De historische Toolkit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Welkom in Leuven. Het stadhuis.. Leuven kent een gezellig centrum. Geniet van de vele terrassen.
BLOGGEN Op School.
De historie & de toekomst
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Spreekbeurt Kinderarbeid
VUmc Basispresentatie
Kinderen online.
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Onderwijs en kinderrechten.
Iris, Twann, Isa en Thomas
LOT OP REIS.
4.2 de sociale kwestie..
Maatschappelijke aspecten Identiteitsfraude
Kinderen en hun sociale talenten
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz
UITDAGING 2 Wat is het kinderrecht dat hoort bij ‘onderwijs’ en bij ‘bescherming tegen kinderarbeid’? De wet dat hierbij hoort is het kinderwetje van houten.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
5.2 De sociale kwestie.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
PESTEN JULIANASCHOOL.
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Welkom ik maak me sterk.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Kan een werelddeel krimpen?
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
3D Printen Wat gaan we leren? Wat is een 3d printer?
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Door Saartje van der Heijden en Lynn meinhartd
presentatie Geschiedenis van de computer en het internet
23 maart 2017 profilering.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
presentatie Geschiedenis van de computer en het internet
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Welkom op mijn powerpoint
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Jouw naam De leerkracht Je klas
THEMA 2 Nederland is overal Les 1 – De wereld in een straat
Arline Spierenburg november 2018
Jouw naam De leerkracht Je klas
OGI Een datamuur in de klas.
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Zie hoog, met al zijn kleuren, hoog, wijdbeens over alles heen:
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

De historische Toolkit Presentatie vanuit de MiBo-groep Een netwerk van leerkrachten van: De Julianaschool, De Oeboentoe, De Zuiderzee, Basisschool Oostelijke Eilanden en De Regenboog. Nascholers van De Activiteit Onderzoekers van de VU

De geschiedenis ligt voor het oprapen hij verandert onze toekomst: altijd een communicatiemiddel bij je niet meer verdwalen altijd bereikbaar zijn weten hoe laat het is Altijd toegang tot het internet makkelijk iets op kunnen zoeken of kopen spelletjes doen activiteiten vanaf de bank in plaats van ‘real life’ altijd multi-tasken reisverslag maken en meteen delen met de wereld bijzondere gebeurtenissen worden meteen vast gelegd veiligheid: misdaden worden gefilmd Levert nieuwe vraagstukken op: hoe gaan we ermee om in de klas? veiligheid in het verkeer cyberpesten en hacken privacy? telefoons en straling? wanneer aan / wanneer uit  telefoonetiquette wat wordt de nieuwste technologische ontwikkeling?  van toegang met je vingerafdruk tot een ingebouwde smartphone in je arm of lijf. We hebben hem allemaal

Maar ook ‘oude’ problemen in een nieuw jasje probleem verkennen wat is kinderarbeid? waar hebben we het meer gezien? in ons land?  Kinderwetje van Van Houten De historie ligt voor het oprapen …

Onze vragen: Hoe kunnen we het historisch denken ontwikkelen bij kinderen? Hoe stimuleren we dat? En verbinden we dit steeds praktisch aan onze onderzoeksactiviteiten?

Wat is de toolkit? Deze toolkit bevat de volgende onderdelen: Inzichten over het stimuleren van het historisch denken bij kinderen Een overzicht van welke gesprekken er nodig zijn, zodat kinderen historische vragen krijgen Lijst met grote concepten die van belang zijn als kinderen onderzoek doen vanuit het historisch perspectief Bijlagen met werkactiviteiten voor leerkrachten