Administratie van afschrijving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Advertisements

H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Be.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Afschrijvingen.
Klaas koopt een bank voor in de winkel, waarop mensen kunnen zitten
A5 Management & Organisatie
Niet-commerciële organisaties
Balans Schematische weergave
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Kosten duurzame productiemiddelen
Goedemorgen H3b.
Materiële vaste activa. Activeren Doel Voorwaarden Verwerking.
6.2 Maak je winst? Wat is het verschil tussen omzet en afzet?
Winstbegrip te definiëren als: bedrag dat aan het einde van een periode ontrokken kan worden aan de onderneming, zodanig dat die onderneming daarna weer.
Investeringsselectie
Algemene Ondernemersvaardigheden
Boekhouding H1 De Balans Logistiek supervisor.
Debet Balans per 31 december 2006 Credit Gebouwen Eigen vermogen Inventaris % hypothecaire lening Debiteuren % banklening
Vereniging Heemkunde Ootmarsum & omstreken
Eenvoudig Boekhouden Mei 2015 GJ de Boer 3k3c
Hoe komt de verkoopprijs van een ijsje tot stand?
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
11.1 Aanschaf vrachtauto a. Aanschaf 030 Vervoermiddelen Te verrekenen BTW Aan 140 Crediteuren b. Machinekosten worden pas opgevoerd.
Afschrijving Bij het bepalen van de winst houdt u rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: u trekt die kosten af van de opbrengsten. Omdat.
Liquiditeit en solvabiliteit Uitgangspunt is onderstaande balans … ActivaPassiva Gebouwen Eigen vermogen Inventaris Hypothecaire lening.
Investeringsselectie Bij het beoordelen en selecteren van investeringen (overname,uitbreiding,nieuwe productielijn) maken ondernemingen gebruik van cashflow.
Voorraadwaardering (FIFO)
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 3 – Ondernemingsplan -3.1 Ondernemingsplan 3.8 t/m 3.9.
Bedrijfs-administratie les 1: hoofdstuk 1
Les 1 Huiswerk was: HST 9 helemaal af.. HST 10 aan de PC Om meer op eigen tempo te kunnen werken, gaan we HST 10 zelfstandig aan de computer maken. Je.
Pag 90 t/m 106. Wat gaan we doen vandaag? Huiswerk af? Controle………. Huiswerk voor maandag 11 april: Opgave 1t/m 6 pag. 98 Terugblik op vorige week, werken.
Opdracht Rob van der Laan En de balans, solvabiliteit en current ratio dan? Uhhhhh, welluk?????
Kengetallen, analyseren en opzet begrotingen. Hoofdstuk 2 Financiering ZekerhedenObjectVerstrekkingsnormMogelijke looptijd HypotheekOnroerende zakenMax.
H3 Financiering van een bedrijf
Ondernemerschap E43.
De balans & de resultatenrekening
Ondernemerschap E43.
Algemene Ledenvergadering
Grootboek / General Ledger
H3 Financiering van een bedrijf
Bedrijfs-administratie les 5: Hdst 3.6 – 3.10
Beste Havo 4..
Examenopgave Havo M&O opgave 1
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Beste Havo 4..
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Resultatenrekening prognose
Beste havo 4..
Beste ath 4..
liquiditeitsbegroting
De Openingsbalans Bij een startend bedrijf bestaat de openingsbalans uit een investeringsbegroting en een financieringsbegroting.
Financiering Onderneming richtlijnen Bank bij aanvraag
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
Financiële overzichten en vreemd vermogen
Winst & Verlies De Balans.
Bedrijfsadministratie
LG42 IBS2.4 Communiceren Bedrijfseconomie – les 5.
Bedrijfsadministratie
duurzame productiemiddelen
Transcript van de presentatie:

Administratie van afschrijving Eerst twee begrippen … 1. Aanschafprijs 2. Boekwaarde

Administratie van afschrijving Eerst twee begrippen … 1. Aanschafprijs = het aankoopbedrag van een productiemiddel + bijkomende kosten 2. Boekwaarde

Administratie van afschrijving Eerst twee begrippen … 1. Aanschafprijs = het aankoopbedrag van een productiemiddel + bijkomende kosten 2. Boekwaarde = de waarde die een productiemiddel nog heeft. = aanschafprijs – totale afschrijving

Administratie van afschrijving In het vervolg zal inventaris als voorbeeld worden genomen…hetzelfde geldt natuurlijk voor andere productiemiddelen (vaste activa) zoals bedrijfsauto's, winkelpand,etc…

Administratie van afschrijving Om de afschrijvingskosten in de boekhouding op te nemen zijn er twee systemen. Er wordt een rekening gebruikt waarbij de productiemiddelen worden opgenomen tegen de boekwaarde. Inventaris 800,- deze rekening geeft de boekwaarde van 800,- weer

Administratie van afschrijving Om de afschrijvingskosten in de boekhouding op te nemen zijn er twee systemen. Er wordt een rekening gebruikt waarbij de productiemiddelen worden opgenomen tegen de boekwaarde. Er worden twee aparte rekeningen gebruikt : - Inventaris= aanschafprijs - Afschrijving inventaris = het totaal afgeschreven bedrag - het verschil van deze twee rekeningen geeft dan de boekwaarde weer. Inventaris 1.000 Afschrijving inventaris 200 - 800

