Alle overeenkomsten met bestaande personen of gebeurtenissen berusten louter op toeval
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk Onmisbaar in samenwerking Positieve en negatieve feedback Compliment vs feedback Wie feedback geeft, kan feedback terug verwachten. Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt. Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven.
Feedback Boodschap over gedrag of prestatie van een ander Niet over eigenschappen/karakter Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt. Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven.
Mag ik er iets van zeggen? Feedback II Denk na voordat je feedback gaat geven Goed gezien? Mag ik er iets van zeggen? Als je het antwoord scherp hebt, probeer je de kritiek zó te brengen dat je gesprekspartner hem begrijpt. Helder geformuleerd en neutraal, zonder beschuldigingen. Er is een formule voor die je daarbij helpt. Hij bestaat uit maar liefst zeven stappen. Als je deze volgt is het voor de ander makkelijker om rustig jouw feedback te ontvangen Is het normaal? Waarom? Samenwerking?
Effectieve feedback geven Beschrijf veranderbaar gedrag 2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord 3. Gebruik een ik-boodschap Concreet en specifiek: niet ‘jij komt altijd te laat’: maar ‘gisteren tijdens het onderwijs kwam jij een half uur later binnen’. Ook recent en actueel. Het risico van niet specifiek is dat er een welles/nietes discussie kan ontstaan.
Effectieve feedback geven 4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft 5. Laat je gesprekspartner reageren 6. Vraag om het gewenste gedrag 7. Bedenk samen oplossingen, maak afspraken
Effectieve feedback geven Ik zie Ik denk, ik voel Ik zou graag willen dat
Effectief feedback ontvangen Ik hoor Ik waardeer, ik denk, ik voel Afspraken
Effectief feedback ontvangen Valkuilen: Vermijden, negeren, ontkennen, goedpraten, terugslaan, slikken
Samengevat Gevoel G Gedrag Gevolg Geloof-waardig Gewenst gedrag
Geen gedrag, maar eigenschap Nog een voorbeeld Niet: Jij bent altijd zo stil Geen ‘ik’ boodschap Niet concreet Geen gedrag, maar eigenschap Maar (bijvoorbeeld) wel: Vanochtend tijdens het onderwijs viel het mij op dat jij voor de tweede keer niets in bracht tijdens de reflectieronde het gevolg is dat ik me afvraag of je voldoende reflecteert en het baart me zorgen