Motivatie September 2011 Yvonne Rijns

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

situationeel leiderschap
Edushock leerfestival
Psychologie van de armoede
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Gedragsproblemen
Zelfsturing en executieve functies.
De “ leraar” als rolmodel
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Motivatie.
Onderwijspsychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Gedrag op de Wichelroede
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Verschillen tussen scholen en klassen
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Referentiekader voor het onderwijs
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Thema 2 Periode 1 KOP
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Formatief versus summatief
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Theorie.
Feedback geven en krijgen
Differentiatie in de klas
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal
Leidinggeven voor eerste verkoper
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Motivatie en puberbrein
Transcript van de presentatie:

Motivatie September 2011 Yvonne Rijns

Spoorboekje Motivatie sleutel tot verbeteren prestaties? (Kort) historisch overzicht motivatietheorieën Begrip ontrafelen Beïnvloeding van motivatie? Sleutelinzichten Een testje Bronnen

Ranking the stars ? Cooperative learning Socio-economic status Motivation on learning Feedback Direct instruction Competitive learning Self-concept on achievement Teacher-student relationships Reducing anxiety Teacher positive expectations Goals - challenging

Teachers positive expectations 635 .37 Self-concept on achievement 324 Competitive learning 831 .24 Reducing anxiety 69 .30 Teachers positive expectations 635 .37 Self-concept on achievement 324 .43 Motivation on learning 332 .48 Cooperative learning 2285 .49 Goals-challenging 454 .56 Socio-economic status 499 .57 Direct instruction 304 .59 Teacher-student relationships 229 .72 Feedback 1276 John Hattie Visible Learning Lab University of Auckland New Zealand EARLI 2007

Een klein historisch overzicht ’50-’60 McClelland, Atkinson, Bruner: prestatiemotivatie, persoonseigenschappen, intrinsieke-extrinsieke motivatie ’70-’80 Weiner, Heckhausen, Bergen: attributie verwachtingen, emotionele reacties, inzet, mate van hulp zoeken ’80-’90 Nichols & Dweck, Boekaerts, Bergen: perceptie situatie, actuele doelen, doeloriëntatie vakbeleving, situatiebeleving, zelfbeeld, motivationele overtuigingen denken, handelen, gevoelens ‘06 Hidi & Renniger: cognitie én emotie, individueel én sociaal, externe motivatie, interesse ontwikkeling, context ‘10 COOL: jongens/meisjes, persoonlijkheid

Attributie Intern Extern stabiel variabel concentratie inzet/ aanpak oordeel docent hulp van anderen aanleg ‘mood’ vak-inhoud/taak toeval/ pech

Attributiestijl  schools zelfbeeld + / - = self-concept on achievement (0.43) * succesgeoriënteerd realistische doelen toenaderingsgedrag succes  interne factoren falen  externe/variabele factoren positieve verwachtingen * mislukkinggeoriënteerd onrealistische doelen vermijdingsgedrag/copinggedrag succes  externe/variable factoren falen  interne/stabiele factoren negatieve verwachtingen

Doeloriëntatie = goals-challenging (0.56) Klassenklimaat en taken leergeoriënteerd/taakgericht/masterylearning Kenmerken׃ - fouten maken hoort bij leren - tot beheersing komen/voortgang boeken - plezier en ‘vrijheid’ - procesgerichte feedback - aandacht voor leerstrategieën Effecten׃ - durven inzet te tonen, fouten te maken - durven uitdagingen aan

óf klassenklimaat en taken prestatiegeoriënteerd/performance Kenmerken - hoge cijfers willen halen - bezig met zelfbeeld en groepsstatus - prestaties leveren - veel sociale vergelijking Effecten׃ - verbloemen inzet, fouten - leren onvoldoende van fouten - vermijden complexe taken - competitieve sfeer

Vakbeleving 4 aspecten: plezier, nut/relevantie, moeilijkheid, inzet/interesse Interpersoonlijk - instructiegedrag = teacher-student relationships (0.72) helpend, begrijpend, duidelijk → plezier +, inzet + - onzeker, ontevreden, corrigerend→ plezier –, inzet – - vriendelijk, duidelijk → plezier +, inzet +, nut/relevantie +

= self-concept on achievement (0.43) ervaringen succes/falen vergelijken - feedback/gedrag docent attributie leerling

Teachers positive expectations (0.30) Positieve aandacht, warmer ‘emotioneel’ klimaat Input: meer uitgedaagd, vaker beurt, meer hulp Output: meer gelegenheid stellen vragen, geven antwoorden, meer geduld, meer hulp Meer en betere feedback

Beïnvloeding motivatie? Contextfactoren: Thuissituatie (o.a. sociaal economische situatie) Schoolkenmerken (w.o. sociaal etnische samenstelling) Samenstelling klas Peers Leerlingfactoren: Verwachtingen (locus of control, attributies, schools zelfbeeld) Doelen (extrinsiek  intrinsiek: competentie, autonomie, relatie) Welbevinden/rol van emoties (individueel: faalangst, sociaal: relatie klas en leerkracht) Motivationele overtuigingen Concurrentie andere terreinen Persoonlijkheid

Docentfactoren: - Realistische en attractieve taken (situationele interesse) - Product én procesgerichte feedback - Positieve verwachtingen - Realistische attributiestijl - Leer-/taak georiënteerd klassenklimaat - Positief klassenklimaat - BS/SB (interpersoonlijk) gedrag - Gelegenheid voor competentie (succes), autonomie en relatie.

Sleutelinzichten Motivatie is een complex samenspel tussen leerling-, docent en contextfactoren. Motivatie is vak- en situatiespecifiek. Motivatie is soms beperkt houdbaar. Ongunstige motivationele overtuigingen belemmeren het leren Aan motivatie zit een korte- én een langetermijnaspect Motivatie is voorwaarde én uitkomst van leren Externe motivatie is zo gek nog niet (mits….)

Bronnen: Anderman, E.M. & Anderman, L.H. (2010). Classroom motivation. COOL 5-18 Cohortonderzoek onderwijsloopbanen GION/CITO. (2010 ). In: Didaktief, 40, nr 6. Hattie, J. (EARLI 2007). Developing Potentials for Learning: Evidence, assessment, and progress. Hidi, S. & Renniger, K.A. (2006). The four-Phase model of interest development. In: Educational Psychologist, 41 (2), 111-127. Veen, I. van der & Peetsma, Th. (2009). Motivatie en leren. In: Wat is goed onderwijs’.