Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur Conferentie BVNT2 20 mei 2017 Margreet Verboog
Warming up: taalrap. Wat zie je er goed uit! . Nou jij ook hoor, je ziet er prima uit. Wat zit je haar leuk! Ja, het is geknipt Wat heb je een mooie trui! Heeft mijn vriend gebreid. Wat een cool horloge! Dank je, vind ik ook. Je ziet er echt fantastisch uit! Nou, jij ook hoor, jij ook. Warming up: taalrap.
Programma Vooruitkijken De voorwaarden Het VUT-model De smartphone gebruiken De Taalkaart Terugkijken
Vooruitkijken Wie heeft ervaring met buitenschoolse opdrachten? Hoe ging dat? Wat waren de knelpunten?
De voorwaarden De cursisten en de docent moeten gemotiveerd zijn De opdrachten moeten aansluiten bij de cursisten Er moet ruimte zijn in het rooster voor voorbereiding en terugkijken Er moet voorbereid en teruggekeken worden Klein beginnen: foto’s/filmpjes, bekenden, binnen het gebouw
Het VUT model: Voorbereiden: bij spreektaak oefenen dmw rollenspel Uitvoeren: een of twee personen? Terugkijken: hoe heb je het aangepakt? wat heb je geleerd? Wat wil je nog leren?
De smartphone gebruiken Foto’s en filmpjes als taak met presenteren in de klas. Gezamenlijk onderwerp vaststellen Presentatie maximaal 5 minuten De groep evalueert met formulier Tweetallen nemen elkaar op tijdens gesprek. Bij terugkijken showen Evaluatie van elkaar
De taalkaart Als wekelijks terugkomend punt Met of zonder opdrachten In tweetallen laten uitwisselen De docent loopt rond.
Terugkijken Denken, delen, uitwisselen Wat ga je gebruiken in de praktijk? Wat heb je nog nodig?
Meer weten? Archief van LES https://www.itta.uva.nl/upload/files/buitenschools_leren.pdf M.Verboog, Leren spreken, Coutinho, 2009 M.Verboog, Klassenmanagement, Boom, 2017 margreetverboog-verstaanbaarspreken.nl/wordpress mverboog@xs4all.nl