Van tuur- naar stuurinformatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Implementatie van de UNCO-MOB
Effecten van consultatieteams voor palliatieve zorg in het ziekenhuis
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Platformbijeenkomst Netwerkbijeenkomst palliatieve zorg Eemland
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Scenario 2: “Inzet eigen middelen”
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kwaliteitsprofielen.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
TOM keurmerk Marius Berendse.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Kennis is macht? De rol van informatie
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Patient Reported Outcome Measures
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
Implementatie van drie goede voorbeelden
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
Brainstorm nieuwe indicatoren Uitgebreid bureau VIP² GGZ Brussel, 8 maart 2016.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Introductie: Duurzame inzetbaarheid in de zorg
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Leidinggeven voor eerste verkoper
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
VIP²-GGZ: forum dd 26/02/2016.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Van tuur- naar stuurinformatie dr Rob van der Sande drs Henk Poppen http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0269216313493952 Eerstelijnszorg

Wat zouden we kunnen doen (voorstel)? Van tuur- naar stuurinformatie PRESENTATIE Welke informatie (en informatievoorzieningen) is nodig om NPZZG te kunnen laten voldoen aan zijn opdracht? Opdracht NPZZG? Kwaliteit? Wat willen we? Wat zouden we kunnen doen (voorstel)? Een NPZ ontplooit activiteiten op basis van 4 kerntaken in de betreffende regio: coördineren, knelpunten signaleren, belanghebbenden informeren en oplossingen faciliteren

de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen Van tuur- naar stuurinformatie NPZZG - KERNWAARDEN de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen wij werken vanuit het adagium regeren is vooruit zien wij werken continu aan uitstekende onderlinge verbindingen wij organiseren regionaal voor het behoud van de menselijke maat en slagkracht wij organiseren deskundigheid en houden de balans tussen state-of-the-art kennis en pragmatisme

de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen Van tuur- naar stuurinformatie NPZZG - KERNWAARDEN de patiënt en diens naasten zijn het centrum van ons handelen wij werken vanuit het adagium regeren is vooruit zien wij werken continu aan uitstekende onderlinge verbindingen wij organiseren regionaal voor het behoud van de menselijke maat en slagkracht wij organiseren deskundigheid en houden de balans tussen state-of-the-art kennis en pragmatisme “ … Een monitorfunctie met daarbinnen een verantwoordelijke voor het meten van kwaliteit, outcome, en bijhouden van de competenties en organiseren van case besprekingen waar verbetertrajecten kunnen worden geïnitieerd onder verantwoordelijkheid van het bestuur (visitatie).”

KWALITEIT veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig Van tuur- naar stuurinformatie KWALITEIT veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk IOM, 2001

veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk Van tuur- naar stuurinformatie veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk

veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk Van tuur- naar stuurinformatie “ waar gaat het fout in zorg en behandeling ” “ kwaliteitsniveau van medewerkers ” “ kwaliteitstoetsing ” Vraag is ook gesteld aan een aantal bestuurders (ronde is nog niet klaar)

veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk Van tuur- naar stuurinformatie “ bereiken we het doel van pall zorg: comfort? ” “ pijn bestreden binnen afgesproken periode ” “ proms (patient reported outcome measures) ”

veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk Van tuur- naar stuurinformatie “ tevredenheid” “ zorg overeenkomstig voorkeuren van patiënt”

veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk Van tuur- naar stuurinformatie “ kunnen we demografische veranderingen aan (voldoende capaciteit) ? “

veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk Van tuur- naar stuurinformatie “ bedbezetting ” “ overaanbod van hospices? “ Gaat bij doelmatigheid vooral om de verhouding tussen inzet van middelen (proces en structuur) in relatie tot outcome

veilig werkzaam patiëntgericht tijdig beschikbaar doelmatig eerlijk Van tuur- naar stuurinformatie

