Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 H/V, kiezen voor een profiel
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
3 H/V, kiezen voor een profiel
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
De dag van het solliciteren Blok 1
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Kiezen voor keuzedelen
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Beroepenwerkstuk.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Welkom op het Maurick College
Les 1: instap in de profielen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Stage zoeken bij Entree-opleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Reken je (niet) rijk.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Gemaakt door: mees van loon
LOB zeven stappen naar succes
DA dag april 2016.
Drama Reflectie Jennie van Baalen
LOB Waar ben je trots op?.
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
Welkom op het Maurick College
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Kiezen voor keuzedelen
Beeld magazine.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
INFOAVOND VWO-4 Welkom op het.
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Les 1: instap in de profielen
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Hoe maak ik een goede mindmap?
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Het tweede LOS-gesprek
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Zichtbaarheid Creëren
Persona’s maken, hoe doe je dat?
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
voorbeeld volgende bladzijde terug
Filosofie voorspellen.
INFOAVOND HAVO 4.
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding

Introductie Stand van zaken: - 4 havo met gekozen profiel Volgende stap: Wat ga je doen na het behalen van je diploma? - VWO - studeren (hbo/mbo) - werken - tussenjaar - buitenland (school, werken, taal leren, au-pair, reizen)

Opdracht Opdracht 1 Waar sta je nu? Voordat je begint aan het keuzeproces, is het goed om te kijken waar je nu staat. Zie je er tegenop om te gaan kiezen? Of weet je ongeveer wat je wilt gaan doen. Daarover gaat de volgende opdracht.   Opdracht 1 Waar sta je nu? Welk profiel heb je gekozen? Wat was de reden dat je voor dit profiel hebt gekozen? Hoe kijk je terug op je profielkeuze? Als je nu opnieuw de keuze moest maken (na een aantal weken), zou je dan hetzelfde profiel kiezen? Waarom wel? Waarom niet? Heb je al enig idee wat je wilt gaan doen na de middelbare school? Of heb je nog geen idee? Vertel kort waar je nu aan denkt.

4 fasen De vier fasen zijn: Fase 1: nadenken over jezelf (blok 1) Fase 2: oriënteren op mogelijke opleidingen/werk (blok 2) Fase 3: verdiepen in een aantal opleidingen (blok 3) Fase 4: beslissen (5 havo!!)

Fase 1 Nadenken over jezelf Kiezen begint met zelfkennis. Wie ben jij? Wat zijn jouw kwaliteiten? Waar liggen je interesses? En hoe zien anderen jou? In deze opdrachten denk je na over jezelf en hoe jij in elkaar zit. Als je jezelf goed kent, is het veel makkelijker om een studie te kiezen die echt bij jou past.   Opdracht 1 Breng jezelf in beeld In deze opdracht breng je in kaart wie je bent. Dat doe je door een mindmap van jezelf te maken. Pak een groot wit vel. Zet jezelf in het midden. Daaromheen maak je jouw mindmap. Maak vanuit het midden takken. Bij elke tak schrijf je een woord dat bij jou past. Je kan bijvoorbeeld een onderverdeling maken in eigenschappen, hobby’s, gekozen profiel, kwaliteiten, uiterlijke kenmerken, dingen die jij belangrijk vindt enz.. Maak bij elke tak weer nieuwe takken en zet er zoveel mogelijk woorden bij die laten zien wie je bent. Je mag er natuurlijk ook tekeningen bij maken of plaatjes bij plakken. Schrijf alles op wat je te binnen schiet: je muzieksmaak, welke sporten je doet, waar anderen jou aan herkennen. Al die dingen geven een beeld van wie jij bent.

Presentatie Presenteer je “mindmap” aan je mentorklas. Leg uit wat je hebt opgeschreven, waarom dit zo belangrijk voor jou is en welke dingen/onderwerpen die jij hebt opgeschreven wil je graag in jouw “vervolgopleiding / toekomst” terugzien? Iedere leerling zet nog een “extra” kwaliteit/eigenschap op de mindmap van een andere leerling.