Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Advertisements

Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
SLB-ankervergadering AGENDA zie uitnodiging Uitwisseling info studiedagen + vraag lokale SLB-info Thema 1: Werken met de PVQ (Portrait Value.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Welkom!.
Directievergadering personenzorg
IO-verantwoordelijken
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
OH en OA verslag juni 2014.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Netwerk coördinatoren IO
Naam workshopbegeleider
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
Workshop evalueren Dcp
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
PPPZ 19 januari Provincie Oost-Vlaanderen - Leden PPPZ in kaart gebracht.
Titel samenkomst 14 januari 2016
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 3 Schooljaar BTL3a BTL3b BK3aBB3a BK3bBB3b BK3cBB3c BK3dBB3d.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Passend onderwijs.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Schooljaar met 4 periodes
E-learning E-health & Domotica
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
E health, Domotica en E-learning
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017

AGENDA 1 Opvolging vorig verslag (GIP) 2 Vraag ivm hervorming so 3 Vraag ivm logistiek assistenten in zorginstellingen 4 Basisvademecum 5 BKD 6 Portfolio 7 Evaluatie 8 Varia, afspraken, nascholingen …

2 Antwoord aan E. Watteyne De bestaande studierichting ‘Organisatiehulp’ zal binnen de matrix omgevormd worden naar de studierichting ‘Assistentie in wonen, zorg en welzijn’. Het is de bedoeling dat deze studierichting breed ingevuld wordt op basis van beroepskwalificaties (logistiek assistent in de gezondheidszorg, huishoudhulp, poetshulp). Ook binnen BuSO OV3 worden opleidingen in dit domein georganiseerd; deze opleidingen worden echter smaller ingevuld, rekening houdend met het profiel van leerlingen in BuSO OV3.   Ik hoop dat ik met dit antwoord voor de nodige verduidelijking gezorgd heb. Met vriendelijke groet, Ruben Plees Raadgever onderwijs Kabinet Vlaams minister Hilde Crevits Viceminister-president van de Vlaamse regering en minister van Onderwijs

3 Logistiek assistent in zorg Problematiek blijft … logistiek op ZH afdeling wordt afgebouwd, wel op centrale diensten en in andere sectoren als ‘huismoeder’ in leefgroep … Medewerker in de kleinhuishouding: biedt grote ‘afzetmarkt’’PAB, huishoudhulp, praktijkhulp …). Contacten zeker behouden en evolutie opvolgen!

4 Basisvademecum Met stagedocumenten

Bekijken van basisvademecum Nieuwe documenten / aanvullingen bestaand materiaal

Vragen bij basisvademecum: Hoe gebruiken jullie dit vademecum? Met het volledige team of individueel? Wat missen jullie nog / wat is onduidelijk? Andere vragen? Website: www.katholiekonderwijs.vlaanderen, regio West-Vlaanderen, (bu)so, sites van de begeleiders

5 Binnenklasdifferentiatie

Opsplitsing groepen op basis van beginsituatie / voorkeur (20’) GROEP 1 Filmpje BKD large Beginsituatie: Uitleg omtrent BKD nog niet gekregen GROEP 2 Artikel personenzorg zelfstandig lezen Beginsituatie: voldoende informatie BKD, maar artikel personenzorg nog niet (grondig) gelezen GROEP 3 Artikel personenzorg toegelicht door begeleiders (mogelijkheid om extra vragen te stellen) GROEP 4 Filmpje BKD mini + discussie in kleine groep aan de hand van mythes Beginsituatie: voldoende informatie BKD + artikel personenzorg gelezen https://www.youtube.com/watch?v=LK4P9Q-nRh0 https://www.youtube.com/watch?v=wLEbuYpL1T8 https://www.youtube.com/watch?v=uR72NIoZze4

Ordeningskader BKD, zie ook kader in artikel! Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen

1 3 2 4 5 6 7

Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?

6 Portfolio zie apart document

Portfolio Volgt het portfolio datgene wat we begeleiden en beoordelen? Is het een samenhangend systeem met wat gebeurt in de lessen en op stage? Is het een groei instrument? Wordt het op geregelde tijdstippen gebruikt? Op Smart school is er een portfolio beschikbaar dat zelf kan ingevuld worden Ook Kick start van de VDAB is zinvol

7 Evaluatie Zie document in servicedocument + document directies Personenzorg

Verschillende mogelijkheden met voor- en nadelen Evalueren per AD en per competentie met stage al dan niet inbegrepen Evalueren per competentie en per AD Evalueren volgens mengvorm Punten of waarderingen Al dan niet samentellen voor deliberatiecommissie

Kritische vragen voor het team Hechten we voldoende belang aan wat we belangrijk vinden voor een beginnende logistiek medewerker in lessen en stage? Dit betekent aanleren, begeleiden en beoordelen! Klopt de puntenverdeling, gewichten met wat we belangrijk vinden? Mogen lln groeien? Is die groei ook opgenomen in het systeem bv via criteria, leerlijn doelen? Wordt ook de samenhang tussen doelen begeleid en beoordeeld? Is het systeem doorzichtig voor lln?

8 Varia, afspraken, nascholingen … zie mededelingen en site!

Afspraken volgend schooljaar Uitwisseling GIP! Met onder meer ervaringen ivm bachelorproef Margaux (Viso)