OpenBoek Donderdag 20 april 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Ondernemend Participatiebeleid
De mythe van de straat Over het begrip van ‘publieke ruimte’ en de (cultuur) politiek.
Bestuurlijke relevantie
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Toekomst van de e-Infrastructuur
De waarde van cultuureducatie
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
21st century skills.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringsdeskundigheid (heeft de toekomst) USER RESEARCH CENTRE W. Boevink.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
ViaVia Info-presentatie
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Verwijzen naar kookboek.
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Visie mediawijsheid KB
Wat hebben een pizza-automaat, VR-simulaties, serious gaming, melk- en kookrobots en de bibliotheek met elkaar gemeen?
Lokaal loket kinderopvang
Geïntegreerd breed onthaal
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Lokaal loket kinderopvang
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Waarderende benadering
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

OpenBoek Donderdag 20 april 2017 Jonge urban runner vs Rodenbach Nieuwe ondergrondse parking vs stedelijk erfgoed Anima sana in corpore sano (turnen vs poëzie en polyfonie) Videokunst Cocreatie OpenBoek Donderdag 20 april 2017

de bibliotheek van de toekomst is die van (eer)gisteren 2300 j geleden Alexandrië - Egypte Consolidatie van kennis Nieuwste technologie Kennis- en leercentrum (wetenschappers zoals Euclides en Archimedes; studenten) Ontmoetingsruimten Collegezalen

Proximity Trust Quality De bibliotheek heeft unieke USP’s, die niet altijd als zodanig door burgers en overheden benoemd / herkend worden. Proximity  belang van antennes (2 functies: ontvangen en uitzenden); samenwerking met onderwijs (als meest democratische instituut) Trust  relatie met privacy Quality vs fake news

Network Technology Knowledge Sharing De bibliotheek heeft unieke USP’s, die niet altijd als zodanig door burgers en overheden benoemd / herkend worden. Proximity  belang van antennes (2 functies: ontvangen en uitzenden); samenwerking met onderwijs (als meest democratische instituut) Trust  relatie met privacy Quality vs fake news

bibliotheken doen aan boeken denken Te nauwe invulling van het begrip “bibliotheek” door het te uitsluitend met “boeken” te verbinden Alhoewel veel initiatieven genomen worden om andere connotaties te maken Burger, overheden en bedrijven associëren bibliotheken bijna uitsluitend met boeken en auteurs en literatuur = verengende visie Ook het onderwijs heeft vaak nog een enge visie op wat een bibliotheek is/kan zijn; cfr. ook welke stagiairs naar ARhus komen

kenniscentra doen aan geletterdheid denken De kernopdracht van een bibliotheek is niet om boeken te distribueren of te bewaren, maar om de mensen met alle mogelijke middelen en dragers kennis en vaardigheden, geletterdheid in de breedste zin van het woord bij te brengen.

bibliotheken doen aan cultuur en vrije tijd denken De associatie met cultuur en vrije tijd werkt ook beperkend t.a.v. een keuze voor een bredere invulling – cfr. ook de mandaten die men van bedrijven en overheden krijgt, of de vragen die gesteld worden door instanties (cfr. voor stageplaatsen, …)

kenniscentra doen aan mens en maatschappij denken Deze positionering zorgt er heel concreet voor dat ARhus nu reeds als een kennispartner beschouwd wordt door verschillende instanties: bedrijven, hogere onderwijsinstellingen, stedelijke instellingen, zorgbedrijven, ziekenhuizen, … Positionering is dus een zeer belangrijk is. Zijn zowel virtuele als fysieke knooppunten tussen sectoren. Verbindend

voor bibliotheken is een wereld in verandering een bedreiging Zullen er nog boeken zijn? Moeten we nu allemaal e-boeken lezen? Wat met de afschaffing van de verplichting om bibliotheken te organiseren? Zullen de grote de kleine niet opslorpen? Hoe kunnen we gelijke tred houden met de technologische evoluties? Hoe kunnen we relevant blijven voor het onderwijs zonder ons op te dringen?

voor kenniscentra is een wereld in verandering een opportuniteit Snelle technologische evolutie is relatief  oneliner “uit informatica gestapt omdat het te traag ging” Vertrekken van het lokale DNA Vertrekken van de kernopdracht in breedste zin LITERACY Vertrekken van de USPs proximity, trust en quality Uitbouwen van peer-to-peer netwerken Activeren van kennisdeling

bibliotheken delen boeken met elkaar Basiscollectie wordt uitgebouwd ifv beschikbaar budget (iedereen doet hetzelfde) Er wordt weliswaar kennis gedeeld, maar het meest structureel is IBL = zwaktebod Er zouden een tiental kenniscentra kunnen zijn die vertrekkende van het lokale DNA en netwerk expertise uitbouwen die voor iedereen toegankelijk is Samenwerken om internationaal sterker door te wegen

kenniscentra wisselen kennis uit met iedereen

when digital becomes human… Steven van Belleghem – hebben we nog mensen nodig indien alles over 30 jaar door computers kan/zal gebeuren?

…we need 21st century skills Bepaalt expertise die moet worden uitgebouwd, nl. sociale vaardigheden om te verbinden Innoveren <> uitvinden Innvoeren = nieuwe verbindingen leggen Bepaalt HR-beleid Bepaalt functie van kenniscentrum als neutrale verbindende partner

Feitenkennis of vaardigheden  cfr. Denemarken Cesso.DK

bedankt voor uw aandacht ARhus als verbindende actor middenin de stad Hier voorbeeld van samenwerking met publieke en private spelers voor organisatie van de summerspot