Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Ho 8: Portfolio.
Workshop Open Leercentrum
Actieonderzoek instructietafel.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Kijkje in the Classroom
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Portfolio Presentatie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Differentiatie in de klas
Schoolgroepbijeenkomst Differentiëren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 2

Opdracht differentiëren Lesdoel: de student kan in duo’s aan de hand van een gegeven opdracht een les ontwerpen waarin op convergent niveau gedifferentieerd wordt. Groepen vormen Geef jezelf een cijfer van 1 t/m 10 voor je voorbereiding op dit college (schrijf dit op de post-it). Zoek een medestudent met een vergelijkbaar cijfer en vorm een duo. Ga bij elkaar zitten. Studenten die zichzelf een cijfer lager dan een 6 geven volgen de verlengde instructie.

Opdracht differentiëren Een les ontwerpen die aan de volgende eisen voldoet: In de les wordt convergent gedifferentieerd Vaardigheid: inleven (standplaatsgebondenheid) Onderwerp: de verzuiling Tijdsduur 45 minuten Doelen: 1. Leerlingen kunnen afbeeldingen analyseren en interpreteren 2. Leerlingen kunnen kennis toepassen in een betekenisvolle situatie 3. Leerlingen worden zich bewust van standplaatsgebondenheid door vanuit verschillende invalshoeken naar dezelfde afbeelding te kijken 4. Leerlingen kunnen in groepsverband werken en elkaar beoordelen Je hebt 25 minuten om de les te ontwerpen. Je kan de handboeken en het internet als hulpbronnen gebruiken. Als je eerder klaar bent kijk je hoe andere groepen convergent differentiëren in hun les willen toepassen.

Definitie Differentiëren is het bewust, doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of leerstof binnen een (heterogene) groep of klas leerlingen, op basis van onder andere hun prestaties. (Berben & Van Teeseling, 2014 )

Onderwijsleersituatie Didactisch analyse model Doel Beginsituatie Onderwijsleersituatie Werk- vorm Inhoud Onderwijs- activiteit Hulp- middelen Evaluatie

4 invalshoeken Variatie in leertijd Variatie in leerstof (inhoud) Variatie in instructie Variatie in leervoorkeur/leerstijl

Divergente differentiatie (Vrije tempo model) versus Convergente differentiatie (BHV model) Uitleg vrije tempo model (divergente differentiatie)

Divergente differentiatie Verschillende groepen werken met verschillende doelen. instructie, en verwerking. Na verloop van tijd worden verschillen steeds groter Voorbeeld tempodifferentiatie, werken in niveaugroepen, etc.

Convergente differentiatie Minimumdoelen gelijk voor alle leerlingen Basisstof – Herhaling – Verrijking (meer en/of moeilijker) (BHV)

BHV model Uitgangspunten: Maximale ontplooiing van alle leerlingen Beginnen met volgende onderwijseenheid, als alle leerlingen basisstof beheersen. Formatief beoordelen: Toets, presentatie etc…

Differentiatie in instructie Link naar filmpje

Nabespreken opdracht Hoe is er gedifferentieerd? Welke moeilijkheden kom je tegen? Hoe kan je deze oplossen? Wat ga je met de nu opgedane kennis en ervaring doen?

Dilemma’s op het gebied van differentiatie Wat zijn de belangrijkste dilemma’s als het gaat om differentiatie in het onderwijs?  Welke specifieke dilemma’s zie je als je kijkt naar differentiatie in het geschiedenisonderwijs?

Voorbereiden college 3: Beeld (bewegend) Bestuderen: Materiaal op de wiki Literatuur: Geschiedenisdidactiek H13 en H7 Literatuur: Actief leren H1 en H2 Opdracht: Selecteer filmmateriaal dat je voor je lessenserie zou kunnen gebruiken. Welke fragmenten ga je gebruiken? Geef aan hoe je de selectie aan filmmateriaal gaat gebruiken in de les, denk aan: positionering  begin, tijdens, eind + toelichting kijkvragen  noteren vragen én antwoorden opdracht  formuleren Onderbouw je keuzes m.b.v. de bestudeerde literatuur uit Wilschut. Korte presentaties tijdens het college.

Wisseling van lokalen 2a AHD Heike C2047 2b AHD Nienke C2061 Marjan Daanje CW 2 Frank van Niejenhuis Igor Hollemans Loes Pijper Franke Hijma CW 3 Jort Procee Jelke Boonstra Anne Wilts Rik Faber CW 4 Jorrit Oudhof Stefanie Schaap Dennis van der Wal Frits Luyckx CW 5 Rosa van Gaever Carmen de Graaf Paul Zengerink Mark van de Galiën CW 7 Eelco Hiemstra Alrik Wagenaar Mees Bezemer Jeroen Jaasma CW 8 Rob Jonk   Christian Hoekema