Doet ie het of doet ie het niet?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opkomen voor jezelf.
Advertisements

Internet fun & veilig! titeldia.
toolbox deco-procedure
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
die niet om jou zou huilen.
Waar ben jij heel goed in?
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Lieve vriend(in)!.
Godsdienst 1.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PAD Mindfulness en Yoga
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Alcohol, roken en opvoeding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
SMARTQUIZ LES 3. Vraag 1 Om welke reden zou jij geen alcohol drinken? A.Omdat alcohol extra ongezond is als je nog in de groei bent. B.Omdat je door alcohol.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ruzie maken… een vak apart !?
Het is vandaag Girlsday!
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Het 7-stappenplan.
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Alcohol en grenzen Plaatje.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Nee Zeggen!.
Jongeren en seks Plaatje.
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Hoe gedraag ik mij?
Mijn lief zegt….
Wat doe jij?.
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
5 valkuilen & Tips.
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Doet ie het of doet ie het niet?

Giel vertelt… Beginsituatie tonen, vragen aan leerlingen hoe ze zouden reageren Nafilmpjes niet tonen, tenzij er weinig uit de klas komt

Hoe zouden jullie reageren? • Vind je het noodzakelijk om in deze situatie te reageren? • Is hier mogelijkheid tot het aangaan van een gesprek met de andere partij?

Hé, het is oké om… conflicten te vermijden niet te discussiëren met dronken mensen • Je kan afwegen of het nut heeft om te discussiëren met dronken mensen. Vaak heeft het geen nut om op dit moment de discussie aan te gaan of ruzie te maken. Mensen die gedronken hebben, hebben het moeilijk om situaties op een goede manier in te schatten. Hun beoordelingsvermogen werkt niet goed meer. Daardoor kan je moeilijk met hen praten en is het verstandiger om weg te gaan.

Emma vertelt…

Hoe zouden jullie reageren? Waarop letten jullie als iemand BOB is? * Wordt er helemaal niet gedronken, wat de veiligste optie is? Of wordt er een maximum aantal drankjes afgesproken? • Is het noodzakelijk om voor jezelf op te komen in deze situatie? • Welke opties zijn er nog voor Matthieu? * Taxi bestellen, meerijden met iemand anders, ouders om vervoer vragen, roes laten uitslapen ... • Waarop let je in je communicatie als je met Matthieu praat?

Hé, het is oké om… niet mee te rijden met dronken personen op voorhand af te spreken wie er bob zal zijn om op een goede manier voor jezelf op te komen • Niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je de boodschap overbrengt is belangrijk

Koen vertelt…

Hoe zouden jullie reageren? Is het noodzakelijk om te reageren in deze situatie? * Wat weegt voor jou het meest door? Je vrienden of afspraken met je ouders? • Stel dat je zou reageren, hoe zou jij het dan doen? Waar let je op? • Heeft de manier van communiceren in deze situatie een grote invloed op het verdere verloop ervan? • Stel dat je het toelaat en je ouders komen het te weten, hoe zou je hierover met hen praten? * Is het mogelijk om met je ouders te praten over alcohol- of cannabisgebruik? • Stel dat ze toch een joint zouden opsteken in jouw huis, wat zou je doen? * Op het moment zelf: hoe reageer je? * Achteraf: vertel je het aan je ouders?

Echte vrienden respecteren je grenzen Niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je de boodschap overbrengt, is belangrijk. • Niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je de boodschap overbrengt, is belangrijk

Malika vertelt…

Hoe zouden jullie reageren? • Hoe ver ga je om ervoor te zorgen dat iemand je leuk vindt? • Stel dat de persoon weggaat bij jou omdat je niet mee blowt. * Hoe zou je je voelen? * Hoe zou je dan denken over de ander?

Doe je niet anders voor dan je bent Doe je niet anders voor dan je bent. Blijf jezelf, zo voel je je het best. • Niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je de boodschap overbrengt, is belangrijk.