Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen Van harte welkom! Ontvangst van de deelnemers, aanwezigheidslijst en broodjeslijst 08.55 > 09.10 Groepsvorming adhv schoolbordportaal http://www.schoolbordportaal.nl/flash-overlay.php?id=839&title=Groepjesmaker%20|%20Maatjesmaker Na ontvangst en groepsvorming doorsluizen naar een ander lokaal voor de Marshmallow Challenge 09.15 > 09.45 http://www.tomwujec.com/design-projects/marshmallow-challenge/ Doel: deelnemers uitdagen om hun persoonlijke 21ste eeuwse vaardigheden aan te spreken Bouwen van construct: kritisch & creatief denken, probleemoplossend vermogen, communiceren, samenwerken, sociale vaardigheden Volgen van de handleiding: zelfsturing kan ook computational (device consulteren om resultaat te bereiken) Coaching: Glenn & Philip faciliteren, deelnemers zijn voornamelijk zelf aan het werk. Er w nog GEEN achtergrond verstrekt. Materiaal voor iedere groep: spaghetti, tape, touw, marshmallows Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Terugblik Marshmallow challenge Wat waren de doelen van deze oefening? Evalueer die doelen. Beschrijf het proces. Welke gevoelens (+/-) blijven hangen? Visualiseer de 21ste eeuwse vaardigheden uit deze oefening in een mindmap. Doel: deelnemers uitdagen om te reflecteren op de oefening en te peilen naar hun achtergrondkennis & inzicht over 21ste eeuwse vaardigheden. Coaching: Philip begeleidt de interactie. (linken naar toekomstige tools: portfolio, mindmap) Materiaal: A3-papier voor de mindmaps, post-its Vaardigheden uit de 21ste eeuw: https://www.kennisnet.nl/artikel/alles-wat-je-moet-weten-over-21e-eeuwse-vaardigheden https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/ http://www.samsam.net/leerkrachten/21stcenturyskills/ https://schoolvoordetoekomst.wordpress.com/ WERKVORM Bespreking van de bullets in groepjes > verslag in plenum TIMING 09.45 > 10.15
Doel: puntjes op de i Coaching: Philip begeleidt de interactie. Werkvorm: interactie in plenum 10.15 > 10.20 Kanttekening: beschouw dit niet als aparte items, maar als een geïntegreerd geheel. Het is een kunst om combinaties te maken. ICT integreren: ja, maar het moet doelgericht en zinvol zijn. (komt later in de LD ook zo aan bod) Bron: Ppt Like to share – Onderwijs & Advies
ONTWERPEN & HERONTWERPEN Vertaalslag MVDS WAT – WAAROM – HOE ONTWERPEN & HERONTWERPEN MVDS: missie – visie – doelen – strategie Is dit iets voor mij/ons? Wat willen ik/we precies? Hoe groot is het draagvlak binnen onze organisatie? WAT-WAAROM-HOE Wat willen we veranderen? Waarom willen we het veranderen? Hoe gaan we het veranderen? ONTWERPEN & HERONTWERPEN Plan your work & work your plan Coaching: Philip begeleidt de interactie. 10.20 > 10.25 Verwijzing naar de drie actuele teksten: Vaardigheden v schoolverlaters (De Morgen) Gebruik van een portfolio (De Standaard) Kind naar de universiteit (De Tijd)
Vooruitblik op het project https://padlet.com/tomvandenbroeck06/ats2020voorstelling Gegevens van Glenn & Philip kopiëren nr de nieuwe Padlet (Hannelore vragen ook iets toe te voegen?) Kort zelf voorstellen, deelnemers uitnodigen om dit ook te doen voor aanvang van de volgende WS Hannelore Audenaert (projectleider) Philip Lambrechts & Glenn Vermeiren (ATS-coaches)
Doel: koppeling met de vertaalslag, toelichting over learning design Coaching: Philip begeleidt de interactie. 10.25 > 10.40
PAUZE 10.40 > 10.55u.
ICT integreren Doel: selectie voorstellen van ICT-tools die je volgende workshop kan integreren Coaching: Glenn begeleidt de interactie, biedt deelnemers ruimte om accounts aan te maken. 10.55 > 11.15 Mogelijke concepten: Discussie & interactie in de klas Projectwerking Presenteren Oefenen, toetsen, feedback, reflecteren Bron: Ppt Like to share – Onderwijs & Advies
E-portfolio Doel: opties van Seesaw & Mahara analyseren Coaching: Glenn begeleidt de interactie, biedt deelnemers ruimte om accounts aan te maken. 11.15 > 11.40
Onderzoek Doel: krachtlijnen van het onderzoek toelichten Coaching: Glenn & Philip begeleiden de interactie 11.40 > 11.55
Vragen & bedenkingen
2nd 21st century challenge Reserve: indien er nog voldoende tijd is, het potje vol is en deelnemers niet meer aan een eerste ontwerpen komen van hun LD NASA-oefening
Learning designs onder de loep
Voorbeeld macro impressionisme Voorbeeld micro impressionisme Learning Design Voorbeeld macro impressionisme Voorbeeld micro impressionisme Skills framework als richtingaanwijzer INHOUD Macro- & microdesigns verkennen WERKVORM Plenum TIMING 09.45 > 10.10
Hartelijk dank voor je medewerking! Tot ziens op workshop 2 24 november 09.00 > 12.30u. Lokaal A6 CVO Antwerpen