Kwaliteitsindicatoren…. Van tuur- naar stuurinformatie MONITORFUNCTIE Kwaliteitsindicatoren…. NIVEL 2009: Quality Indicators for Palliative Care: A Systematic Review* 2013: Quality Indicators for Palliative Care: Update of a Systematic Review** 29 publicaties 326 indicatoren Hier iets zeggen over het feit dat werd opgemerkt dat het monitoren moet zijn gekoppeld aan belonen, dwz dat het monitoren iets moet opleeren voor de organisatie * Pasman, H.R.W., Brandt, H.E., Deliens, L., Francke, A.L. Quality-indicators for palliative care: a review of the literature. Journal of Pain and Symptom Management: 2009, 38(1), 145-1. ** De Roo M., Leemans K., Claessen S., Cohen J .,W. Pasman H., et. al. Journal of Pain and Symptom Management 2013 vol: 46 (4) pp: 556-572

Van tuur- naar stuurinformatie Procesindicatoren geven een indicatie over het verloop van processen in een organisatie,  bijvoorbeeld over de doorlooptijd van een aanvraag van een cliënt voor thuiszorg tot het  moment dat de zorg wordt ingezet. Structuurindicatoren geven informatie over de organisatorische voorwaarden waarbinnen een  instelling verantwoord kan leveren, bijvoorbeeld over het percentage medewerkers dat  heeft deelgenomen aan bijeenkomsten op het gebied van deskundigheidsbevordering  of over het ziekteverzuim onder medewerkers. Uitkomstindicatoren geven een indicatie over de uitkomst van de zorg,  bijvoorbeeld over de mate van  tevredenheid van cliënten, over de bejegening door medewerkers of over het percentage  cliënten met complicaties na een bepaalde operatie. -------- Dus aan indicatoren geen gebrek!!!! De vraag is : welke vinden wij zinvol? De Roo M., Leemans K., Claessen S., Cohen J .,W. Pasman H., et. al. Journal of Pain and Symptom Management 2013 vol: 46 (4) pp: 556-572

Vanaf 2014 hebben de AHzN (associatie hospicezorg NL) en Perspekt1 samen gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw kwaliteitskeurmerk voor de hospicezorg: PREZO Hospicezorg. PREZO Hospicezorg is onder meer gebaseerd op de Zorgmodule 1.0, de richtlijnen palliatieve zorg en PREZO VV&T. In het kwaliteitssysteem staan ook prestaties die voortkomen uit wet- en regelgeving. In vergelijking met het eerdere keurmerk richt PREZO Hospicezorg zich meer op ‘het resultaat’ (daadwerkelijk profijt/uitkomsten) voor de patiënt en zijn naasten en minder op het beschrijven van procedures, hoewel die belangrijk blijven. Prestatieset: Patientenpersepctief 7 domeinen kwalitet van leven en sterven (outcome) – pijlers (structuur) Medewerkersperspectief : 2 ondersteunende voorwaarden – kwaliteit van medewerkers en vrijwilligers Organisatiepersectief : vijf ondersteunende voorwaarden

Kwaliteitskader PALLIATIEVE ZORG NEDERLAND (2017) Van tuur- naar stuurinformatie Kwaliteitskader PALLIATIEVE ZORG NEDERLAND (2017) Standaarden becshrijven en criteria van de zorg op een groot aantal terreinen

Van tuur- naar stuurinformatie REPAL Opnames, zorgdagen, bezettingsgraad Wachttijd opnameduur Kenmerken zorgvragers: sexe, leeftijd, woon/leefsituatie, diagnose, levensbeschouwing. Aanmelding: Aantal en aard, verblijfplaats, aanmelder en reden, afmeldingen. Zorgverlening: aard van zorg, betrokken disciplines, zorgtechnologie, complementaire zorg, Einde Zorg: aantal beëindigd, reden, verblijfplaats na ontslag

Aan indicatoren voor een ‘monitorfunctie’ geen gebrek. Van tuur- naar stuurinformatie CONCLUSIE: Aan indicatoren voor een ‘monitorfunctie’ geen gebrek. Voorkeur (voorlopig) voor outcome indicatoren en indicatoren van de kwaliteit van het personeel. Monitoring moeten zijn gekoppeld aan concrete vraagstellingen en ‘uitkomsten’ moeten motiveren.

WERKGROEP KWALITEIT NPZZG? ontwikkel gezamenlijk beperkt aantal indicatoren. (wat is van belang) mogelijk: evalueer wisselende set van indicatoren. (belangen veranderen) evalueer niet alleen ‘op papier’, maar bespreek resultaten. (geef feedback) zorg er voor dat meedoen niet alleen ‘brengen’ is, maar ook ‘halen’ (meedoen is winst).