Honours en wereldburgerschapseducatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Methoden van Onderzoek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Samenwerken in burgerschap
Toekomstgericht handelen
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderwijs en democatisch burgerschap
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Dag van het afstudeeronderzoek
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals.
StatIG in de Vrolijke School
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Wereldburgerschap en honours
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Academische vaardigheden - C1.5
Workshop Duurzaam Curriculum
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Honoursonderwijs in HBO
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Eerstejaarsproblemen
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Onderzoeksvaardigheden 3
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Begeleiding bij Werkplekleren
De driehoeksverhouding
Global Entrepreneurship Week
Professionele excellentie en Honours
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo
Transcript van de presentatie:

Honours en wereldburgerschapseducatie Ingrid Schutte – lector Marca Wolfensberger, 9 juni 2011 Voorstellen: onderwijskundige, onderwijskundig adviseur/ beleidsmedewerker HG, verbonden aan lectoraat ‘ Excellentie in HO en samenleving’.

Introductie 1/3 Maatschappelijke betrokkenheid / wereldburgerschap komt voor in doelstellingen en missies t.a.v. honours Nederland: maatschappelijke carrière (Universiteit van Tilburg); brede maatschappelijke interesse Amerika: expliciet wbs : 2% incl. external community: ruim 25% 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Introductie 2/3 Niet alleen voor markt en kenniseconomie Andere invalshoek: (global) issues HO wettelijke verplichting WHW (art. 1.3, lid 4) Vanaf start honours in 1922 ‘ meer dan academische competenties’ Community service, leadership (Aydelotte, Rhodes) Welzijn in de maatschappij (Passow, 1988) Leiderschap en wijsheid (Sternberg, 2010) Aydelotte belang community service en leadership Passow ontwikkeling van caring, concerned, compassionate and committed individuals die hun talent waarderen en leren gebruiken voor zowel self fullfillment als het welzijn in de maatschappij. Wolfensberger verantwoordelijkheid om honours studenten op te leiden tot werelburgers die met wijsheid hun bijdrage gaan leveren aan wetenschap en maatschappij Keestra academisch onderwijs moet studenten voorbereiden op zowel wetenschap als actief burgerschap WHW HO moet aandacht besteden aan persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef

Introductie 3/3 Enquête studiemiddag honours 2011, n=53 N=53, Hanze Stimulansen, ongeveer 10 % studenten, 90% docenten, managers, staf. Ruim 90% is het eens of geheel mee eens met de stelling ‘ ik vind het belangrijk dat excellentieprogramma’s aandacht besteden aan global issues, zoals duurzaamheid en armoede. Praktijk blijft achter? 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Literatuuronderzoek Vraagstelling: Wat zijn de kenmerken (doelen, inhoud, pedagogische benadering) van wereldburgerschapseducatie? In hoeverre (waar) sluiten deze aan bij (kenmerken en behoeftes van) honoursstudenten? 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Methoden 1/5 Zoekmachines: EBSCOhost COMPLETE, Google Scholar. Zoektermen: -‘global citizenship’, ‘global citizenship education’, ‘world citizenship education’ gecombineerd met ‘ honours’ en gecombineerd met ‘ higher education’. -‘Service learning’ gecombineerd met ‘gifted’ Verder gezocht via referenties WBSeducatie: -vooral in basis- en voortgezet onderwijs plek verworven; omvattende studie wbs ontbreekt (Davies, 2005); veelheid aan benaderingen en opvattingen. 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Methoden 2/5 Aanvullend: Wereldburgerschap - Hoger Onderwijs Duurzaamheid - Hoger Onderwijs Alice O./UU Geologie: literatuurlijst Interview + materiaal ‘ Community Service learning’ University of Michigan Websites, social media (NCDO, Oxfam) 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Methoden 3/5 Wetenschappelijke artikelen (13) en essays (4) Praktijkmateriaal, zoals curriculumbeschrijvingen en – richtlijnen(6) Boeken (4) Websites (6) 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Methode 4/5 Werkwijze en keuzes Vier ‘basiskenmerken’: kennis en begrip ; vaardigheden; waarden; in actie komen Aanvulling nieuwe literatuur, materiaal Specifieke aandacht: Perspectief arme deel van de wereld; Service learning Relevantie voor Hoger Onderwijs Exemplarisch leren 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Methode 5/5 Tweede onderzoeksvraag Kenmerken gifted / honours Gerichte zoektocht: Recente literatuur (overzicht): ‘ Talent voor morgen’ (Eijl, van et. al., 2010) en ‘ Explorations in giftedness’ (Sternberg et. al., 2010) Onderzoeksliteratuur service learning – gifted (3 artikelen, 1 website) Artikelen 3 / 4 per aspect wereldburgerschapseducatie 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Resultaten 1/2 kenmerken wbs educatie Eerste vraag model Global content / exploring issues Historische dimensie Affectieve en interculturele component Waarden en disposities Actie, bijdragen aan een meer rechtvaardige maatschappij Kritische reflectie Totstandkoming model: ‘a.d.h.v. vier ‘basiskenmerken’ literatuur bekeken op eventuele nieuwe kenmerken. Relevantie voor het Hoger Onderwijs: basis sociale vaardigheden weggelaten. Exemplarisch leren - kennis alle werelddelen (NCDO), vensters op de wereld 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Resultaten 2/2 Tweede vraag: connectie, raakvlakken Behoefte / in staat diepgaande kennis en discussies - uitdaging Kritisch denken Leiderschap / potentie change agent Ethische en interculturele sensitiviteit Global mindedness, gerichtheid op de buitenwereld 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Conclusie Wbs vraagt diepgaande kennis, interdisciplinaire thema’s, historische dimensie: uitdaging! Kritische reflectie belangrijk bij wbs Aanwijzingen voor goede connectie - global awareness - ethische en interculturele sensitiviteit - leiderschap / potentie change agent - onafhankelijkheid , verantwoordelijkheid 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Discussie Beperkingen - omvang onderwerp / systematiek - kennis over honours / gifted / honours didactiek in ontwikkeling Vervolgonderzoek bij lectoraat - empirisch onderzoek ‘ ethical and intercultural sensitivity among higher education students’ en ‘ global mindedness’ Vervolgstap naar praktijk Relevantie: Lijken onderwerpen te zijn die niet (altijd) vanzelfsprekend onderdeel zijn van opleidingen in het hoger onderwijs: wbs-educatie lijkt iets nieuws te bieden te hebben! 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Ongelijkheid macht en rijkdom Filosofisch / theoretisch: Nussbaum (1997) versus Friedman (2000) waarden, identity politics Ideologisch: Oscar Jara Holiday (2009) instrumenteel rationalisme versus ethisch en emancipatoir rationalisme Praktisch: Andreotti (2006), Killick (2008) critical literacy Concepten van wereldburgerschap houden niet genoeg rekening met ongelijke machtsverhoudingen tussen noord en zuid. Voorbeelden uit Andreotti: tabel soft en critical global citizenship education (blz. 6) en Killick Guidelines voor curriculumreview. 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen

Praktijk PARE model Service-learning Preparation Meaningful, hands-on Action Critical Reflection Thorough Evaluation

Dank voor jullie aandacht! i.w.schutte@pl.hanze.nl 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen