Het 7-stappenplan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiecoachbijeenkomst 9
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Leerlingbemiddeling / mediation
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Hoe moet je het vooral NIET doen?
College 2 7 stappenplan.
Integriteit in de praktijk
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
MVO en analyse van dilemma’s
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Soms gaat het leven heel anders … Hoe reageer ik daarop? Boos op God? Verbitterd? Hoe neem ik verantwoordelijkheid? In die nieuwe situatie?
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ethiek.
Stappenplan Samenvatten
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
College 2 7 stappenplan.
Veilig omgaan met porto- en mobilofoon
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reflecteren.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Heidi van der Panne-Dirks
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Identiteit en Zelfregie
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Doet ie het of doet ie het niet?
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
LOB zeven stappen naar succes
De Betekeniseconomie in de klas
Integriteit Dilemmatraining.
Groep 5.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Groep 6.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
Beeld magazine.
Groep 7.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Groep 8.
Betoog.
BOM-model PV 25/03/2014.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Ethisch handelen voor woonzorgcentra
Wat doe jij?.
Groep 4.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
START VAN DE SURVIVALWEEK VAN Maar zonder nieuwe media!
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Eigenaarschap.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Het 7-stappenplan

Waarom een stappenplan gebruiken? Helpt om ervoor te zorgen dat we geen argumenten of betrokkenen vergeten Helpt om een gesprek te structureren Helpt om alle gedachten op een rijtje te zetten Dwingt ons om verborgen vooronderstellingen openbaar te maken

Een stappenplan is slechts een hulpmiddel Leidt niet automatisch tot een oplossing -> We moeten altijd zelf een oordeel vellen Het belangrijkste is samen praten en nadenken

Voorbeeldcasus door het 7-stappenplan Beschrijf de situatie Wie kan invloed ondervinden van de situatie? Welke waarden en mogelijke gevolgen spelen mee? Welke oplossingsmogelijkheden zie je? Kies een oplossing en som de argumenten op Valideer jouw keuze Hoe voel je je bij jouw keuze?

1. De case-inbrenger vertelt Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? 1. De case-inbrenger vertelt Krijgt maar 3 minuten tijd om tot het moment van beslissing te komen 2. De anderen stellen vragen om de situatie beter te begrijpen Maximum 5 vragen in totaal

Wie kan invloed ondervinden van de beslissing? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wie kan invloed ondervinden van de beslissing? Maak een lijstje Denk ook aan ‘onzichtbare’ betrokkenen

Welke A-waarden kunnen het meest in het gedrang komen? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Welke A-waarden kunnen het meest in het gedrang komen? Kies een volgorde Kleurencode: Kostenbewustzijn Klantgerichtheid Samenwerken Diversiteit Integriteit

Welke oplossing volgt het meest de Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Welke oplossing volgt het meest de A-waarden en houdt het meest rekening met de rechten, wensen en belangen van alle betrokkenen? Bespreek per 3 Wat is de beste oplossing? Wat is het sterkste argument voor deze oplossing? Maak een ‘antwoordblad’ Schrijf op: “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument)”

Wat is het belangrijkste tegenargument voor je keuze? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wat is het belangrijkste tegenargument voor je keuze? Waar zit de grootste ‘morele kost’? Vul het antwoordblad aan: “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument), ondanks (belangrijkste tegenargument)”

Wat kan je doen om de morele kost van je keuze te verkleinen? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wat kan je doen om de morele kost van je keuze te verkleinen? Hoe kan je het tegenargument minder zwaar laten wegen? Vul het antwoordblad aan: “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument), ondanks (belangrijkste tegenargument). Ik bepe

Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? De inbrenger doet de ‘voorpagina-test’: Stel dat jouw keuze morgen op de voorpagina van alle kranten staat, hoe voel je je dan? Stel dat jouw keuze morgen op de voorpagina van alle kranten staat, hoe voel je je dan?