Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Integraal onderwijs met ict
Hogere denkvaardigheden
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Visiecirkel organiseren leren
De waarde van cultuureducatie
21st century skills.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
moderniseren van het curriculum.
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Workshop ‘visieversneller’
Werken met de Stercollecties
Evaluatie Leerlijnen.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Informatieavond 2 e klas 20 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 2A1.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Passend onderwijs.
Dienstverlening & Producten
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
De veranderende rol van de IB
Infosessie 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Leeractiviteit: kennisverwerving
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Basisschool St. Lambertus September 2018
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
In hoeverre zijn de 21st century skills zichtbaar binnen de plusprofielen? KW2COLLEGE.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen Van harte welkom! Ontvangst van de deelnemers, aanwezigheidslijst en broodjeslijst 08.55 > 09.10 Groepsvorming adhv schoolbordportaal http://www.schoolbordportaal.nl/flash-overlay.php?id=839&title=Groepjesmaker%20|%20Maatjesmaker Na ontvangst en groepsvorming doorsluizen naar een ander lokaal voor de Marshmallow Challenge 09.15 > 09.45 http://www.tomwujec.com/design-projects/marshmallow-challenge/ Doel: deelnemers uitdagen om hun persoonlijke 21ste eeuwse vaardigheden aan te spreken Bouwen van construct: kritisch & creatief denken, probleemoplossend vermogen, communiceren, samenwerken, sociale vaardigheden Volgen van de handleiding: zelfsturing kan ook computational (device consulteren om resultaat te bereiken) Coaching: Glenn & Philip faciliteren, deelnemers zijn voornamelijk zelf aan het werk. Er w nog GEEN achtergrond verstrekt. Materiaal voor iedere groep: spaghetti, tape, touw, marshmallows Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen

Terugblik Marshmallow challenge Wat waren de doelen van deze oefening? Evalueer die doelen. Beschrijf het proces. Welke gevoelens (+/-) blijven hangen? Visualiseer de 21ste eeuwse vaardigheden uit deze oefening in een mindmap. Doel: deelnemers uitdagen om te reflecteren op de oefening en te peilen naar hun achtergrondkennis & inzicht over 21ste eeuwse vaardigheden. Coaching: Philip begeleidt de interactie. (linken naar toekomstige tools: portfolio, mindmap) Materiaal: A3-papier voor de mindmaps, post-its Vaardigheden uit de 21ste eeuw: https://www.kennisnet.nl/artikel/alles-wat-je-moet-weten-over-21e-eeuwse-vaardigheden https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/ http://www.samsam.net/leerkrachten/21stcenturyskills/ https://schoolvoordetoekomst.wordpress.com/ WERKVORM Bespreking van de bullets in groepjes > verslag in plenum TIMING 09.45 > 10.15

Doel: puntjes op de i Coaching: Philip begeleidt de interactie. Werkvorm: interactie in plenum 10.15 > 10.20 Kanttekening: beschouw dit niet als aparte items, maar als een geïntegreerd geheel. Het is een kunst om combinaties te maken. ICT integreren: ja, maar het moet doelgericht en zinvol zijn. (komt later in de LD ook zo aan bod) Bron: Ppt Like to share – Onderwijs & Advies

ONTWERPEN & HERONTWERPEN Vertaalslag MVDS WAT – WAAROM – HOE ONTWERPEN & HERONTWERPEN MVDS: missie – visie – doelen – strategie Is dit iets voor mij/ons? Wat willen ik/we precies? Hoe groot is het draagvlak binnen onze organisatie? WAT-WAAROM-HOE Wat willen we veranderen? Waarom willen we het veranderen? Hoe gaan we het veranderen? ONTWERPEN & HERONTWERPEN Plan your work & work your plan Coaching: Philip begeleidt de interactie. 10.20 > 10.25 Verwijzing naar de drie actuele teksten: Vaardigheden v schoolverlaters (De Morgen) Gebruik van een portfolio (De Standaard) Kind naar de universiteit (De Tijd)

Vooruitblik op het project https://padlet.com/tomvandenbroeck06/ats2020voorstelling Gegevens van Glenn & Philip kopiëren nr de nieuwe Padlet (Hannelore vragen ook iets toe te voegen?) Kort zelf voorstellen, deelnemers uitnodigen om dit ook te doen voor aanvang van de volgende WS Hannelore Audenaert (projectleider) Philip Lambrechts & Glenn Vermeiren (ATS-coaches)

Doel: koppeling met de vertaalslag, toelichting over learning design Coaching: Philip begeleidt de interactie. 10.25 > 10.40

PAUZE 10.40 > 10.55u.

ICT integreren Doel: selectie voorstellen van ICT-tools die je volgende workshop kan integreren Coaching: Glenn begeleidt de interactie, biedt deelnemers ruimte om accounts aan te maken. 10.55 > 11.15 Mogelijke concepten: Discussie & interactie in de klas Projectwerking Presenteren Oefenen, toetsen, feedback, reflecteren Bron: Ppt Like to share – Onderwijs & Advies

E-portfolio Doel: opties van Seesaw & Mahara analyseren Coaching: Glenn begeleidt de interactie, biedt deelnemers ruimte om accounts aan te maken. 11.15 > 11.40

Onderzoek Doel: krachtlijnen van het onderzoek toelichten Coaching: Glenn & Philip begeleiden de interactie 11.40 > 11.55

Vragen & bedenkingen

2nd 21st century challenge Reserve: indien er nog voldoende tijd is, het potje vol is en deelnemers niet meer aan een eerste ontwerpen komen van hun LD NASA-oefening

Learning designs onder de loep

Voorbeeld macro impressionisme Voorbeeld micro impressionisme Learning Design Voorbeeld macro impressionisme Voorbeeld micro impressionisme Skills framework als richtingaanwijzer INHOUD Macro- & microdesigns verkennen WERKVORM Plenum TIMING 09.45 > 10.10

Hartelijk dank voor je medewerking! Tot ziens op workshop 2 24 november 09.00 > 12.30u. Lokaal A6 CVO Antwerpen