Veiligere zorg: begin bij de overdracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Informatie over lotgenotencontact aan mensen met kanker; een standaard in de zorg Symposium ‘Ingrediënten voor nazorg in de oncologie’ Karen Schram 24.
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Medicatieoverdracht binnen Rivas (BZ)
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Intercollegiale communicatietraining met behulp van de Dynamische Patiënt Simulator ® Roel Sijstermans AMC-UvA.
Zorgleidraad Laatste Levensdagen op Geriatrie: Reflecties vanuit verpleegkundige praktijk.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Implementatie van Elektronisch Voorschrijven (EVS)
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Competentiegericht opleiden
De verpleegkundig specialist in de rol van casemanager voor patiënten met mammacarcinoom: top oncologische zorg met een persoonlijk accent! Angelique Brands-Appeldoorn.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
De nieuwe voorschrijvers
Het zorgpad stervensfase
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Patientveiligheid: juridische aspecten
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Een verpleegkundige interventie
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Regionalisatie Oost Brabant
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep werk
LU MC Demonstratie Virtuele Patiëntstatus 24 oktober 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt.
Pijn in de palliatieve zorg
Patiëntveiligheid en medische fouten
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop “Beoordelen”
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Opleiden in algemene competenties
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Zeggenschap voor zorgvragers
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
V&VN Kinderverpleegkunde
1 Project Richtlijn CVA in praktijk implementatie van de ‘Oefengids’ Trisca Bosch en Conny Beerepoot 23 april 2012.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
1 Vroegsignalering problematisch alcoholgebruik op de SEH van het MCH Westeinde Angelique van Gaalen Nurse practitioner SEH Medisch Centrum Haaglanden.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
CRM vanuit het incidenten perspectief
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
MMV flitstraining: Implementatie online course
Bescherming Persoonsgegevens
Ervaringen Diaconessenhuis Leiden
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Werkgroep transmurale communicatie
HET NIEUWE VEILIGHEIDSDENKEN
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Veiligere zorg: begin bij de overdracht MEDISCHE OVERDRACHT Suzanne Geerlings Internist en opleider 1 1

Rol dienstdoende tijdens overdracht Bij aanvang dienst Ontvangen van informatie en accepteren verantwoordelijkheid voor zorg Einde van de dienst Zenden van informatie en overdragen verantwoordelijkheid voor zorg 2 2

Pilot doorbraakproject Voormeting – Interventies – Nameting Defect rate als eindpunt patiënten: onvoldoende informatie/totale aantal 3 3

Artsen informeren over belang goede overdracht> awareness vergroten Doel Interventie Artsen informeren over belang goede overdracht> awareness vergroten Praatje tijdens ochtendoverdracht (jan 2013) Visite compleet laten verlopen Herintroduceren checklist voor tijdens de visite (groene sticker) (jan 2013) Voorkomen van vergeten patiënten 1)Verpleegkundigen instrueren altijd arts te bellen als patiënt boven komt. 2)Hoofden van probleemafdelingen hierover informeren Effect hiervan evalueren Doormeten (continue) *Verbeteren rust tijdens overdracht Verpleegkundigen informeren niet te storen “bel me niet” momenten Structuur welke afdeling eerst duidelijk maken Deze kennis vasthouden ondanks wisselingen assistenten en verpleegkundigen Notitie in arts assistentenklapper In introductie verpleegkundige klapper Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Resultaatgericht, Tijdgebonden 5

Poster: NIET STOREN tenzij noodsituatie 6 6

“Eind”-resultaat gemeten Ingevulde enquetes: 34 Zonder bijzonderheden: 30 (87% diensten) Defect rate = 4/34*80=0.15% (was 0.56%) Meldingen: 4 (13% diensten), maar ook hier kunnen we van leren, want 2/4 meldingen op “nieuwe” short stay afdeling Probleem analyse heeft tot verbetering protocollen op deze afdeling geleid “Eind”-resultaat gemeten

Leermoment PDCA toepassen ook op een klein probleem. Meten=weten Te bespreken casus sorteren naar Afdeling Noodzaak actie te ondernemen Ernst Leerzaamheid Uitgebreidheid van bespreking af laten hangen van Ervaringsniveau verteller Noodzaak tot discussie 8 8

Aanbevelingen na Landelijke project: Punten voor standaardisatie dienstoverdracht Inplannen Locatie Structuur Deelnemers Inhoud 9 9

Training in opleiding 24x7 veilige zorg garanderen Continue in- en uitstroom arts-assistenten Meerdere competenties dienstoverdracht Ontwikkeling training voor adequate dienstoverdracht om continuïteit van zorg en patiëntveiligheid te waarborgen 10 10

Rode draad Standaardiseer proces Schriftelijke én mondelinge overdracht Onderdeel opleiding Blijf meten en verbeteren 11 11