Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
‘t Schrijverke Zoetermeer
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
Probleem gestuurd onderwijs
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Welkom Studiedag leermeesters LBV Samen anders anders samen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Hoofdstuk 14 Party Catering Srednja šola Zagorje.
Holland’s Next Heart Model
Verhalend ontwerp De wereld in de klas.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Workshop “Begrijpend kijken”
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Ethiek.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
“Help mij het zelf te doen”
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Lancering Traject
OGW op de Firtel.
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
De gemiddelde leerling…
FILOSOFIE wijsbegeerte.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Maatschappij Wetenschappen
Leiden, 21 november 2016 De missie van Astrid Poot
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
De didactiek van ontwerpen
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
5 Minuten biologie, leuker dan het lesboek!
Presentatie Rode Bosbes
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Introductie in de filosofie van ACT
De didactiek van vandaag
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
ECONOMIE en IT (A stroom)
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen Marc J. de Vries Technische Universiteit Eindhoven Technische Universiteit Delft

Waarom onderwijs over techniek? Belangrijk voor leven in een technologische samenleving Is interessant, leuk, spannend, uitdagend

Hoe bereik je dat? Door een goed beeld te geven van wat techniek is Door leerlingen er zelf iets van te laten ervaren

Is dat nodig? Ja, want leerlingen hebben zelf vaak een vertekend beeld van techniek bij techniek krijg je vieze handen van techniek begrijp je toch niets techniek gaat alleen over apparaten techniek is altijd modern

Wat is belangrijk voor een goede beeldvorming? Leren om vragen te stellen bij techniek Een beetje filosoferen dus Integratie van allerlei aspekten

Wat voor vragen leren stellen? Over producten Over kennis Over processen Over menselijke doelen Waarom is het zo? ontologie Hoe weet je dat? epistemologie Hoe doe je dat? methodologie Waarom doe je dat? teleologie, ethiek

Vragen over producten Fysieke aard Functionele aard Welke materialen? eigenlijke functie andere functies Welke materialen? Welke vormen? Waar dient ‘t voor? Wat kun je er nog meer mee doen?

Vragen over kennis Kennis van de fysieke aard Kennis van de functionele aard Kennis van de relatie tussen die twee Wat voor eigenschappen? Hoe werkt ‘t? Wat is geschikt voor wat?

Vragen over processen Ontwerpen Maken Gebruiken Hoe pak je dat aan? onderhouden beoordelen Hoe pak je dat aan? Hoe maak je dat? Hoe gebruik je dat?

Vragen over doelen Welk motief zit er achter het bedrijven van techniek? geld verdienen? beheersen? dienen? Hoe staat de techniek tussen ons en de werkelijkheid om ons heen? techniek als beeld-vormer Mag wat kan? ethische benaderingen: deugden, gevolgen, regels

Integratie: van wat? Hart, hoofd en handen Activiteiten van verschillende leerlingen Verschillende leergebieden Activiteiten van leerlingen in verschillende landen

Integratie van hart, hoofd en handen Dat is nodig bij: ontwerpen maken gebruiken/beoordelen

Integratie van activiteiten van verschillende leerlingen Groepswerk waarbij elk een eigen inbreng heeft jongens/meisjes verschillende culturen verschillende sociale achtergronden Benut de rijkdom van de verscheidenheid!

Integratie van verschillende leergebieden Natuuronderwijs Lezen/schrijven/rekenen Aardrijkskunde/geschiedenis Levensbeschouwelijke vorming

Integratie van activiteiten in verschillende landen Voorbeeld: iLEARN Teddybeer project 1945 project Koken met zonnewarmte

Basisonderwijs: de ideale situatie Kinderen zijn nog goede filosoofjes Ideaal voor beeldvorming De leerkracht heeft het in alle leergebieden voor het zeggen Ideaal voor integratie

Dus het is eigenlijk heel gemakkelijk? Er zijn ‘hobbeltjes’: durf je zelf nog vragen te stellen? heb je als leerkracht zelf een goed beeld? weet je wat je leerlingen denken over techniek? herken je de mogelijkheden van wat direct voorhanden is?

Gewoon techniek doen! Gebruik goed bestaand materiaal Doe ‘t samen Begin bescheiden Zie er zelf de aardigheid van in