Andere Tijden in onderwijs en opvang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Evt. andere schooltijden 17 april 2012
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Informatieavond andere (school)tijden
Welkom welkom.
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Andere schooltijden en het 5 gelijke dagen model
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Andere Tijden in onderwijs en opvang Aan de slag met de schooldag

Aanleiding De stichting ‘Lek en IJssel’ heeft ‘Andere Tijden’ geagendeerd omdat: De maatschappij verandert en dat vraagt om een herbezinning op de huidige schooltijden, vanuit de verwachting dat dit leidt tot kwaliteitsverbetering in het belang van het kind. Overweging van de school om aan de slag te gaan met ‘Andere Tijden’ is: De school ziet het als een kans om gelet op de waardevolle elementen van het huidige systeem en de mogelijkheden van het nieuwe systeem te komen tot een eigentijds model dat passend is voor de school en recht doet aan het kind.

Even terugkijken… 2006 • Flexibilisering onderwijstijden Aantal uren per acht schooljaren: min. 7520 uur Per schooljaar: min. 940 lesuren Maximaal 7 vierdaagse schoolweken (naast de weken waarin een feestdag valt) • Motie Van Aartsen – Bos Inspanningsverplichting scholen om een passend BSO aanbod te verzorgen

Het zijn andere tijden…. 1. Toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen Beide ouders werken: 75% van de moeders werkt (Dit is in beweging door beleid regering) Arbeidsparticipatie van vrouwen tussen 23-45 jaar 2005: 65,6 % 2009: 74,4 % 2010: 74,3 % 2011: 74 % 2012: 73,4 % (verwachting) Bron: factsheet brancheorganisatie Kinderopvang augustus 2012 Toename van alleenstaande ouders die werken: 14% van de kinderen

Het zijn andere tijden…. 2. Sterke groei gebruik kinderopvang 80% van de kinderen naar KDV / 25 % naar BSO

Het zijn andere tijden…. 3. De kinderen worden anders beïnvloed Andere dagindeling (hoog percentage van de kinderen blijft over op school) Andere leerpatronen, invloed media etc. Andere familiesfeer, diversiteit in etnische achtergrond De sociale structuren zijn veranderd Wegvallen traditioneel `opvoedingsnetwerk’ (familie, buurt, kerk) Andere verwachtingen van kinderen

Het zijn andere tijden… 4. De school van vroeger is veranderd Meer kinderen met een onderzoeksrapport waarin een bepaalde diagnose gesteld wordt Meer kinderen waarbij er specifieke onderwijsbehoeften geformuleerd worden Ouders verwachten steeds meer onderwijs op maat voor hun kind Meer voorbereiding nodig voor leerkrachten om aan deze onderwijsbehoeften en verwachtingen te kunnen voldoen Verantwoording naar derden over de ontwikkeling van kinderen is toegenomen

Schooltijden en buitenschoolse opvang: voorbeeld situatie

In de praktijk knelpunten rondom: Voorschoolse opvang (geringe vraag, locatie) Tussenschoolse opvang (terugloop vrijwilligers; grote vraag; kwaliteit) Verschillende gezichten voor de kinderen, verschillen in pedagogische aanpak Start na de middag zorgt voor onrust, gaat ten koste van de effectieve leertijd Rust en ritme ontbreekt met de huidige structuren (zware en lichte dagen, versnippering van de dag, verschillende start na middagpauze) Kerntaak leerkracht in de knel (voorbereiding, teamleren en verantwoording)

Voor welk model zouden scholen willen kiezen (onderzoek Oberon): 7 tot 7 model: 52 weken open • Eén loket voor ouders en kinderen • Eén regisseur/ directeur • Concentratie van voorzieningen • Aaneengesloten programma; combinaties van binnen- en buitenschools leren • Eenduidig pedagogisch beleid • Combinaties van personeel • Eén bestuurlijke model? Bioritme: 7.30 tot 8.30 uur VSO 8.30 tot 12.00 uur Onderwijs 12.00 tot 14.30 uur BSO 14.30 tot 16.30 uur Onderwijs 16.30 tot 18.30 uur BSO Continurooster: Verkorte middagpauze voor alle kinderen Woensdagmiddag nog vrij Andere dagen 14.30 uur uit Hoorns Model: Elk schooljaar min. 940 uur

