Andere Tijden in onderwijs en opvang Aan de slag met de schooldag
Aanleiding De stichting ‘Lek en IJssel’ heeft ‘Andere Tijden’ geagendeerd omdat: De maatschappij verandert en dat vraagt om een herbezinning op de huidige schooltijden, vanuit de verwachting dat dit leidt tot kwaliteitsverbetering in het belang van het kind. Overweging van de school om aan de slag te gaan met ‘Andere Tijden’ is: De school ziet het als een kans om gelet op de waardevolle elementen van het huidige systeem en de mogelijkheden van het nieuwe systeem te komen tot een eigentijds model dat passend is voor de school en recht doet aan het kind.
Even terugkijken… 2006 • Flexibilisering onderwijstijden Aantal uren per acht schooljaren: min. 7520 uur Per schooljaar: min. 940 lesuren Maximaal 7 vierdaagse schoolweken (naast de weken waarin een feestdag valt) • Motie Van Aartsen – Bos Inspanningsverplichting scholen om een passend BSO aanbod te verzorgen
Het zijn andere tijden…. 1. Toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen Beide ouders werken: 75% van de moeders werkt (Dit is in beweging door beleid regering) Arbeidsparticipatie van vrouwen tussen 23-45 jaar 2005: 65,6 % 2009: 74,4 % 2010: 74,3 % 2011: 74 % 2012: 73,4 % (verwachting) Bron: factsheet brancheorganisatie Kinderopvang augustus 2012 Toename van alleenstaande ouders die werken: 14% van de kinderen
Het zijn andere tijden…. 2. Sterke groei gebruik kinderopvang 80% van de kinderen naar KDV / 25 % naar BSO
Het zijn andere tijden…. 3. De kinderen worden anders beïnvloed Andere dagindeling (hoog percentage van de kinderen blijft over op school) Andere leerpatronen, invloed media etc. Andere familiesfeer, diversiteit in etnische achtergrond De sociale structuren zijn veranderd Wegvallen traditioneel `opvoedingsnetwerk’ (familie, buurt, kerk) Andere verwachtingen van kinderen
Het zijn andere tijden… 4. De school van vroeger is veranderd Meer kinderen met een onderzoeksrapport waarin een bepaalde diagnose gesteld wordt Meer kinderen waarbij er specifieke onderwijsbehoeften geformuleerd worden Ouders verwachten steeds meer onderwijs op maat voor hun kind Meer voorbereiding nodig voor leerkrachten om aan deze onderwijsbehoeften en verwachtingen te kunnen voldoen Verantwoording naar derden over de ontwikkeling van kinderen is toegenomen
Schooltijden en buitenschoolse opvang: voorbeeld situatie
In de praktijk knelpunten rondom: Voorschoolse opvang (geringe vraag, locatie) Tussenschoolse opvang (terugloop vrijwilligers; grote vraag; kwaliteit) Verschillende gezichten voor de kinderen, verschillen in pedagogische aanpak Start na de middag zorgt voor onrust, gaat ten koste van de effectieve leertijd Rust en ritme ontbreekt met de huidige structuren (zware en lichte dagen, versnippering van de dag, verschillende start na middagpauze) Kerntaak leerkracht in de knel (voorbereiding, teamleren en verantwoording)
Voor welk model zouden scholen willen kiezen (onderzoek Oberon): 7 tot 7 model: 52 weken open • Eén loket voor ouders en kinderen • Eén regisseur/ directeur • Concentratie van voorzieningen • Aaneengesloten programma; combinaties van binnen- en buitenschools leren • Eenduidig pedagogisch beleid • Combinaties van personeel • Eén bestuurlijke model? Bioritme: 7.30 tot 8.30 uur VSO 8.30 tot 12.00 uur Onderwijs 12.00 tot 14.30 uur BSO 14.30 tot 16.30 uur Onderwijs 16.30 tot 18.30 uur BSO Continurooster: Verkorte middagpauze voor alle kinderen Woensdagmiddag nog vrij Andere dagen 14.30 uur uit Hoorns Model: Elk schooljaar min. 940 uur
Onderzoek Oberon: overwegingen voor andere tijden
Commitment vanuit het DB De stichting ‘Lek en IJssel’ heeft het voornemen m.i.v. 1 augustus 2014 over te gaan op andere tijden. Daarbij heeft zij een voorkeur voor het ‘vijf gelijke dagen’ model: Een WTF van 0,2 per dag voor ieder personeelslid De lestijden vallen binnen een bandbreedte vanaf 08.00 uur tot uiterlijk 14.30 uur Een verkorte middagpauze op school voor de kinderen Van bovenstaande afwijken kan alleen met instemming van de directeur-bestuurder, die zal beoordelen of de afwijking niet ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs
Het 5 gelijke dagen model
De plussen en minnen voor kinderen Meer activiteiten binnen de kinderopvang Meer tijd gedurende de hele week voor vrije tijdbesteding (verenigingen en andere vrije tijd activiteiten aanbieders) Minder verschillende gezichten Verkeersveiligheid vergroot: kinderen hoeven maar één keer per dag naar en van school … Maar ook minnen: Voor jongere kinderen langere schooldagen Break in de week kwijt Voor alle kinderen lunch op school
De plussen en minnen voor ouders Kinderopvang kan inspelen op de vraag van ouders (bijv. blokuren, vaste dagprijs) Werkdagen van ouders verspreiden over de week Ander dagritme niet-werkende ouders ….. Maar ook minnen: Hechting aan het thuis eten tussen de middag Andere organisatie werkende ouders Kostenaspect kinderopvang ….
De plussen en minnen voor de leerkrachten Meer ruimte voor teamleren en voorbereiding: Verhoogt de kwaliteit van het onderwijs Betere spreiding van de werkdruk over de week Alle dagen even lang/zwaar (duobanen) Rust en ritme terug in de school (minder versnippering en alle dagen even lang) waardoor de effectieve leertijd verhoogt Na de invoering van ‘Andere Tijden’ heeft het wisselen van dagen geen financiële gevolgen voor het personeel … Maar ook minnen: Leerkrachten andere rustmomenten op een werkdag Leerkrachten niet meer gezamenlijk lunchpauze Effect op de huidige werktijdfactor leerkrachten ….
De plussen en minnen voor school Meer ruimte voor teamleren en voorbereiding wat de kwaliteit van het onderwijs verhoogt Nauwere samenwerking met BSO (combinatiefuncties) Rust en ritme terug in de school waardoor de effectieve leertijd verhoogt Alle dagen even lang, waardoor er meer tijd ontstaat voor basisvaardigheden onderbouw Voldoen aan de vraag van (veel) de toekomstige ouders … Maar ook minnen: Onderwijs curriculum afstemmen op nieuwe uren Effect op werktijdfactor leerkrachten
Onderzoek Oberon: opbrengst
Andere tijden op mijn school?!
Hoe nu verder Team informeren m.b.v. PPT Werkgroep formeren (directie, leerkrachten en (toekomstige) ouders) Ouders informeren m.b.v. brochure Plan van aanpak (wat-wie-wanneer) opstellen per school met behulp van de krachtenveldanalyse Vanaf 6 december 2012 Commitment team (Leerkrachten hebben instemmingsrecht op gebied van rust- en werktijd verandering) Februari/ Maart 2013 Voorgenomen besluit aan de MR voorleggen Informatie geven aan (toekomstige) ouders m.b.v. PPT Ouderraadpleging MR Maart 2013 Instemming van oudergeleding van de MR betreffende andere tijden op schoolniveau April 2013 Besluitvorming school en ouders hierover informeren Mei 2013