Terugkoppeling herijkingswensen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Stichting RechtenOnline
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Door: Mirjam Blumenthal
Belangenbehartiging door de VELON
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Stand van zaken Project WAK
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Introductie van Duurzaamheid in HBO onderwijs Visie vanuit bedrijfsleven Drs. J.A. van der Schroeff Directeur Kennis en Kwaliteit Grontmij NV BZW werkgroep.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Project Proceshuis Road show
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
IPC Nederland.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
Verpleegkundig redeneren
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
PWS = de eindscriptie van de havo
HBO MVT ~ WO MVT Utrecht,
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Terugkoppeling herijkingswensen
Terugkoppeling herijkingswensen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Terugkoppeling herijkingswensen
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Terugkoppeling herijkingswensen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Visie op praktijkrelevant examineren
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Terugkoppeling herijkingswensen

Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting

1. Welkom

2. Samenstelling + taakverdeling kerngroep Dr. Anneli Schaufeli, voorzitter, Hogeschool Arnhem Nijmegen Drs. Suzanne Nuyens-Huisman, Hogeschool Avans Dr. Ietje Pauw, Katholieke Pabo Zwolle Erik Punt, Hogeschool Rotterdam Ineke Stigter MA, Hogeschool In Holland Drs. Helga van de Ven, Hogeschool De Kempel

3. Herijking kennisbasis Stakeholders: de lerarenopleiders Nederlands die met de kennisbasis werken: we verwachten dat zij zicht hebben op de kwaliteit van de kennisbasis; leraren basisonderwijs die de landelijke kennistoets hebben afgelegd: we verwachten dat zij in algemene zin zicht hebben op wat uit de kennisbasis relevant en bruikbaar is in de praktijk van het basisonderwijs; taalcoördinatoren op basisscholen: we verwachten dat zij als taalcoördinatoren specifiek zicht hebben op de inhoud van de domeinen van de kennisbasis.

De adviezen zijn vervolgens verwerkt, besproken in de vergadering en vastgesteld. Naast deze inventarisatie zijn diverse actuele en relevante bronnen bestudeerd en bekeken in hoeverre deze voor het op te stellen advies van belang waren.

2. Verantwoording van het product doelen werkgroep: De kennisbasis bevat kennis die door zowel lerarenopleiders als leraren in het basisonderwijs als relevant en actueel wordt gezien; De betreffende kennis wordt in een betekenisvolle context ingebed, dat wil zeggen dat er aandacht is voor functionele taaltaken, de samenhang tussen domeinen en de samenhang met andere vakken; De kennisbasis is duurzaam en sluit aan bij de beelden die geschetst worden van (taal)onderwijs in de toekomst. Aanvullend werden door de opdrachtgever de volgende doelen gesteld: De samenhang met andere kennisbases is geborgd; Het geheel past bij niveau bachelor (NLFQ-6).

Aanbevelingen: Het HBO-niveau voor de eigen taalvaardigheid van studenten (NLFQ-standaard) moet geborgd worden in de generieke kennisbasis. Er is aangegeven dat er weinig aandacht is voor passend taalonderwijs. Hoewel dit concept het leergebied Taal overstijgt en zeker thuis hoort in de generieke kennisbasis, vindt de kerngroep het raadzaam om bij de voorbeelden bij relevante kenniselementen hier vaker op in te gaan.

Samenvattend adviseert de kerngroep het volgende: Een inleiding schrijven die: aansluit bij andere kennisbases door een identieke structuur te hanteren de verwachte kennisniveaus per kwadrant beschrijft aansluit bij een visie op taalonderwijs (Taalunie, 2017) waarin de samenhang tussen de domeinen centraal staat. De structuur van de domeinen met daarbinnen de kwadranten handhaven, kwadrant 4 herstructureren (redundantie minimaliseren) De vormgeving van de kenniselementen herzien. De kenniselementen inhoudelijk aanvullen en actualiseren. Twee kenniselementen toevoegen: ‘digitale geletterdheid’ bij de domeinen Begrijpend lezen en Stellen en ‘scaffolding’ in kwadrant 2 bij leerkrachtvaardigheden. Aandacht voor de samenhang met andere domeinen en vakken en Nt2 en meertaligheid.

4. Profieldelen kennisbases De vraag ligt voor op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. Weet dat er in een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator …

5. Afsluiting