Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Advertisements

Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · l e r e n · d o o r · d o e n · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · De structuur van LINK2 Domein Thema’s Boxen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Leswijzer Nieuwsbegrip
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Academie voor algemene beeldende
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
OFC28 mediawijsheid les 4.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Portfolio Presentatie
Strategic Interaction: Spreken met scripts 3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les?
Ontwerpworkshop speelpolder in Heerjansdam
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Spreekbeurt in groep 4.
Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Luisteren als basis voor taalleren. Apps als leermiddel Margreet Verboog Conferentie BVNT2 21 mei 2016.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
Les 1 v6 Introductieles Spaans. Wat kan je dit jaar verwachten? Schoolexamens> maken deel uit van de helft van je cijferSchoolexamens> maken deel uit.
Mondzorg - persoonsgericht
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Anders kijken, anders doen
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Spreekbeurt in groep 4.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Communicatie 7e les.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Week 1, les 3.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Onderzoek Morele kwesties
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
WELKE VOORBEELDEN VAN MEE-APPEN KEN JIJ? TECHNOFILOSOFIE FRAMEWORK
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Taak 5 Tessa Mosselman.
Onderzoek Morele kwesties
Met behulp van formulieren
Les 4: Observeren Les 4:
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Studiemiddag inburgering
Gesprekstechnieken Les 6.
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Gedragsproblemen en stoornissen
Leren leren door feedback
EEN FANTASTISCH FEEST DOOR JULLIE INZET
ADL Les 1.
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Toedienen meststoffen
Transcript van de presentatie:

Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur Conferentie BVNT2 20 mei 2017 Margreet Verboog

Warming up: taalrap. Wat zie je er goed uit! . Nou jij ook hoor, je ziet er prima uit. Wat zit je haar leuk! Ja, het is geknipt Wat heb je een mooie trui! Heeft mijn vriend gebreid. Wat een cool horloge! Dank je, vind ik ook. Je ziet er echt fantastisch uit! Nou, jij ook hoor, jij ook. Warming up: taalrap.

Programma Vooruitkijken De voorwaarden Het VUT-model De smartphone gebruiken De Taalkaart Terugkijken

Vooruitkijken Wie heeft ervaring met buitenschoolse opdrachten? Hoe ging dat? Wat waren de knelpunten?

De voorwaarden De cursisten en de docent moeten gemotiveerd zijn De opdrachten moeten aansluiten bij de cursisten Er moet ruimte zijn in het rooster voor voorbereiding en terugkijken Er moet voorbereid en teruggekeken worden Klein beginnen: foto’s/filmpjes, bekenden, binnen het gebouw

Het VUT model: Voorbereiden: bij spreektaak oefenen dmw rollenspel Uitvoeren: een of twee personen? Terugkijken: hoe heb je het aangepakt? wat heb je geleerd? Wat wil je nog leren?

De smartphone gebruiken Foto’s en filmpjes als taak met presenteren in de klas. Gezamenlijk onderwerp vaststellen Presentatie maximaal 5 minuten De groep evalueert met formulier Tweetallen nemen elkaar op tijdens gesprek. Bij terugkijken showen Evaluatie van elkaar

De taalkaart Als wekelijks terugkomend punt Met of zonder opdrachten In tweetallen laten uitwisselen De docent loopt rond.

Terugkijken Denken, delen, uitwisselen Wat ga je gebruiken in de praktijk? Wat heb je nog nodig?

Meer weten? Archief van LES https://www.itta.uva.nl/upload/files/buitenschools_leren.pdf M.Verboog, Leren spreken, Coutinho, 2009 M.Verboog, Klassenmanagement, Boom, 2017 margreetverboog-verstaanbaarspreken.nl/wordpress mverboog@xs4all.nl