De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010

2 Presentatie  Kennis: uitdaging 21 e eeuw  (Water)geuzen  Armada versus de geuzenvloot  ZZP’ers en andere kleine ondernemers in de kenniswereld  Het nieuwe concept: een ongeregeld zootje?  De spelregels  Discussie Admiraal Lumey

3 Zichtbare kennis Onzichtbare kennis

4 Kennisuitdaging 21 e eeuw  Nu: er wordt gemanaged op de zichtbare kennis; de onzichtbare kennis (ervaringskennis) wordt slecht gewaardeerd.  Gevolg: strak georganiseerde kennissystemen die niet kunnen omgaan met complexiteit van omgevingsvraagstukken  Straks: nieuwe vormen van kennisontsluiting, minder onder controle van strakke kennismanagers

5 Strakke ordening van ‘kennis’

6 Tevens:  Economie zet advieswereld onder druk  Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang  Adviesbureaus gaan steeds vaker voor “het zesje”

7 Wikipedia: Geuzen Het woord geus is afgeleid van het Franse gueux. Dat woord betekent armoedzaaier of schooier, maar het kreeg een positieve betekenis voor al wie in die tijden niet Spaansgezind was. De oorsprong van de benaming 'geus' ligt bij een uitspraak van Karel van Berlaymont: Ce ne sont que des gueux (vertaling: Het zijn slechts bedelaars). Hij wilde daarmee aan de landvoogdes Margaretha van Parma duidelijk maken dat zij zich niet hoefde in te laten met de in het Eedverbond der Edelen verenigde aristocratie, die onder leiding van Hendrik van Brederode haar op 5 april 1566 een smeekschrift aanbood. De tegenstanders van de Spanjaarden, in het begin voornamelijk calvinisten, namen het scheldwoord over en veranderden het daarmee van een pejoratieve in een positieve benaming. Nog altijd wordt de term geuzennaam op die manier gebruikt. armoedzaaierschooierKarel van BerlaymontMargaretha van ParmaEedverbond der Edelen aristocratieHendrik van Brederode5 april 1566smeekschriftcalvinistengeuzennaam

8 (Water)geuzen

9 Den Briel 1 april 1572

10 De Spaanse Armada

11 1588

12

13 ZZP’ers en kleine ondernemers  Vrij  Eigenwijs  Hart voor de zaak  Snel, wendbaar en klein  Vaak eerst bij een groot bureau (een Armada) gewerkt  Eigenlijk geen weg terug Geen offerteaanvragen voor complexere projecten – soms ‘alleen’ capaciteit

14 Adviesgeuzen als concept Niet  Geen formele organisatie  Geen financiële constructies  Geen verlies aan vrijheid en wendbaarheid Wel  Een naam, een logo, een identiteit  Een site  Samenwerking op basis van vertrouwen

15 Spelregels  Niets moet  Drempel voor toetreding: iets speciaal in kunnen brengen en niet alleen solistisch willen werken  Geen rekeningen sturen tijdens offertetraject  Geen ‘spelletjes’ (“vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard”)  CV en referentieprojecten op site  Informele bijeenkomsten, reclame en verrekening  Niemand is de baas

16 Hottingastate (Tzum)

17

18 Kennis  Door lage (geen) overhead aantrekkelijk voor opdrachtgevers  Toch veel kwaliteit en … ervaringskennis


Download ppt "Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google