Onderzoek Oberon: overwegingen voor andere tijden

Commitment vanuit het DB De stichting ‘Lek en IJssel’ heeft het voornemen m.i.v. 1 augustus 2014 over te gaan op andere tijden. Daarbij heeft zij een voorkeur voor het ‘vijf gelijke dagen’ model: Een WTF van 0,2 per dag voor ieder personeelslid De lestijden vallen binnen een bandbreedte vanaf 08.00 uur tot uiterlijk 14.30 uur Een verkorte middagpauze op school voor de kinderen Van bovenstaande afwijken kan alleen met instemming van de directeur-bestuurder, die zal beoordelen of de afwijking niet ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs

Het 5 gelijke dagen model

De plussen en minnen voor kinderen Meer activiteiten binnen de kinderopvang Meer tijd gedurende de hele week voor vrije tijdbesteding (verenigingen en andere vrije tijd activiteiten aanbieders) Minder verschillende gezichten Verkeersveiligheid vergroot: kinderen hoeven maar één keer per dag naar en van school … Maar ook minnen: Voor jongere kinderen langere schooldagen Break in de week kwijt Voor alle kinderen lunch op school

De plussen en minnen voor ouders Kinderopvang kan inspelen op de vraag van ouders (bijv. blokuren, vaste dagprijs) Werkdagen van ouders verspreiden over de week Ander dagritme niet-werkende ouders ….. Maar ook minnen: Hechting aan het thuis eten tussen de middag Andere organisatie werkende ouders Kostenaspect kinderopvang ….

De plussen en minnen voor de leerkrachten Meer ruimte voor teamleren en voorbereiding: Verhoogt de kwaliteit van het onderwijs Betere spreiding van de werkdruk over de week Alle dagen even lang/zwaar (duobanen) Rust en ritme terug in de school (minder versnippering en alle dagen even lang) waardoor de effectieve leertijd verhoogt Na de invoering van ‘Andere Tijden’ heeft het wisselen van dagen geen financiële gevolgen voor het personeel … Maar ook minnen: Leerkrachten andere rustmomenten op een werkdag Leerkrachten niet meer gezamenlijk lunchpauze Effect op de huidige werktijdfactor leerkrachten ….

De plussen en minnen voor school Meer ruimte voor teamleren en voorbereiding wat de kwaliteit van het onderwijs verhoogt Nauwere samenwerking met BSO (combinatiefuncties) Rust en ritme terug in de school waardoor de effectieve leertijd verhoogt Alle dagen even lang, waardoor er meer tijd ontstaat voor basisvaardigheden onderbouw Voldoen aan de vraag van (veel) de toekomstige ouders … Maar ook minnen: Onderwijs curriculum afstemmen op nieuwe uren Effect op werktijdfactor leerkrachten

Onderzoek Oberon: opbrengst

Andere tijden op mijn school?!

Hoe nu verder Team informeren m.b.v. PPT Werkgroep formeren (directie, leerkrachten en (toekomstige) ouders) Ouders informeren m.b.v. brochure Plan van aanpak (wat-wie-wanneer) opstellen per school met behulp van de krachtenveldanalyse Vanaf 6 december 2012 Commitment team (Leerkrachten hebben instemmingsrecht op gebied van rust- en werktijd verandering) Februari/ Maart 2013 Voorgenomen besluit aan de MR voorleggen Informatie geven aan (toekomstige) ouders m.b.v. PPT Ouderraadpleging MR Maart 2013 Instemming van oudergeleding van de MR betreffende andere tijden op schoolniveau April 2013 Besluitvorming school en ouders hierover informeren Mei 2013