Administratie van afschrijving Om de afschrijvingskosten in de boekhouding op te nemen zijn er twee systemen. Er wordt een rekening gebruikt waarbij de productiemiddelen worden opgenomen tegen de boekwaarde. Er worden twee aparte rekeningen gebruikt : - Inventaris= aanschafprijs - Afschrijving inventaris = het totaal afgeschreven bedrag - het verschil van deze twee rekeningen geeft dan de boekwaarde weer. Inventaris 1.000 aanschafprijs (1.000,-) Afschrijving inventaris 200 - 800

Administratie van afschrijving Om de afschrijvingskosten in de boekhouding op te nemen zijn er twee systemen. Er wordt een rekening gebruikt waarbij de productiemiddelen worden opgenomen tegen de boekwaarde. Er worden twee aparte rekeningen gebruikt : - Inventaris= aanschafprijs - Afschrijving inventaris = het totaal afgeschreven bedrag - het verschil van deze twee rekeningen geeft dan de boekwaarde weer. Inventaris 1.000 aanschafprijs (1.000,-) Afschrijving inventaris 200 - totaal afgeschreven bedrag (200,-) 800

Administratie van afschrijving Om de afschrijvingskosten in de boekhouding op te nemen zijn er twee systemen. Er wordt een rekening gebruikt waarbij de productiemiddelen worden opgenomen tegen de boekwaarde. Er worden twee aparte rekeningen gebruikt : - Inventaris= aanschafprijs - Afschrijving inventaris = het totaal afgeschreven bedrag - het verschil van deze twee rekeningen geeft dan de boekwaarde weer. Inventaris 1.000 aanschafprijs (1.000,-) Afschrijving inventaris 200 - totaal afgeschreven bedrag (200,-) 800 boekwaarde (800,-)

Administratie van afschrijving Voorbeeld 1a Op de balans van een onderneming staat op 31 december 2006 Inventaris voor € 800,- . Men hanteert een rekening Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Met welk bedrag staat inventaris op de balans van 31 december 2007. eind 2006 Inventaris 800,-

Administratie van afschrijving Voorbeeld 1a Op de balans van een onderneming staat op 31 december 2006 Inventaris voor € 800,- . Men hanteert een rekening Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Met welk bedrag staat inventaris op de balans van 31 december 2007. eind 2006 Inventaris 800,- Over 2007 zal € 200,- afgeschreven worden. De boekwaarde zal eind 2007 dus 800 – 200 = 600,- bedragen.

Administratie van afschrijving Voorbeeld 1a Op de balans van een onderneming staat op 31 december 2006 Inventaris voor € 800,- . Men hanteert een rekening Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Met welk bedrag staat inventaris op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 800,- 600,- Over 2007 zal 200,- afgeschreven worden. De boekwaarde zal eind 2007 dus 800 – 200 = 600,- bedragen.

Administratie van afschrijving Voorbeeld 1b Op de balans van een onderneming staat op 31 december 2006 Inventaris voor € 800,- . Men hanteert een rekening Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Ook zal een kassa met een boekwaarde van € 80,- verkocht worden. Met welk bedrag staat inventaris op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 800,-

Administratie van afschrijving Voorbeeld 1b Op de balans van een onderneming staat op 31 december 2006 Inventaris voor € 800,- . Men hanteert een rekening Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Ook zal een kassa met een boekwaarde van € 80,- verkocht worden. Met welk bedrag staat inventaris op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 800,- 520,- Op de balans van eind 2007 wordt inventaris 800 – 200 – 80 = 520

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2a Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- Afschrijving Inventaris 200,- - 800,-

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2a Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- 1.000,- Afschrijving Inventaris 200,- - 800,- De aanschafprijs zal natuurlijk 1.000,- blijven..daar veranderd niets aan

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2a Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- 1.000,- Afschrijving Inventaris 200,- - 400,- 800,- Het totaal afgeschreven bedrag wordt 200 + 200 = 400

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2a Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Over 2007 zal naar verwachting € 200,- afgeschreven worden. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- 1.000,- Afschrijving Inventaris 200,- - 400,- - 800,- 600,- En de boekwaarde (aanschafprijs – totaal afgeschreven bedrag) wordt dus 600,-

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2b Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Op 1 januari zal er nieuwe inventaris aangeschaft worden met een waarde van 300,-. De jaarlijkse afschrijving op inventaris bedraagt 20%. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- Afschrijving Inventaris 200,- - 800,-

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2b Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Op 1 januari zal er nieuwe inventaris aangeschaft worden met een waarde van 300,-. De jaarlijkse afschrijving op inventaris bedraagt 20%. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- 1.300,- Afschrijving Inventaris 200,- - 800,- Inventaris (de aanschafprijs) wordt 1.000 + 300 = 1.300

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2b Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Op 1 januari zal er nieuwe inventaris aangeschaft worden met een waarde van 300,-. De jaarlijkse afschrijving op inventaris bedraagt 20%. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- 1.300,- Afschrijving Inventaris 200,- - 460,- - 800,- Afschrijving Inventaris wordt 200 + 20% van (1000+300) = 460,- afgeschreven afgeschreven vorige jaren + in 2007

Administratie van afschrijving Voorbeeld 2b Op de balans van een onderneming staan op 31 december 2006 twee rekeningen Inventaris en Afschrijving Inventaris. Op 1 januari zal er nieuwe inventaris aangeschaft worden met een waarde van 300,-. De jaarlijkse afschrijving op inventaris bedraagt 20%. Met welk bedrag staan deze rekeningen op de balans van 31 december 2007. eind 2006 eind 2007 Inventaris 1.000,- 1.300,- Afschrijving Inventaris 200,- - 460,- - 800,- 840,- Boekwaarde is dus 1.300 – 460 = 840