Honours en wereldburgerschapseducatie Ingrid Schutte – lector Marca Wolfensberger, 9 juni 2011 Voorstellen: onderwijskundige, onderwijskundig adviseur/ beleidsmedewerker HG, verbonden aan lectoraat ‘ Excellentie in HO en samenleving’.
Introductie 1/3 Maatschappelijke betrokkenheid / wereldburgerschap komt voor in doelstellingen en missies t.a.v. honours Nederland: maatschappelijke carrière (Universiteit van Tilburg); brede maatschappelijke interesse Amerika: expliciet wbs : 2% incl. external community: ruim 25% 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Introductie 2/3 Niet alleen voor markt en kenniseconomie Andere invalshoek: (global) issues HO wettelijke verplichting WHW (art. 1.3, lid 4) Vanaf start honours in 1922 ‘ meer dan academische competenties’ Community service, leadership (Aydelotte, Rhodes) Welzijn in de maatschappij (Passow, 1988) Leiderschap en wijsheid (Sternberg, 2010) Aydelotte belang community service en leadership Passow ontwikkeling van caring, concerned, compassionate and committed individuals die hun talent waarderen en leren gebruiken voor zowel self fullfillment als het welzijn in de maatschappij. Wolfensberger verantwoordelijkheid om honours studenten op te leiden tot werelburgers die met wijsheid hun bijdrage gaan leveren aan wetenschap en maatschappij Keestra academisch onderwijs moet studenten voorbereiden op zowel wetenschap als actief burgerschap WHW HO moet aandacht besteden aan persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef
Introductie 3/3 Enquête studiemiddag honours 2011, n=53 N=53, Hanze Stimulansen, ongeveer 10 % studenten, 90% docenten, managers, staf. Ruim 90% is het eens of geheel mee eens met de stelling ‘ ik vind het belangrijk dat excellentieprogramma’s aandacht besteden aan global issues, zoals duurzaamheid en armoede. Praktijk blijft achter? 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Literatuuronderzoek Vraagstelling: Wat zijn de kenmerken (doelen, inhoud, pedagogische benadering) van wereldburgerschapseducatie? In hoeverre (waar) sluiten deze aan bij (kenmerken en behoeftes van) honoursstudenten? 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Methoden 1/5 Zoekmachines: EBSCOhost COMPLETE, Google Scholar. Zoektermen: -‘global citizenship’, ‘global citizenship education’, ‘world citizenship education’ gecombineerd met ‘ honours’ en gecombineerd met ‘ higher education’. -‘Service learning’ gecombineerd met ‘gifted’ Verder gezocht via referenties WBSeducatie: -vooral in basis- en voortgezet onderwijs plek verworven; omvattende studie wbs ontbreekt (Davies, 2005); veelheid aan benaderingen en opvattingen. 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Methoden 2/5 Aanvullend: Wereldburgerschap - Hoger Onderwijs Duurzaamheid - Hoger Onderwijs Alice O./UU Geologie: literatuurlijst Interview + materiaal ‘ Community Service learning’ University of Michigan Websites, social media (NCDO, Oxfam) 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Methoden 3/5 Wetenschappelijke artikelen (13) en essays (4) Praktijkmateriaal, zoals curriculumbeschrijvingen en – richtlijnen(6) Boeken (4) Websites (6) 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Methode 4/5 Werkwijze en keuzes Vier ‘basiskenmerken’: kennis en begrip ; vaardigheden; waarden; in actie komen Aanvulling nieuwe literatuur, materiaal Specifieke aandacht: Perspectief arme deel van de wereld; Service learning Relevantie voor Hoger Onderwijs Exemplarisch leren 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Methode 5/5 Tweede onderzoeksvraag Kenmerken gifted / honours Gerichte zoektocht: Recente literatuur (overzicht): ‘ Talent voor morgen’ (Eijl, van et. al., 2010) en ‘ Explorations in giftedness’ (Sternberg et. al., 2010) Onderzoeksliteratuur service learning – gifted (3 artikelen, 1 website) Artikelen 3 / 4 per aspect wereldburgerschapseducatie 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Resultaten 1/2 kenmerken wbs educatie Eerste vraag model Global content / exploring issues Historische dimensie Affectieve en interculturele component Waarden en disposities Actie, bijdragen aan een meer rechtvaardige maatschappij Kritische reflectie Totstandkoming model: ‘a.d.h.v. vier ‘basiskenmerken’ literatuur bekeken op eventuele nieuwe kenmerken. Relevantie voor het Hoger Onderwijs: basis sociale vaardigheden weggelaten. Exemplarisch leren - kennis alle werelddelen (NCDO), vensters op de wereld 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Resultaten 2/2 Tweede vraag: connectie, raakvlakken Behoefte / in staat diepgaande kennis en discussies - uitdaging Kritisch denken Leiderschap / potentie change agent Ethische en interculturele sensitiviteit Global mindedness, gerichtheid op de buitenwereld 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Conclusie Wbs vraagt diepgaande kennis, interdisciplinaire thema’s, historische dimensie: uitdaging! Kritische reflectie belangrijk bij wbs Aanwijzingen voor goede connectie - global awareness - ethische en interculturele sensitiviteit - leiderschap / potentie change agent - onafhankelijkheid , verantwoordelijkheid 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Discussie Beperkingen - omvang onderwerp / systematiek - kennis over honours / gifted / honours didactiek in ontwikkeling Vervolgonderzoek bij lectoraat - empirisch onderzoek ‘ ethical and intercultural sensitivity among higher education students’ en ‘ global mindedness’ Vervolgstap naar praktijk Relevantie: Lijken onderwerpen te zijn die niet (altijd) vanzelfsprekend onderdeel zijn van opleidingen in het hoger onderwijs: wbs-educatie lijkt iets nieuws te bieden te hebben! 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Ongelijkheid macht en rijkdom Filosofisch / theoretisch: Nussbaum (1997) versus Friedman (2000) waarden, identity politics Ideologisch: Oscar Jara Holiday (2009) instrumenteel rationalisme versus ethisch en emancipatoir rationalisme Praktisch: Andreotti (2006), Killick (2008) critical literacy Concepten van wereldburgerschap houden niet genoeg rekening met ongelijke machtsverhoudingen tussen noord en zuid. Voorbeelden uit Andreotti: tabel soft en critical global citizenship education (blz. 6) en Killick Guidelines voor curriculumreview. 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen
Praktijk PARE model Service-learning Preparation Meaningful, hands-on Action Critical Reflection Thorough Evaluation
Dank voor jullie aandacht! i.w.schutte@pl.hanze.nl 20-4-2018 Titel presentatie aanpassen