Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Decentralisatie Participatiewet sociaal domein
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veranderingen in de zorg
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Zorg nieuwe stijl.
Welzijn Nieuwe Stijl De Leeuwarder aanpak
Herstructurering Sociaal Domein
De veranderingen in de zorg…..
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Filmpjes
Digitalisering van de samenleving & van het sociaal werk Hoe kwam onlinehulp in eerstelijnswelzijnswerk tot stand?
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bevordering leefbaarheid Oostdijk Presentatie Themaraad 16 april 2013.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Strategisch beleidsinstrument GIC-aanmelding Uden Van Big Data naar Big Information.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
Privacy Sociaal Domein. Voorstel  Vaststellen kadernotitie gegevensdeling & Privacy.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Besturen met Burgerkracht
Proces om tot een gedragen jaarplan te komen
Resultaatgericht Samenwerken
Statistieken en meer…. Statistieken en meer… Je kan pas verbeteren als je weet…..
Spelregels Digitale stad
Ketenzorg dementie Verkenning rol gemeenten en Zorg en Zekerheid
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Blended Care .. Meer E I G E N R E G I E door
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Kadernota sociaal domein
Wmo beleid in de Drechtsteden
Geïntegreerd breed onthaal
Lichamelijke gezondheid
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Wij komen centraal te staan !
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het gemeentelijk sociaal domein

1 - Sociale dienstverlening = specifieke overheidsdienstverlening WEER REDZAAM HULPVRAAG WERKPROCES SOCIAAL DOMEIN Individueel effect 1 - Sociale dienstverlening = specifieke overheidsdienstverlening

2 – Maatschappelijk effect sociale dienstverlening WEER REDZAAM HULPVRAAG WERKPROCES SOCIAAL DOMEIN Individueel effect Maatschappelijk effect 2 – Maatschappelijk effect sociale dienstverlening

?!! Landelijk beleid Wetten REGIO  Keten Keten Beleid Keten - RIJK Landelijk beleid Maatschappelijke vraagstukken REGIO  Keten Wetten Ketenpartij ?!! Keten Beleid Gemeente X Ketenpartij Gemeente Y Keten - Dienstverlening  Regio dienstverlening 3 - Sociale dienstverlening – in ketens en in regio functie

4 - Sociale dienstverlening – interactie gemeente - burger  i voorlichting informatie appen / chatten post telefoon op gesprek formulier web formulier beschikking Gemeente 4 - Sociale dienstverlening – interactie gemeente - burger

5 – Digitalisering van sociale dienstverlening: Sociaal digitaal Dienstverlening in het sociaal domein: het bieden van voorwaardelijke hulp en ondersteuning aan burgers die in hun dagelijks functioneren problemen ondervinden die zij niet (in voldoende mate) op eigen kracht kunnen oplossen. WRR rapport: weten is nog geen doen De overheid schat het vermogen tot redzaamheid te hoog in Dienstverlening in het sociaal domein is dienstverlening aan veelal kwetsbare burgers die moeite hebben om mee te komen in onze snel veranderende samenleving. De noodzakelijke digitalisering van overheids-dienstverlening, passend bij de eisen vanuit onze informatiemaatschappij dreigt een extra kloof te introduceren voor deze burgers. Om die reden is een specifieke aanpak van digitalisering in het sociaal domein van belang. 5 – Digitalisering van sociale dienstverlening: Sociaal digitaal

De burger heeft regie over de eigen gegevens* Sociaal digitaal is de verbijzondering van de digitalisering door de overheidsdienstverlening voor het sociaal domein. Dat betekent: De burger heeft regie over de eigen gegevens* De burger is de primaire ketenpartner De overheid moet meer pro-actief opereren om de kans dat burgers in problemen raken zo klein mogelijk te maken (preventie) Dit vergt een andere (aanvullende) sturing dan het klassieke aanvraagproces. Nieuwe technologieën helpen hierbij. tablet geo data / kaart informatie blockchain open / big data mobiel werken visueel ipv tekst Die technologieen helpen ook de dienstverlening Ontzorgen: maak het minder ingewikkeld voor burgers Versterk hulpstructuren: investeer in de gemeenschap rond kwetsbare burgers 6 – Verkenning: wat is Sociaal digitaal