Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Experience Economie workshop. Inhoud • Theorie-gedeelte • Aan de slag • Presentaties vv.
(godsdienst)sociologie
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Omgaan met geschiedenis
Het zoeken en vinden van trends
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
1. Inleiding systeemtheorie 2. Complexe adaptieve systemen
Functionalisme: basiskenmerken
Comte en Spencer als grondleggers van de sociologie
Sociologie als wetenschap
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Introductie tot Organisatie Gedrag
Marketing vandaag en morgen
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Geld verdienen met trends
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Een korte voorstelling
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
De sociale werking van het recht
Criminaliteit & Rechtsstaat
Algemene Sociologie PA – B1
Docent: Anco R.O. Ringeling
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 1
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Briant College Cursus woordenschat woordraadstragieën.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Maatschappijwetenschappen en Maatschappijleer op het JFC
Conflicten en onderhandelingen
het programmeren voorbij
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Maatschappij Wetenschappen
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Enkele interessante vragen!
Omschrijvingen en definities
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Wetenschap.
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

Belangrijke begrippen (selectie H3, H4) Sociologische begrippen hoofdstuk 3*: Solidariteit Hiërarchie Arbeidsdeling Bezit Sociologische begrippen hoofdstuk 4*: Jargon Begrip – term – definitie

Sociologie als wetenschap Empirisch: feiten Theoretisch: algemene trends ipv individuele gevallen Cumulatief: kennistoevoeging Non-ethisch geen uitspraak over sociale acties Systematisch Generaliserend

Sociologie en andere sociale wetenschappen Psychologie: individu; o.a wijze waarop het brein van het individu werkt Economie: productie, consumptie, distributie van schaarse goederen en diensten Antropologie: invloed van cultuur (godsdienst, kunst, …) op relaties en gedrag van mensen

Sociologie en andere sociale wetenschappen Overeenkomsten: Menselijk gedrag centraal Verschillen: - Elk vanuit eigen optiek Unieke van Sociologie: Menselijke interactie binnen het kader van groeperingen en de samenleving

Sociologische perspectieven Historisch Regelmatigheden Stabiliteit Conflict

Sociologie bedreigend? Conditionering door sociale achtergrond ≠ determinering Sociale verandering

Sociologische analyse

Menselijk handelen en onbedoelde gevolgen: taak van de sociologie 4 Universele problemen: Solidariteit (wie horen bij wie) Hiërarchie (wie staan boven wie) Arbeidsdeling (wie doen wat en voor wie) Bezit (van wie is wat)

Maatschappelijke betekenis Sociologie 1. ontwikkeling 2 overdracht – studenten / anderen 3 toepassing 4 gebruik - beleidsmakers

Begrippen, termen, definities Begrip: abstractie, idee, vage voorstelling Termen: willekeurig gekozen woord voor begrip Definitie: nauwkeurige omschrijving

Vragen: 1.Hoe kan iemands ‘persoonlijk’ drankprobleem er socologisch als uiting van een algemeen maatschappelijk probleem uitzien? 2. Leg uit waarom het soms de moeite loont iets te onderzoeken dat voor iedereen vanzelfsprekend is.