IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Verkenning locatie uitbreiding onderwijshuisvesting Nijmegen noord-oost Het Proces Informatiebijeenkomst 20 september 2012.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Kwaliteitsnetwerk FPA
Van zorgen voor naar zorgen dat
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Verkenning OV lijnennet Lent Het Proces Informatiebijeenkomst 20 september 2012.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Welkom op de overlegtafel van 10 juli.  Opening  Vaststelling agenda  Vaststellen verslag 26 juni 2014  Mededelingen  Digitale mailbox centraal 
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Welkom bij de startbijeenkomst Overlegtafels transitie AWBZ.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Aanbesteding jeugdteams
Kwaliteit Verbetercyclus
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Regionale raadsbijeenkomst
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Nieuwe onderzoekskaders
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Omgevingswet en omgevingsvisie
bij kwaliteit en outcome
Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Cliëntenraad Sociaal Domein
Stand van zaken 25 Oktober 2013
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Samenwerking waterbeheerders
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Presentatie NZa Kwaliteitskader(s) en compliance: een geïntegreerd traject Rutger van Hutten en Emi van Galen.
Kadernota sociaal domein
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Uitkomst Quickscan Kampen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER 23 mei 2017

proces Kwaliteitskader in december 2016 vastgesteld Bespreking projectvoorstel implementatie kwaliteitskader in FO 27 januari Februari 2017 projectgroep gestart 18 april brede bijeenkomst met stakeholders; verkenning en verdieping van een vijftal kwaliteitseisen en de wijze waarop we kunnen monitoren en verantwoorden 23 mei brede bijeenkomst met gemeenten en zorgaanbieders; bespreking voorstel SWVO voor implementatie Juni; agendering en besluitvorming (FO, bestuur SWVO, etc..)

Bijeenkomst 18 april Verkennen en verdiepen 5 kwaliteitseisen Gemene delers onder de genodigden: Kom bij ons kijken, dan laten we zien hoe we goede zorg en ondersteuning leveren Haal cliëntverhalen op Laten we van elkaar leren Dit heeft geleid tot: Kwaliteitskader – versie 2 (concept) Implementatieplan voor kwaliteitskader

Uitgangspunten implementatievoorstel Motivatie Cliënt als vertrekpunt Leren en verbeteren Kwaliteitsinformatie Vertrouwen Ambitieuze norm

1. Deelovereenkomst Maatwerk Maatschappelijke Ondersteuning Het kwaliteitskader MO wordt vanaf 1 september 2017 opgenomen in het contract Het SWVO gaat er vanuit dat aangesloten zorgaanbieders hun organisatie hebben ingericht en werken in overeenstemming met deze kwaliteitseisen Toezicht vanuit SWVO is gericht op het leren en verbeteren Slechts wanneer er aanleiding is om aan de kwaliteit van de dienstverlening te twijfelen en er onvoldoende blijk wordt gegeven van wil of vermogen om te verbeteren zal dit aanleiding zijn om de Deelovereenkomst met deze partij te beëindigen Nieuwe toetreders moeten voldoen aan kwaliteitskader of stellen een kwaliteitsplan op

2. Zorgaanbieders gaan over het ‘hoe’ van de dienstverlening Zorgorganisaties publiceren jaarlijks een kwaliteitsverslag over de uitvoering van de Wmo In het kwaliteitsverslag reflecteert de zorgorganisatie op haar visie op kwaliteitszorg en de wijze waarop kwaliteit wordt geleverd. Het kwaliteitsverslag is via internet beschikbaar en is voor cliënten en andere belangstellenden makkelijk te vinden.  

Kwaliteitsverslag Het kwaliteitsverslag is mede bedoeld om cliënten te informeren over de wijze waarop de zorgorganisatie kwaliteit heeft geborgd en werkt aan verbetering De zorgorganisatie heeft veel vrijheid bij het opstellen, de inhoud en de presentatie van het kwaliteitsverslag De thema’s die in ieder geval terug moeten komen zijn: Leer- en verbetertraject Informatie verzamelen over kwaliteit Plan Deskundigheid personeel Leren van elkaar

3. Monitoring Er zijn vier typen monitoring: Wmo-loket voert periodiek klantevaluaties uit en toetst of de ingezette ondersteuning passend is bij de hulpvraag. Het SWVO geeft een derde partij opdracht om onder cliënten kwalitatieve informatie op te halen over de uitvoering van de Wmo. De uitkomsten worden gebruikt als input voor de gesprekken van SWVO met zorgorganisaties over kwaliteit. Het SWVO zal samen met de toezichthouder en het Wmo-loket drie maal per jaar een uitgebreider onderzoek naar kwaliteit van één van de gecontracteerde zorgorganisaties laten plaatsvinden. Doel is om met elkaar te beoordelen wat ‘onze’ inspanningen op het gebied van kwaliteitsverbetering als resultaat hebben. Jaarlijks wordt een Cliënt Ervarings Onderzoek (CEO) uitgevoerd door een onafhankelijke partij (in 2017 ZB planbureau).

4. Verantwoording Kwaliteitsverslag dient jaarlijks voor 1 juli ingediend te zijn van het jaar volgend op het jaar waarover verslaglegging plaatsvindt (ook voor publicatie op internet). Voor het eerst voor 1 juli 2018. Het SWVO selecteert jaarlijks een aantal zorgaanbieders om het kwaliteitsverslag mee te bespreken.   Het kwaliteitsverslag vormt een handvat bij de tussentijdse bezoeken van het SWVO bij aanbieders. Om het jaar voert het SWVO een meting uit om verantwoording af te leggen aan het gemeentebestuur en aan de inwoners van de Oosterschelderegio wat de opbrengst van het kwaliteitsontwikkelprogramma  

5. Leer- en verbetercyclus Tot 2020 gaan we experimenteren met het opzetten van lerende netwerken Om het jaar stelt het SWVO samen met de partners aan de fysieke overlegtafel een kwaliteitsontwikkelprogramma vast

Ontwikkelpunten 2017-2020 Betrekken cliëntvertegenwoordigers Wijze waarop we lerende netwerken willen realiseren en de wijze waarop dat lokaal vorm dient te krijgen Wijze waarop gemeenten willen sturen op resultaat Rol en plek van de ondersteuningsplannen Rol en plaats van ervaringsdeskundigheid

Vervolg Op basis van de reacties vanuit het FO, stuurgroep kwaliteit en bestuur SWVO zal SWVO in afstemming met de projectgroep een definitief voorstel voor de FO van 1 september opstellen. Na besluitvorming worden alle contractpartners geïnformeerd over de opname van het kwaliteitskader in het contract per 1 oktober 2017 Daarnaast wordt een kwaliteitsprogramma opgesteld en besproken in overlegtafel van 1 september 2017