Over lesbrieven, inhoud en vorm

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gepersonaliseerd leren
Les 7: het voorbereiden van een les
Marketing Werkgroep 6.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Meervoudige intelligentie
1 Cultureel zelfportret
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Het belang van een stage
Hoe bereid je lessen voor?
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Bijeenkomst September 2015
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Paspoort griekse goden
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Wat is DRAMA??.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Een vergadering organiseren
BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Mijn visie op onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Over lesbrieven, inhoud en vorm Deel 3: Lesontwerpen Over lesbrieven, inhoud en vorm

Fusie tussen HKU en stageschool 3 leerpunten en voornemens voor je lesontwerp

Opdrachten met teveel / te weinig restricties Opdrachten met teveel / te weinig restricties? David en Sumara: Het is de taak van de docent om zowel beperkingen als ruimte te geven

Complexe opdracht Ontwerp een lessenserie voor je stageschool op basis van auhentieke kunsteducatie Lesplan en lesbrief

Doelstellingen Je kunt je bevindingen van de fusie school-werk betrekken in lessen voor de onderbouw Je kunt kwalitatieve lessen ontwerpen op basis van het concept van authentieke kunsteducatie Je kunt lessen afstemmen op je stageschool en doelgroep Je hebt de verschillende producten verwerkt op het platformvan je onderwijsgroep

Didactisch model van Gelder

  1.BEGINSITUATIE Wat is belangrijk te weten van de groep waaraan je gaat les geven? - Wat is het ontwikkelingsniveau? (niveau, abstractie vermogen, zelfstandigheid) - Wat hebben ze al eerder gedaan? (voorkennis) - Hoe is de motivatie? - Waar hebben de leerlingen belangstelling voor? - Wat is de samenstelling van de groep, etc? (groepsdynamiek, leerjaar, niveau, periode) Bepalen beginsituatie door: -observaties in een klas -toetsing -gesprekken met leerlingen en docenten -gebruikte methode/lesboeken/materialen/bronnen -leerling dossiers

2. DOELSTELLINGEN De kernvraag voor het maken van een les is: Wat wil je (de sectie, de school, de maatschappij) dat de leerlingen leren of bereiken door het uitvoeren van de les? Wat is de bedoeling van de les? Dit kan gelden voor een enkele les, een lessenserie, maar ook een lessenopbouw van jaren via een vakwerkplan. Ook de kerndoelen van het vak liggen ten grondslag aan de doelstellingen voor een les.  

Kerndoelen beeldende vorming: Kerndoel 48: Produceren van kunst De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen. Kerndoel 49: Eigen kunstzinnig werk presenteren De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren.  Kerndoel 50: Leren kijken en luisteren naar kunst De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen. Kerndoel 51: Verslag doen van ervaringen De leerling leert, met behulp van visuele of auditieve middelen, verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten (als toeschouwer en als deelnemer). Kerndoel 52: Reflecteren op kunstzinnig werk De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder kunstenaars. www.SLO.nl

3. LEERSTOF Op basis van de doelstellingen en de beginsituatie bepaal je de leerstof. Waar gaat de les over? De leerstof is de verpakking van de doelstelling. Het is de inhoud van de les die op verschillende manieren kunt aanbieden. Let op! Bij bepaling van de inhoud komt de doelstelling kijken maar ook de beginsituatie. 4. WERKVORMEN Hoe probeer je leerstof aan te bieden bij leerlingen en hoe zet je het leerproces op gang? Daarvoor kies je bepaalde werkvormen. Het is belangrijk verschillende werkvormen tot je repertoire te laten behoren. Dat betekent dat je met een variatie aan werkvormen moet kunnen werken. Dit kan je goed oefenen tijdens een stage. (receptief, productief, reflectief)

5. LEERPROCESSEN Welke leerprocessen zet je opgang met de lessen? Tijdens een les zet je leerprocessen op gang. Wat leerlingen leren en hoe ze dat doen is erg verschillend. Je kunt leersituaties creëren die een bepaalde maner van leren bevorderen, zoals inzicht bevorderend leren, verwerven van feitenkennis, memoriseren, vorming van automatismen etc. Bij het lesontwerpen kun je er op letten verschillende intelligenties aan te spreken.   6. ORGANISATIE Wat heb ik nodig voor, tijdens en na de les? Wat is de benodigde voor- en nabereiding? Welk materiaal heb ik nodig? Hoe deel ik de les in in tijd? Praktische uitvoering van benodigheden en verloop van de les. Maak een overzichtelijk lesplan.

Tony Earl: Educatief ontwerp is geen (chrono)logisch proces, maar een cyclisch proces waarin intuïtief, creatief en logisch denken elkaar afwisselen

Voor aankomende kunstvakdocenten LKCA Ontwerpprijs Voor aankomende kunstvakdocenten

Lesbrief Voorbeelden Een goede lesbrief bevat: Heldere omschrijving van de opdracht Leerdoelen Planning/aanpak beeldmateriaal/referenties beoordelingscriteria

Wijzigingen programmaboekje Stagebezoeken Terugkommomenten Aflsuiting Puber& stage op 8/9/10 januari

Huiswerk Verzamel in je onderwijsgroep minimaal 6 lesbrieven voor beeldend vak, mee op woe 4 oktober Uploaden portfolio op facebook of platform Start lesontwerp Beeldmateriaal voor eindwerk