Feedback geven op een constructieve manier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Werkvormen als vanzelf
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het coachende functioneringsgesprek
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedbackinstrument voor ontwikkeling van leiderschap
Reflecteren even pas op de plaats
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Feedback geven zonder dat de ander boos wordt
Volksuniversiteit Zwolle
Samenwerken en communicatie
Coachtraining DOEN?! Dag 3
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Workshop “de coachende praktijkopleider”

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
TOOL – constructieve feedback geven
Workshop duikcomputers
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Feedback geven op een constructieve manier Achtergrondinformatie OVAM gaat door een veranderingstraject waar men voor een deel meer naar zelfsturing wil gaan. De teamverantwoordelijken hebben een opleiding (één dag) van Quintessence gekregen rond coachende vaardigheden Amy De Sloovere (HRBP) ervaart dat mensen vooral nood hebben aan een methodiek, een handvat om op een goede manier feedback te leren geven. Vandaar deze workshops. OVAM is één van de proeftuinen voor FIO – feedbackinstrument voor ontwikkeling van leidinggevenden (de opvolging van BUE) 360° en ontwikkelingsgericht. Het is niet de bedoeling dat we aan teambegeleiding doen, wel dat de deelnemers een concreet handvat hebben om feedback te kunnen geven, los van de context waarin met werkt.

Even kennismaken Om het ijs te breken: Omschrijf jezelf hoe je er nu zelf bij zit in de vorm van een weerbericht. Vb: zonnig en licht bewolkt, regenachtig, stormachtig,,,,,,

Wat is feedback ? Vragen aan de groep Antwoorden noteren op Flipchart Voorbeeld van Fietspad: Als je fietst en je rijdt even buiten het fietspad, dan merk je dit aan de ondergrond. Je stuurt trilt en je voelt dat je van het fietspad gaat. Dat is een neutrale informatie over je manier van fietsen.

Wat is feedback? Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender Mededelen hoe iemand verbaal en non-verbaal op mij overkomt (informeren). Zo geef je informatie over de indruk die iemand geeft. Feedback helpt gedrag bij te schaven en zo gemakkelijker doelen te bereiken. Het draagt bij tot gedragsverandering.

Waarom is feedback geven belangrijk? Vragen aan de groep en op Flap noteren

Waarom is feedback geven belangrijk? Bijvoorbeeld: Onbewust onbekwaam: Je kan niet goed met Excel overweg maar je hebt toch (een omslachtige )manier gevonden om er mee te werken. Bewust onbekwaam: je merkt dat je collega toch veel vlugger met formules e.d; kan werken en je volgt een opleiding Bewust bekwaam : je kan de cursus toepassen Onbewust bekwaam: je kan zomaar vlotjes rapporten en grafieken maken Ander voorbeeld: Onbewust onbewaam: Je geeft zeer laat nota’s of informatie door zodat je collega’s er geen inspraak meer in hebben Bewust onbekwaam: een collega zegt dat en geeft aan waarom dit vervelend is voor haar Bewust bekwaam: je zoekt een nieuwe werkwijze uit, waarbij zowel jij als je collega er zich beter bij voelen Onbewust bekwaam: je voelt je helemaal thuis in de nieuwe routine Feedback geven is dus belangrijk om Op te komen voor je mening Tot waardevollere voorstellen, projecten te komen Andere te laten leren en zich ontwikkelen Een goed team te vormen Preventie van conflicten Conflicten oplossen

Kenmerken van kwaliteitsvolle feedback Denk terug aan de laatste feedback die je gekregen hebt of die nu aangenaam voelde of niet. Wat was de boodschap? Hoe werd die gebracht? Wat maakte dat het aangenaam was of niet? Welke kenmerken kan je hieruit afleiden ? Bespreek dit met je buurman/vrouw Ongeveer 5 minuten laten bespreken en dan de antwoorden plenair verzamelen en op flipchart zetten

Kenmerken van kwaliteitsvolle feedback Geen - of + , alle feedback is waardevol Concreet, precies, specifiek, meetbaar, helder, duidelijk Gebaseerd op observaties Beschrijving van gedrag Niet persoonlijk, vanuit ik In kleine porties; onmiddellijk en continu (geen uitstel, opsparen) en in proportie Prioriteerbaar (eerst de dingen die belangrijkst zijn) Veranderbaar Informeren/bewust worden als doel

Hoe geef ik kwaliteitsvolle feedback Basishouding Met een positieve ingesteldheid Met geduld Met begrip Belangrijk om dit te vermelden. Niet in woede, beter dan even te wachten Het is de bedoeling dat iemand er van leert, niet dat hij of zij er onderuit gaat Het is geen afrekening of het ‘iemand eens goed zeggen!’ Het is een leermoment waar iemand kan groeien en vooruitgaan.

Hoe geef ik kwaliteitsvolle feedback? Gedrag Ik merk – ik neem waar zonder oordeel en interpretatie Effect/gevolg Ik krijg dan het gevoel dat……. De gevolgen voor anderen zijn ……. Behoefte Ga na wat je zelf wil, wat is voor jouw belangrijk, wat is jouw motivatie Druk dit uit in een verzoek Ik zou graag hebben dat Eventueel inkleden met de EN/EN boodschap: Ik weet dat dit vervelend is voor jou maar ik wou toch iets zeggen,,,,,, Ik hoop dat we verder nog even goed kunnen samenwerken, maar er moet toch iets van mijn hart,,,,, I

Even checken of de boodschap is overgekomen Vragen stellen over hoe deze feedback is aangekomen bij de ontvanger Wat denk je? Hoe zie jij dat? Is dit herkenbaar? Wat ga je met deze feedback doen?

Hoe feedback ontvangen? LUISTER-techniek L luister en laat uitspreken U vraag uitleg vraag naar voorbeelden I inleven en toon begrip S vat samen T hoe kan het anders in de toekomst? E erken de juiste delen en waardeer R reageer rustig

Oefening – ronde 1 Groepjes van drie personen: één feedbackgever, één feedbackontvanger, één observeert Denk aan een situatie waarbij je aan iemand constructieve feedback wil geven Wissel de rollen In plenum aangeven hoe het liep Oefenen in twee delen: Ronde 1: oefening met waarderende feedback geven Even in plenum checken hoe het loopt – ook hoe het is om feedback te ontvangen Andere groep maken Ronde 2: verderdoen met waarderende feedback geven of van de gelegenheid gebruik maken om iets te zeggen over een blinde vlek

Oefening – ronde 2 Groepjes van drie personen: één feedbackgever, één feedbackontvanger, één observeert Denk aan een situatie waarbij je feedback wil geven aan iemand over zijn/haar blinde vlek Wissel de rollen

Afsluiting Wat zal je morgen anders aanpakken? Feedback op deze sessie