Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
NLT modules en excellentiebevordering
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
1. Inleiding.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Beter Onderwijs Nederland
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema Roos van Leary in de klas
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Communicatie 3e les.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Observeren, rapporteren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Thema kopopleiding 28 september 2015
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 1

Geschiedenisdocent van het jaar

Voorkennis Om een waar kunstenaar te worden moet je genoeg kennis en kunde in huis hebben. Hoe zit het met jullie kennis? Uitslag Quiz Quizuitslag bevragen

Leertheorieën opdracht (20 min.) Vorm vier groepen a.d.h.v. resultaten (differentiëren) Daarna afgevaardigden naar expertgroepen Behaviorisme Cognitivisme Handelingspsychologie (sociaal)constructivisme Opdracht (20’): zoek uit, wat betekent de leertheorie voor: 1. De school (gebouw) 2. Docent 3. Leerling 4. Lessen Opschrijven! En meenemen naar de basisgroep Wat was de theorie ook al weer? Daarna uitzoeken Daarna delen (opschrijven)

Leertheorieën opdracht (30 min.) Keer terug naar je basisgroep. • Leg elkaar de verschillende theorieën uit. • Wat is effectief, wat niet? • Formuleer aan de hand van de effectieve kenmerken een eigen leertheorie en zeg bij elk kenmerk uit welke theorie deze komt. • Maak een presentatieposter met jullie leertheorie en het effect daarvan op: 1. De school (gebouw) 2. Docent 3. Leerling 4. Lessen • Maak een pitch van maximaal 4 minuten bij jullie poster

Pitch En waar plaats je nu jullie leertheorie op de schaal van docentgestuurd-leerlingstuurd? (koppel dit aan actief lesgeven en effectief lesgeven).

Metablik Samenwerken Voordelen? Effectiviteit? Sleutelbegrippen succesvol samenwerkend leren: Positieve wederzijdse afhankelijkheid Individuele aanspreekbaarheid Directe interactie Sociale vaardigheden Reflectie op inhoud en leerproces

Opzet programma Heb je al gelezen als het goed is  Zijn daar nog vragen over?

Indeling AHD 2a AHD Heike 2b AHD Nienke Marjan Daanje CW 2 Frank van Niejenhuis Igor Hollemans Loes Pijper Franke Hijma CW 3 Jort Procee Jelke Boonstra Anne Wilts Rik Faber CW 4 Jorrit Oudhof Stefanie Schaap Dennis van der Wal Frits Luyckx CW 5 Rosa van Gaever Carmen de Graaf Paul Zengerink Mark van de Galiën CW 7 Eelco Hiemstra Alrik Wagenaar Mees Bezemer Jeroen Jaasma CW 8 Rob Jonk   Christian Hoekema

Opdracht college 2 Bekijk het materiaal op de wiki bij college 2. Lees de aangegeven literatuur en bekijk het overige materiaal. Neem de uitwerking van de twee vragen die gesteld worden mee naar het college. Dit zijn: Wat zijn voor jou de belangrijkste dilemma's als het gaat om differentiatie in het onderwijs.  Op welke manier zou je kunnen differentiëren in instructie, leerstof, leertijd en leervoorkeur?  Maak de oefening: differentiëren en het directe instructiemodel