Wil je mentor worden? www.bestuurszaken.be/diversiteitsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Verantwoordelijke Leni.
Mobiliteit en Loopbaan
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Agenda workshop e-mentoring Vraag Inleiding e-mentoring in internationaal perspectief. Karin Vaessen, Kennispunt mentoring Introductie Skolarz, Nederlands.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Begeleiden van het B-leerproces
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Talentpools.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Loopbaancoaching Voorstelling van raamplan
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Samenwerken in een divers team Veerle Depauw & Stephanie De Wulf.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
WELKOM MODULE LANDSCHAP ZAKELIJKE EVENEMENTEN Eventmanagement HKU / les 3 en 4 / 11 april 2011 / Periode 4 – 2010/2011.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Welkom bij de BelastingTelefoon
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Anders kijken, anders doen
ViaVia Info-presentatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
LOB als doorlopende lijn
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
AGENDA 17/11/2016 Omar Ba (bestuurslid KifKif, Afrikaans Platform)
Een gendergebalanceerde overheid
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Infodag onderwijs Welkom!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Welkom bij DAIly NURSE.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Wil je mentor worden? www.bestuurszaken.be/diversiteitsbeleid

Overzicht Voorgeschiedenis Wat bestaat er binnen de VO? > Getuigenissen Wie willen we bereiken met ons mentorproject? Wat willen we bereiken met ons mentorproject? Hoe pakken we het aan en welke ondersteuning bieden wij? Brainstormsessie: wat kunnen we vanuit de dienst nog doen?

1. Voorgeschiedenis Sectoraal akkoord 2005-2007 “Een van de mogelijkheden na een perspectiefgesprek is het opnemen van een andere rol binnen de eigen functie (zoals bv peter/meterschap, coaching of rol van mentor). Dit wordt gestimuleerd, vooral voor 50- plussers. Het is echter geen recht: er moeten rollen beschikbaar zijn en men moet ook over de competenties beschikken om die rol in te vullen.”

1. Voorgeschiedenis Strategisch Gelijkekansen- en diversiteitsplan 2016-2020 “Wij zorgen voor verhoogde instroom van kansengroepen via diversiteitstages en mentorshipprojecten. De DDB zal het netwerk van de aanbieders van stages, mentorshiptrajecten, etc. samenbrengen met de onderwijsinstellingen, begeleidingsinitiatieven en zal het diversiteitsaspect van stagebeleid van de Vlaamse overheid verder uitwerken.”

2. Wat bestaat er binnen de VO? Geen formele mentorprojecten maar wel: Stagebegeleiders Netwerk van coaches Wo_Mentoring (2013-2015) Peter-/meterschap voor nieuwe werknemers Onderdeel in toolbox voor ervan werknemers

Getuigenissen Özge Akarsu en Kerkyra Myrilla Hélène Coene –Mahboubeh Kafi

3. Wie willen we bereiken?

4. Wat willen we bereiken? Doelstellingen voor zowel mentoren als mentees Verschillende doelstellingen afhankelijk van doelgroep Doel mentees: uitbouwen van netwerk en leren van skills Doel mentoren: ontdekken, bespreken en stimuleren talenten  If you cannot see where you’re going, ask someone who has been there before (Lee Norris)

5. Hoe pakken we het aan? najaar 2016: oproep door DDB naar nieuwe mentoren voorjaar 2017: generieke opleiding geïnteresseerde mentoren voorjaar 2017: matchen duo’s door de dienst Diversiteitsbeleid voorjaar 2017: kick off evenement met alle mentoren/mentees 2017-2018: intensieve begeleiding door drie verantwoordelijken binnen de dienst Diversiteitsbeleid met ruimte voor intervisie

5. Welke ondersteuning bieden wij? Opleidingen voor mentoren: ontwikkelen vaardigheden Verspreiden van ondersteunende gids voor de mentoren Matchen van mentoren en mentees tijdens voorjaar 2017 Kick off en kick out evenement + intervisie en begeleiding Centraal contactpersoon voor vragen en/of bezorgdheden

6. Brainstormsessie Wat zijn volgens jou de belangrijkste kwaliteiten waarover een mentor moet beschikken? Wat zijn volgens jou essentiële eigenschappen die een mentorproject waardevol maken voor mentor en mentee? Welke ondersteuning is voor jou cruciaal om mentor te worden?

Vragen? Contacteer Greta Gryson: greta.gryson@kb.vlaanderen.be Contacteer Recep Bas: recep.bas@kb.vlaanderen.be Contacteer Ilse Deceuninck: ilse.deceuninck@kb,vlaanderen.be