Gilden 2.0 De betekenis van Nieuw Vakmanschap voor Fryslân

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Door goede gesprekken groeien
Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010.
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Duurzaam omgaan met de openbare ruimte…… doe je samen!
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Technische geletterdheid en onderwijs
Risico’s en gevaren van techniek
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Structuurvisie 2035 en Woonvisie 2020 Raadspresentatie 10 maart 2011.
De organisatie en processen
Vakmanschap is Meesterschap
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Begeleiding startende leraren
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
ICT in een dynamische context
Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Patientveiligheid: juridische aspecten
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Eberhard Dijkhuis | Dijkhuis Aannemersbedrijf. Duurzame aannemer Duurzame aannemer ?
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Adaptief wegbeheer Harold Soffner Beleidsmedewerker Water Gemeente Bernheze.
Waterketen 2025: herleefde waardering van de praktijk
Positie van de gemeenteraad in 2017
Duurzaamheid … Govert D. Geldof
Ontmoetingen tussen water en mens over waterveiligheid
Begeleiding bij Werkplekleren
Govert D. Geldof Geldof c.s. (Tzum)
Werkplaats Zwarte Water Praktijk en theorie ontmoeten elkaar
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De kracht van verscheidenheid
Omgaan met onzekerheden
Omgevingswet en Gezondheid
Samenwerking waterbeheerders
JAN HOLSAPPEL.
Structurele evaluatie voor adaptief beleid Enno Ebels, gemeente Den Haag 19 juni 2018.
Werken met plezier en goed presteren
COMPLEXITEIT en de waarde van praktijkkennis
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Gilden 2.0 De betekenis van Nieuw Vakmanschap voor Fryslân Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum & DTU Lyngby (Denemarken) Lezing VU-Vereniging Leeuwarden, 25 november 2014

Friesch Dagblad, 10 september 2014

Friesch Dagblad, 1 november 2014

Stel: Je vraagt aan een willekeurig iemand in de Randstad of Brabant van “waarmee associeer je Fryslân?” en deze antwoordt zonder lang na te hoeven denken “met vakmanschap, natuurlijk”, wat heeft dat voor betekenis voor de economie in onze provincie?

Bij het begrip vakmanschap denken we vaak aan ambachten, maar…

Vakmanschap Beheerders Ontwerpers Strategen Modelleurs/programmeurs Managers Bestuurders Wetenschappers Artsen Verplegend personeel Leraren Journalisten Ondernemers IJsmeesters Etc. Kennisnetwerk

Vakmanschap Normen, standaarden en regels die vakgenoten hanteren om te bepalen of er sprake is van ‘goed’ werk (Spiers, 2014); Ambachtschap: … een niet-aflatende, basale menselijke impuls, de wens een werk goed te doen omwille van dat werk zelf (Sennett, 2008) … veel kennis?

Expliciete kennis Impliciete kennis

Continue ontwikkeling Ervaring “vergeten” Wat impliciet is, kan expliciet worden en vice versa Waarnemingen Vrij naar: Henri Bergson

Dus… Kennis is geen pakketje dat je doorgeeft Voor vakmensen is het overgrote deel van de kennis impliciet (ervaringskennis – Tacit Knowledge) Kennis is altijd in beweging en dient continu geprikkeld en uitgedaagd te worden En…

Kennis is geen eenrichtingsverkeer Van wetenschap naar gebruiker Veel wetenschappers optimaliseren de hamer, maar denken niet na over de timmerman.

Volkskrant, 25 november 2014

Paradoxen (twee krachten) Redeneerlijn Complexiteit Paradoxen (twee krachten) Nieuw Vakmanschap Gilden 2.0

Complexiteit Context

Plaats hier de naam van de presentatie April 11, 2018 Historie Sociale veiligheid Afval Nieuwe verbindingen Nieuwe havenfuncties Verkeer over water Economie Sociale segregatie Creative city Kwaliteit woningen Et cetera

Relatie tussen stad en ommeland Meer relevante context ©beeldleveranciers

Concentreren op je werk Kwaliteit van je werk Context toelaten Concentreren op je werk

Manifestatie van complexiteit Structuur Chaos Orde Niet “of…of” maar “en…en”

Managersparadox Leiding geven Stimuleren en vertrouwen Controle en beheersing

Levensovertuiging Diepe twijfel Zeker weten

In techniek Kwaliteit van ontwerp, uitvoering, beheer en onderhoud Negeer regels en protocollen (denk na) Volg regels en protocollen

Een willekeurig trottoir “Waar de norm begint, houdt het nadenken op”

Rationeel wegbeheer

Rationeel beheerpakket Beheerders-oordeel Maatregelen € 650.000,- per jaar € 650.000,-- per jaar € 400.000,-- per jaar

Rationeel beheerpakket Op weg naar adaptief beheer Rationeel beheerpakket Beheerders-oordeel Maatregelen € 650.000,-- per jaar € 400.000,-- per jaar De waarde van vakmanschap

Adaptief beheer Vakmanschap (vakvrouwschap) Rationeel beheerpakket Maatregelen signalerend, registrerend, adviserend

Maar als het fout gaat, wie is dan verantwoordelijk? Adaptief beheer Vakmanschap als vertrekpunt in plaats van sluitpost Doelmatig Meer beroepstrots Unaniem door de gemeenteraad (gaat over de politieke geschillen heen) ….. Maar als het fout gaat, wie is dan verantwoordelijk?

Paradoxen (twee krachten) Redeneerlijn Complexiteit Paradoxen (twee krachten) Nieuw Vakmanschap Nieuw Vakmanschap = kunnen hanteren van de paradoxen = omgaan met complexiteit

Expert Deskundige Competente Gevorderde beginner Beginner © Hubert & Stuart Dreyfus

Ervaringskennis

Gevolg: we gaan steeds meer instrumentaliseren = het managen van instrumenten

Over bureaucratisch kwaad: Govert Buijs: Over bureaucratisch kwaad: “Het is een zwaar woord, maar de vernietiging van iets goeds kan men moeilijk anders noemen dan kwaad.”

Paradoxen (twee krachten) Redeneerlijn Complexiteit Paradoxen (twee krachten) Nieuw Vakmanschap Gilden 2.0

Gilden 2.0 2.0 Gilde Meester, gezel en leerling (een leven lang leren) Mobiliteit van kennis 2.0 Nieuw Vakmanschap: het kunnen hanteren van paradoxen (complexiteit) Niet alleen ambachten, maar alle vakgebieden Innovatie (dus geen organisatie)

Continue prikkeling en uitdaging: het gaat niet vanzelf

Stel: Je vraagt aan een willekeurig iemand in de Randstad of Brabant van “waarmee associeer je Fryslân?” en deze antwoordt zonder lang na te hoeven denken “met Nieuw Vakmanschap, natuurlijk”, wat heeft dat voor betekenis voor de economie in onze provincie?