Taken JGZ preventie/voorlichting vroegsignalering ondersteunen, begeleiden, behandelen verwijzen nazorg Dit is een volledig lijstje van de taken van de JGZ. We gaan het hebben over de dikgedrukte onderdelen. Daarin doen zich de meeste vragen voor, is de ervaring in het deelproject Instrumenten voor professionals van het PDP.
Kernproces voor professionals signaleren in de JGZ geprotocolleerd (richtlijn; pgo) bespreken adviseren (motiveren) verwijzen naar preventief aanbod We richten ons in het deelproject van het PDP op diverse groepen professionals; vooral het "middenkader" met veel voelhorens naar de doelgroepen (mensen met depressieve klachten), zoals wijkverpleegkundigen, maatschappelijk werkers, de nieuwe POH's in de huisartsenpraktijk, en – de JGZ. De 4 elementen in het kernproces gaan eerst over het signaleren van depressieve klachten, of van risico's daarop. In de JGZ gaat dat veel gestructureerder dan bv. bij wijkverpleegkundigen of maatschappelijk werkers. POH's GGZ hebben evenals de JGZ weer wel veel instrumenten in huis. Vervolgens gaat het vooral over de communicatie over depressieve klachten met de cliënten: een niet zo gemakkelijk proces. Er is nog veel onwetendheid en onbegrip. Mensen zijn geneigd te schrikken van zoiets als psychische klachten. Hoe voer je zo'n gesprek? Dan is de vraag: wat doe je met een constatering van depressieve klachten? Wat kun je mensen (jongeren) adviseren? En vooral: hoe motiveer je ze er iets mee te doen? Het is niet zo "erg" dat er verwezen moet worden naar gespecialiseerde behandeling. Zoals altijd met preventie: de nood is niet zo hoog, maar wel zo dat er iets zou moeten gebeuren. Hoe motiveer je mensen (jongeren) iets te ondernemen? Preventief aanbod: het gaat er vooral om dat te kennen en te benutten. Verwijzen is hier vooral: begeleiden naar. Voorbeeld: MBI
Activiteiten Partnership Depressiepreventie, deelproject Professionals 2011-2012 uitwerking onderdelen kernproces traject om deskundigheid te bevorderen: verkennen, aanbieden instrumenten, toepassen en evalueren met groepen professionals op locatie resultaat: deskundigheidsbevorderingspakket In de documenten een weergave van de PDP activiteiten met een groep jeugdverpleegkundigen en met de sector JGZ. Vervolg: een traject deels scholing om het kernproces verder uit te diepen met enkele lokale groepen JGZ-ers (artsen, verpleegkundigen, zo mogelijk gecombineerd; mogelijk vanaf 2012 een toevoeging aan het bijscholingspakket voor de JGZ.
Wat is een gedegen probleemanalyse? Discussievragen Wat is een gedegen probleemanalyse? Vervolginstrument met gesprek? Zo ja, welk? Jan Heller, GGD Zuid-Limburg Welke advisering/ondersteuning/begeleiding wordt uitgevoerd? Hoe betrouwbaar zijn de interventies? Marijke Ruiter, Trimbos-instituut We gaan uit van de SDQ voor deze leeftijden. De volgende onderwerpen komen aan de orde.