Onderzoek: De kwaliteit van Geo Future school Modules

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Stichting RechtenOnline
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Gino Van der Veken Klas : 7TIC Schooljaar: 2007 – 2008
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Medmec 1 Herfst Les 5.
Aardrijkskunde Olympiade Leerlingen bovenbouw H/V.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Mavo 2 OUDERAVOND 30 september 2013 WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst door Mevr. G. Verkerk, conrector MAVO Mevr. E. Pierik, coördinator 2 MAVO Mevr. De Gooijer,
NLT modules en excellentiebevordering
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
19 & 20 maart 2012 Why limit your future opportunities ?
E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Help, dement! Patiënt en mantelzorger aan het woord Auke Wiegersma.
NLT HAVO.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Waarom moet gis in het VO gebruikt worden? Overtrekpapier GIS.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
 Assortiment  Esco tanden Tandsistemen Slijtplaten Bouten bussen haken Hardox platen op maat gesneden Mangaan messen Hardox messen op maat gemaakt.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
De nieuwe onderbouw.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Met Minder Meer en Beter
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Internationalisering op school
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
23 maart 2017 profilering.
aantrekkingskracht van informatica
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Kwaliteit van leven en gezondheid
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
CoE / KennisDC Logistiek
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Geo Future School op de mavo
Economie en ondernemen
TTT 2018 / 2019.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek: De kwaliteit van Geo Future school Modules Charlotte Puister Rijksuniversiteit Groningen

Geo Future School Onderwijs in modules Kernthema’s (Grand Challenges) Een internationale karakter Vakoverstijgend werken Samenwerking met bedrijven Onderzoekend leren (ook veldwerk) Geo-ICT bij gebruiken bij het oplossen van vraagstukken

Onderzoek Onderzoeksvraag “Welke onderdelen van de modules zijn belangrijk bij het bepalen van de kwaliteit van een GFS module volgens de Geo Future School en wat zegt dit ons (toekomstig) aardrijkskunde onderwijs?”

Methode Interview met Rob Adriaens Mede-oprichter van de Geo Future School en medewerker van het KNAG, het Cito en docent aardrijkskunde op CSG Het Streek in Ede

(voorlopige) resultaten Belangrijkste onderdelen module: Vakoverstijgend  collega’s van verschillende vakken werken samen Samenwerken met partner  een bedrijf of kennisinstelling biedt expertise Voorbeeld: Grebbelinie Docenten AK, GS en EC werken samen met de Stichting Grebbelinie  eigen belang: jongeren treken naar nieuw museum

(voorlopige) resultaten Kwaliteit wordt gewaarborgd door feedback op ‘first draft’ module en GFS scholingsdagen Nu: Rob, Joop (van der Schee) of specialist onderwerp Toekomst: commissie van specialisten en medewerkers Voorbeeld: Grebbelinie De specialist die feedback geeft is in dit geval voorzitter van de Stichting Grebbelinie

(voorlopige) resultaten Toekomst (aardrijkskunde) onderwijs “Onderwijs moet ergens over gaan”  Grand Challenges Vakoverstijgende projecten buiten vak lessen om Aardrijkskunde als ver -bindend vak (is het nu al!) Vak lessen: 80% Vakoverstijgende projecten: 20%

Geïnteresseerd? Bedankt voor jullie aandacht! Neem een flyer mee en schiet me na de Teach Meet even aan! Bedankt voor jullie aandacht!