Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het gemeentelijk sociaal domein
1 - Sociale dienstverlening = specifieke overheidsdienstverlening WEER REDZAAM HULPVRAAG WERKPROCES SOCIAAL DOMEIN Individueel effect 1 - Sociale dienstverlening = specifieke overheidsdienstverlening
2 – Maatschappelijk effect sociale dienstverlening WEER REDZAAM HULPVRAAG WERKPROCES SOCIAAL DOMEIN Individueel effect Maatschappelijk effect 2 – Maatschappelijk effect sociale dienstverlening
?!! Landelijk beleid Wetten REGIO Keten Keten Beleid Keten - RIJK Landelijk beleid Maatschappelijke vraagstukken REGIO Keten Wetten Ketenpartij ?!! Keten Beleid Gemeente X Ketenpartij Gemeente Y Keten - Dienstverlening Regio dienstverlening 3 - Sociale dienstverlening – in ketens en in regio functie
4 - Sociale dienstverlening – interactie gemeente - burger i voorlichting informatie appen / chatten post telefoon op gesprek formulier web formulier beschikking Gemeente 4 - Sociale dienstverlening – interactie gemeente - burger
5 – Digitalisering van sociale dienstverlening: Sociaal digitaal Dienstverlening in het sociaal domein: het bieden van voorwaardelijke hulp en ondersteuning aan burgers die in hun dagelijks functioneren problemen ondervinden die zij niet (in voldoende mate) op eigen kracht kunnen oplossen. WRR rapport: weten is nog geen doen De overheid schat het vermogen tot redzaamheid te hoog in Dienstverlening in het sociaal domein is dienstverlening aan veelal kwetsbare burgers die moeite hebben om mee te komen in onze snel veranderende samenleving. De noodzakelijke digitalisering van overheids-dienstverlening, passend bij de eisen vanuit onze informatiemaatschappij dreigt een extra kloof te introduceren voor deze burgers. Om die reden is een specifieke aanpak van digitalisering in het sociaal domein van belang. 5 – Digitalisering van sociale dienstverlening: Sociaal digitaal
De burger heeft regie over de eigen gegevens* Sociaal digitaal is de verbijzondering van de digitalisering door de overheidsdienstverlening voor het sociaal domein. Dat betekent: De burger heeft regie over de eigen gegevens* De burger is de primaire ketenpartner De overheid moet meer pro-actief opereren om de kans dat burgers in problemen raken zo klein mogelijk te maken (preventie) Dit vergt een andere (aanvullende) sturing dan het klassieke aanvraagproces. Nieuwe technologieën helpen hierbij. tablet geo data / kaart informatie blockchain open / big data mobiel werken visueel ipv tekst Die technologieen helpen ook de dienstverlening Ontzorgen: maak het minder ingewikkeld voor burgers Versterk hulpstructuren: investeer in de gemeenschap rond kwetsbare burgers 6 – Verkenning: wat is Sociaal digitaal