Liefde en relaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Seksualiteit: gave van God
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Godsdienst 1.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 4.
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
SEKSUEEL MISBRUIK: EEN SEKSESPECIFIEK PROBLEEM? V/M DEBAT 16 APRIL 2015 MOVISIE / UTRECHT.
Liefde en relaties.
Les voor ♀ Plaatje Loverboys.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Relaties. 1 Op YouTube kun je lekker haten, zonder te reageren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Internet en seks.
Internet en grenzen Plaatje.
Partnerkeuze & maagdelijkheid.
Het is vandaag Girlsday!
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
1.
Onbedoelde zwangerschap
Welkom! Neem plaats in de kring.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Voor wat hoort wat Plaatje.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Vertrouwenspersonen VSO
Nee Zeggen!.
Energizer: Seks zonder zorgen
Jongeren en seks Plaatje.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Middeleeuwse liefdesquiz
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Presentatie: Gender en seksualisering
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Over communiceren in het huwelijk
Liefde en relaties.
Loverboys & Prostitutie
SEL Les 2: normen en waarden.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Liefde en relaties

Opdracht 2. Mannen en vrouwen Opdracht 3. Goede relatie of niet? Liefde en relaties Programma Opdracht 1. Relaties Opdracht 2. Mannen en vrouwen Opdracht 3. Goede relatie of niet? Afronding

Plak de post-its op het bord of een flap. Bespreek dit na met de klas. Liefde en relaties Opdracht 1. Relaties Schrijf op elke post-it één ding wat je belangrijk of leuk vindt aan een relatie. Plak de post-its op het bord of een flap. Bespreek dit na met de klas.

Discussie met stellingen die je zelf bedenkt Liefde en relaties Opdracht 2. Mannen en vrouwen Maak een mindmap Maak een collage Discussie met stellingen die je zelf bedenkt Discussie met stellingen die je zelf kiest

Opdracht 2. Mannen en vrouwen Liefde en relaties Opdracht 2. Mannen en vrouwen Je maakt twee mindmaps: - één over verwachtingen voor vrouwen - één over verwachtingen voor mannen Ga naar de volgende dia

Opdracht 2. Mannen en vrouwen Liefde en relaties Opdracht 2. Mannen en vrouwen Je maakt twee collages: - één over verwachtingen voor vrouwen - één over verwachtingen voor mannen Ga naar de volgende dia

Wat hoort bij jongens/mannen? Wat bij meisjes/vrouwen? Voorbeelden: Liefde en relaties Opdracht 2. Mannen en vrouwen Jullie gaan zelf stellingen bedenken over mannen en vrouwen en gaan daarover met elkaar in discussie: Wat hoort bij jongens/mannen? Wat bij meisjes/vrouwen? Voorbeelden: Een vrouw kan beter voor de kinderen zorgen. Jongens gaan vaker vreemd dan meisjes. Ga naar de volgende dia

Jongens horen meisjes te versieren, niet andersom. Liefde en relaties Stellingen: Jongens horen meisjes te versieren, niet andersom. Als een meisje een jongen versiert, dan wil ze seks. Jongens moeten het initiatief nemen tot seks. Jongens willen seks, meisjes willen liefde. Jongens gaan vreemd, dat hoort er nu eenmaal bij. Meisjes gaan net zo vaak vreemd als jongens.

Een jongen met veel sekspartners is stoer. Liefde en relaties Stellingen: Een jongen met veel sekspartners is stoer. Een meisje met veel sekspartners is stoer. Een man mag een veel jongere partner hebben. Een vrouw mag een veel jongere partner hebben. Een man moet hoger opgeleid zijn dan zijn vriendin of vrouw. Een vrouw mag meer verdienen dan haar vriend of man. Een man kan even goed voor de kinderen zorgen als een vrouw.

