Verslaafd aan een illusie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Uiterlijke structuur aanbrengen
Hoe schrijf ik een recensie
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
De beste manier om woorden aan te pakken…
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Verleden, heden en toekomst
Het debat de opbouw.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Cursus Lezen 5 vwo.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Bouwplan 4Hc.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Hoofdstuk 3 terugblik.
Woordraadstrategieën
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Verhoudingen Les 1 een deel van een gehele hoeveelheid In breuken
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Tekstverklaren uitgebreid 2009-II
A WERKEN MET EEN TEKSTPLAN: HOE EN WAAROM? Annemarie van der Zeeuw 1.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Een beschouwing schrijven
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Lezen samenvatten.
Onderwerp en hoofdgedachte
De indeling van teksten
We starten onze zoektocht in het labo.
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
Betoog.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
4 havo Schrijflijn les 5
Een (informatief) Artikel schrijven
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Verslaafd aan een illusie H1997 I

Enkele cruciale vragen Tekstdelen Alineafuncties Hoofdgedachte

Tips resp aanpak Tekstdelen hoe herken ik die delen?

Tips resp aanpak Tekstdelen  zoeken naar synoniemen & omschrijvingen, eventueel ‘teruglezen’

Tips resp aanpak Alineafuncties kun je voorspellingen doen / is er een logische opbouw?

Tips resp aanpak Alineafuncties  de functies moeten meestal een logisch (argumentatie)geheel vormen?

Tips resp aanpak Hoofdgedachte waar vind ik de essentie van een tekst?

Tips resp aanpak Hoofdgedachte vergelijk met de conclusie / met het slot

Tips resp aanpak Tekstdelen Alineafuncties Hoofdgedachte

In delen verdelen Deel 1: Inleiding Deel 2: Allerlei verklaringen voor de populariteit van de soaps Deel 3: Verklaring van de schrijfster zelf voor de populariteit van soaps

Tekstdelen zoek een signaalwoord of signaalzin of zoek een synoniem

Tekstdelen Deel 1: Inleiding Deel 2: Allerlei verklaringen voor de populariteit van de soaps Deel 3: Verklaring van de schrijfster zelf voor de populariteit van soaps

Tekstdelen Deel 1: Inleiding Deel 2: Allerlei verklaringen voor de populariteit van de soaps Deel 3: Verklaring van de schrijfster zelf voor de populariteit van soaps Alinea 5 ’als tastende verklaring voor het feit dat ook hoger opgeleide vouwen graag naar soaps (…) kijken’

Tekstdelen Deel 1: Inleiding Deel 2: Allerlei verklaringen voor de populariteit van de soaps Deel 3: Verklaring van de schrijfster zelf voor de populariteit van soaps Alinea 12 ’Ik denk dat ik wel weet wat de verklaring is’

Alineafuncties - eerste Bewering ‘Het dubbele in de beleving van de soapliefhebber: enerzijds zijn enthousiasme en verlaving …, anderzijds zijn aarzeling en gêne …’

Alineafuncties - tweede Bewering (2) ‘het dubbele in de beleving van de soapliefhebber: enerzijds zijn enthousiasme en verlaving …, anderzijds zijn aarzeling en gêne …’ Tegenwerping (3) ‘die schaamte lijkt me niet terecht’

Alineafuncties – derde Bewering (2) ‘het dubbele in de beleving van de soapliefhebber: enerzijds zijn enthousiasme en verlaving …, anderzijds zijn aarzeling en gêne …’ Tegenwerping (3) ‘die schaamte lijkt me niet terecht’ Voorbeeld / uitwerking (4) ‘Stephanie Forrester en Brooke Logan, …’

Alineafuncties Logische volgorde van functies, hier Bewering (2) Tegenwerping (3) Voorbeeld / uitwerking (4)

Alineafuncties - logisch geheel Ander voorbeeld: Stelling Uitwerking Weerlegging

Hoofdgedachte – m.n. slot vanaf het begin van de tekst: niet alleen slecht opgeleide vrouwen … , ook hoger opgeleide vrouwen … enkele verklaringen … slotalinea: Ik denk dat ik weet wat de verklaring is. Die heeft wel degelijk met de dagelijkse herhaling van doen, maar op een andere manier dan de deskundigen denken. (…) en dus krijgen de personages steeds weer een kans om hetzelfde opnieuw te doen maar dan beter. En wie weet, lukt het deze keer wél.

Hoofdgedachte A vanuit verschillende invalshoeken verklaringen geen bevredigend antwoord mensen van laag tot hoog aanspreken

Hoofdgedachte B vooral vrouwen, ongeacht opleiding door herhaling maar vooral beslotenheid van wereld waarin personages telkens weer nieuw begin kunnen maken

Hoofdgedachte C vooral vrouwen uit alle lagen veel herkenbare elementen onder de meest wonderlijke omstandigheden

Hoofdgedachte D wie kijkt is enerzijds enthousiast voelt anderzijds lichte schaamte over oppervlakkig vermaak vooral ‘Amerikaans’

Hoofdgedachte B vgl slot vooral vrouwen, ongeacht opleiding door herhaling maar vooral beslotenheid van wereld waarin personages telkens weer nieuw begin kunnen maken slotalinea: Ik denk dat ik weet wat de verklaring is. Die heeft wel degelijk met de dagelijkse herhaling van doen, maar op een andere manier dan de deskundigen denken. (…) en dus krijgen de personages steeds weer een kans om hetzelfde opnieuw te doen maar dan beter. En wie weet, lukt het deze keer wél.

Vergelijk visies verschillende overeenkomsten ook verschillen op punt van: - niveau / verhaallijn - gevoel van onbehagen, schaamte