Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De werkplaatsassistent
Advertisements

Time management in het onderwijs
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
De Wet maatschappelijke ondersteuning
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Afscheid.
Reflecteren.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Talent in Ontwikkeling
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Observeren Les 3.
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Dat doet hij normaal nooit!
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Wat gaan we vandaag doen?
Het brancheboek.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Rob Goossens Het Werkplan.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
Onbepaald voornaamwoord
Les 14 Jij en internet Wat doe ik hier vandaag?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Operatieassistentie Les 2.
Begeleiden Les 8.
Samenwerken en communicatie
Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2. Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2.
Begeleiden Les 5.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Werken in een arbeidsorganisatie
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
Semantisatieverhaal: Ik wil in de toekomst graag op vakantie naar China. De toekomst dat is de tijd die nog moet komen. Daarom ben ik nu op Chinese les.
Begeleiden Les 9.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ADL Les 1.
Observeren Les 2.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ADL Les 1.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
volgende bladzijde terug
Procedures aan begin van het jaar
Denken en doen.
Wie houdt er van zichzelf?
Handig rekenen & rekenregels
Transcript van de presentatie:

Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?     Methodisch werken, wat is dat eigenlijk? Happy housekeeping les 1

Dat is.. Werken volgens een vast patroon, een bepaalde manier- dat heet een methode Jij hebt ook vast je eigen methode om de badkamer schoon te maken, de tafel te dekken of iets uit je hoofd te leren In je werk gaan veel handelingen volgens een bepaalde manier of methode

Het maken van een planning Voordat je aan je werk begint is het handig om een planning te maken Daarbij stel je prioriteiten Een prioriteit stellen betekent dat je vaststelt wat eerst moet gebeuren

Stel.. In een ochtend moet je mevrouw Jansen wassen, meneer Boer een steunkous aandoen, twee mensen ontbijt geven en bij twee mensen de keuken schoonmaken. Wat doe je eerst en wat doe je het laatst?

Je zou.. Eerst de meneer de steunkous aan kunnen doen, want die kan anders niet verder. Daarna geef je twee mensen ontbijt, zodat die zich daarna kunnen wassen. Dan ga je mevrouw wassen, die wellicht eerst ontbeten heeft. En daarna doe je je schoonmaakwerkzaamheden

Inhoud planning In je werkplanning kun je opschrijven: De huishoudelijke taken De ondersteuning van de zorgvrager  De algemene dagelijkse activiteiten  De recreatieve activiteiten   Je zet hierbij hoe laat je wat doet, zodat je een duidelijk overzicht hebt.

De 6 W’s Je kunt ook een planning maken volgens de 6 w’s Wie? (wie ga je helpen?) Wat? (wat voor taak of activiteit ga je doen?) Waar? (waar ga je dat doen?) Wanneer? (wanneer ga je dat doen?) Waarom? (waarom ga je dat doen?) Op welke manier? (op welke manier ga je dat doen?)

Doelen Je hebt altijd een doel om naartoe te werken Een doel kan zijn: ik heb al mijn schoonmaakwerkzaamheden voor vandaag af Subdoelen zijn aan je hoofddoel ondergeschikt, ze leiden er naartoe Subdoelen kunnen dan ook zijn: ik heb bij cliënt A, B en C de schoonmaakwerkzaamheden gedaan