Groepjes Klassikaal Liefde en relaties Opdracht 3. Goede relatie of niet? Groepjes Klassikaal

Maak twee stapeltjes: eens en oneens. Kies een woordvoerder. Liefde en relaties Opdracht 3. Goede relatie of niet? Bespreek de stellingen op de kaartjes. Maak twee stapeltjes: eens en oneens. Kies een woordvoerder. Bespreek met de klas na; de woordvoerders van elk groepje geven antwoord. Volgende dia

Opdracht 3. Goede relatie of niet? Liefde en relaties Opdracht 3. Goede relatie of niet? Discussieer met je klas over de volgende stellingen:

Als je van elkaar houdt, doe je alles samen. Eens = staan Liefde en relaties Als je van elkaar houdt, doe je alles samen. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Als je van elkaar houdt, heb je alles voor elkaar over. Eens = staan Liefde en relaties Als je van elkaar houdt, heb je alles voor elkaar over. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Jaloezie is een teken van echte liefde. Liefde en relaties Jaloezie is een teken van echte liefde. Eens = staan Oneens = blijven zitten

wil je steeds weten wat de ander doet. Eens = staan Liefde en relaties Als je van elkaar houdt, wil je steeds weten wat de ander doet. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Liefde en relaties Als je een vriend hebt, kun je niet meer met andere jongens praten. of Als je een vriendin hebt, kun je niet meer met andere meisjes praten. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Liefde en relaties Als je echt van elkaar houdt, voel je elkaar goed aan. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Als je echt van elkaar houdt, pas je je aan de ander aan. Liefde en relaties Als je echt van elkaar houdt, pas je je aan de ander aan. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Een flinke ruzie hoort bij een relatie, Liefde en relaties Een flinke ruzie hoort bij een relatie, daar kunnen wel eens klappen bij vallen. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Een relatie zonder seks is geen echte relatie. Liefde en relaties Een relatie zonder seks is geen echte relatie. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Als je geslagen wordt door je vriend of vriendin, Liefde en relaties Als je geslagen wordt door je vriend of vriendin, zal je dat wel uitgelokt hebben. Eens = staan Oneens = blijven zitten

Liefde en relaties Nabespreking Wat kun je doen als je vriend of vriendin lichamelijk, geestelijk of seksueel geweld tegen je gebruikt? Praat er over met iemand die je vertrouwt (ouders, zus/broer, vrienden, vriendinnen). Praat erover met je mentor of vertrouwenspersoon/schoolmaatschappelijk werk. Bezoek www.vooreenveiligthuis.nl voor informatie, tips en een advies- of steunpunt in jouw buurt. Als je slachtoffer bent van relatiegeweld of bang bent dit te worden, bel de politie: in een noodsituatie: 112 in minder ernstige situaties: 0900 8844

Liefde en relaties Hoeveel jongeren hebben ervaring met geweld binnen de relatie?

bemoeizucht en kritiek Liefde en relaties 1 op de 5 jongeren heeft ervaring met verkeringsgeweld: lichamelijk, seksueel, verbaal of emotioneel geweld. Een aantal kenmerken van zo’n relatie zijn: de relatie gaat snel (bv. snel samenwonen) bezitterig gedrag van vleien naar controleren bemoeizucht en kritiek sociaal isoleren (de contacten met anderen wordt beperkt of afgesneden)

Liefde en relaties Hoe kun je het merken dat er geweld is binnen de relatie?

is altijd samen met haar vriend/zijn vriendin Liefde en relaties Signalen bij mensen in een relatie met geweld: onzeker gedrag, angst, weinig zelfvertrouwen praat de ideeën van haar vriend/zijn vriendin na praat alles goed wat haar vriend/zijn vriendin doet is altijd samen met haar vriend/zijn vriendin heeft vaak ‘ongelukjes’ en onverklaarbare verwondingen doet negatief over zichzelf en anderen heeft verslavingsverschijnselen

www.vooreenveiligthuis.nl Vragen? Liefde en relaties Afronding Vragen? Bij twijfels of problemen: ga naar je mentor, schoolmaatschappelijk werker, vertrouwenspersoon of zorgcoördinator. Meer informatie? www.sense.info/liefde-en-relaties/relaties www.vooreenveiligthuis.nl