Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017
AGENDA 1 Opvolging vorig verslag (GIP) 2 Vraag ivm hervorming so 3 Vraag ivm logistiek assistenten in zorginstellingen 4 Basisvademecum 5 BKD 6 Portfolio 7 Evaluatie 8 Varia, afspraken, nascholingen …
2 Antwoord aan E. Watteyne De bestaande studierichting ‘Organisatiehulp’ zal binnen de matrix omgevormd worden naar de studierichting ‘Assistentie in wonen, zorg en welzijn’. Het is de bedoeling dat deze studierichting breed ingevuld wordt op basis van beroepskwalificaties (logistiek assistent in de gezondheidszorg, huishoudhulp, poetshulp). Ook binnen BuSO OV3 worden opleidingen in dit domein georganiseerd; deze opleidingen worden echter smaller ingevuld, rekening houdend met het profiel van leerlingen in BuSO OV3. Ik hoop dat ik met dit antwoord voor de nodige verduidelijking gezorgd heb. Met vriendelijke groet, Ruben Plees Raadgever onderwijs Kabinet Vlaams minister Hilde Crevits Viceminister-president van de Vlaamse regering en minister van Onderwijs
3 Logistiek assistent in zorg Problematiek blijft … logistiek op ZH afdeling wordt afgebouwd, wel op centrale diensten en in andere sectoren als ‘huismoeder’ in leefgroep … Medewerker in de kleinhuishouding: biedt grote ‘afzetmarkt’’PAB, huishoudhulp, praktijkhulp …). Contacten zeker behouden en evolutie opvolgen!
4 Basisvademecum Met stagedocumenten
Bekijken van basisvademecum Nieuwe documenten / aanvullingen bestaand materiaal
Vragen bij basisvademecum: Hoe gebruiken jullie dit vademecum? Met het volledige team of individueel? Wat missen jullie nog / wat is onduidelijk? Andere vragen? Website: www.katholiekonderwijs.vlaanderen, regio West-Vlaanderen, (bu)so, sites van de begeleiders
5 Binnenklasdifferentiatie
Opsplitsing groepen op basis van beginsituatie / voorkeur (20’) GROEP 1 Filmpje BKD large Beginsituatie: Uitleg omtrent BKD nog niet gekregen GROEP 2 Artikel personenzorg zelfstandig lezen Beginsituatie: voldoende informatie BKD, maar artikel personenzorg nog niet (grondig) gelezen GROEP 3 Artikel personenzorg toegelicht door begeleiders (mogelijkheid om extra vragen te stellen) GROEP 4 Filmpje BKD mini + discussie in kleine groep aan de hand van mythes Beginsituatie: voldoende informatie BKD + artikel personenzorg gelezen https://www.youtube.com/watch?v=LK4P9Q-nRh0 https://www.youtube.com/watch?v=wLEbuYpL1T8 https://www.youtube.com/watch?v=uR72NIoZze4
Ordeningskader BKD, zie ook kader in artikel! Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen
1 3 2 4 5 6 7
Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?
6 Portfolio zie apart document
Portfolio Volgt het portfolio datgene wat we begeleiden en beoordelen? Is het een samenhangend systeem met wat gebeurt in de lessen en op stage? Is het een groei instrument? Wordt het op geregelde tijdstippen gebruikt? Op Smart school is er een portfolio beschikbaar dat zelf kan ingevuld worden Ook Kick start van de VDAB is zinvol
7 Evaluatie Zie document in servicedocument + document directies Personenzorg
Verschillende mogelijkheden met voor- en nadelen Evalueren per AD en per competentie met stage al dan niet inbegrepen Evalueren per competentie en per AD Evalueren volgens mengvorm Punten of waarderingen Al dan niet samentellen voor deliberatiecommissie
Kritische vragen voor het team Hechten we voldoende belang aan wat we belangrijk vinden voor een beginnende logistiek medewerker in lessen en stage? Dit betekent aanleren, begeleiden en beoordelen! Klopt de puntenverdeling, gewichten met wat we belangrijk vinden? Mogen lln groeien? Is die groei ook opgenomen in het systeem bv via criteria, leerlijn doelen? Wordt ook de samenhang tussen doelen begeleid en beoordeeld? Is het systeem doorzichtig voor lln?
8 Varia, afspraken, nascholingen … zie mededelingen en site!
Afspraken volgend schooljaar Uitwisseling GIP! Met onder meer ervaringen ivm bachelorproef Margaux (Viso)