Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau Eelco Braad | Hylke Faber | Menno Wierdsma | Nick Degens
Adaptief Leren met Lego WeDO Als we nu van verschillende oefeningen in kaart brengen wat de moeilijkheidsgraad is en welke leerdoelen aan bod komen… Als we nu na elke oefening vragen aan een leerling hoe leuk de oefening was en hoe moeilijk… Kunnen we dan misschien een goede volgende oefening adviseren?
Lego WeDo Programmeren Binnen de Lego WeDo-omgeving kun je met eenvoudige bouwblokken een bouwwerk programmeren.
Lego WeDo Programmeren
Projecten en Computational Thinking Binnen de Lego WeDo-omgeving is een set projecten volledig stapsgewijs uitgewerkt met video’s, bouw-instructies en vragen.
Projecten en Computational Thinking Aan deze projecten hebben we de Computational Thinking leerdoelen gekoppeld: gegevens verzamelen decompositie abstractie algoritmisch denken . . .
Gepersonaliseerd Leren Het lijkt eenvoudig: als het te moeilijk is: maak het makkelijker als het te makkelijk is: maak het moeilijker Maar: kan iemand dit zelf voldoende inschatten kan iemand dit zelf voldoende reguleren qua niveau wanneer is het niveau goed (gewoon lekker verder werken)
Gepersonaliseerd Leren Literatuur- en Praktijk-verkenning Lego WeDo past goed bij Computational Thinking Er is nog veel onduidelijk over de voor en nadelen van adaptieve toepassingen
Gepersonaliseerd Leren Toepassing in Innovation Challenge projecten zijn een geheel en kun je niet loskoppelen niet alle CT-leerdoelen komen voldoende aan bod docenten/leerkrachten niet buitensluiten
Gepersonaliseerd Leren Gepersonaliseerd advies via docent per lesmoment eerste (zelf-)inschatting computational thinking eerste project wordt op basis daarvan gekozen student-evaluatie en docent-evaluatie aanpassing moeilijkheidsgraad per leerdoel selectie passend project voor volgende les
Verloop evaluatie interpretatie vervolg Leerdoel decompositie abstractie algoritmisch denken Project 1 2 3 St ++ +/- -- Dc ++ -- +/- Advies moeilijker makkelijker? hetzelfde? Project 2 1 3 Project 2 3
Vervolg // Planning Afronden demo-fase en applicatie opleveren Evaluatie met PABO-studenten en eventueel leerlingen in het Educatie & ICT Lab Verdere verkenningen adaptief leren (o.a. in VR en in bewegingsonderwijs) Verdere samenwerking met Lego onderwijs, computational thinking, Groningen Programmeert