Hogere denkvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Hoera, een oudergesprek!
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Probleem gestuurd onderwijs
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Interactieve versie mbv DSB
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 7 – Gilden.
Interactieve versie mbv DSB
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
RSV op school Jan Van Parijs.
Definitie Mediawijsheid
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Hands On: leren binnen handbereik
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Interactieve versie mbv DSB
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 5 – Stedelingen.
Kennis verbreden en verdiepen
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Effectief lesgeven & directe instructie
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Bijeenkomst September 2015
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Psychologieles 10 lesweek 10
Thema 2 Periode 1 KOP
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Loopbaancompetenties
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Psychologieles 10 lesweek 10
Het loopbaangesprek.
Communicatie 3e les.
Vragen, wat voor vragen?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Als ik wil dat leerlingen in mijn lessen actief zijn, dan moet ik...
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Communicatie 3e les.
Maatschappij wetenschappen
Met behulp van formulieren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Hogere denkvaardigheden L&I 4 Peter Kok

Wens Verbetering toetsvoorbereiding. Negen jaar ervaring. Transitie van reproductie/toepassing 1- naar toepassing 2/inzicht vragen en van beschrijvende- naar bijvoorbeeld waarderende vragen.

Hogere denkvaardigheden Vragen formuleren van een hoger denkniveau: Actief bezig met de leerstof Bezig op andere manier met de verworven kennis  verandering. Verandering is leren! (Marzano & Miedema)

Hoe? 1. Leerlingen bewust maken van denkniveaus. - Van Bloom naar RTTI. - Geografische vragen volgens het examenprogramma 2012

2. Leerlingen zelf vragen laten bedenken volgens het RTTI model. Eerst klassikaal oefenen met een oefentekst. Daarna in groepjes volgens het ‘samenwerkend leren’ principe van Ebbens en Ettekoven echte vragen bedenken. Deze vragen bedenken = activeren hogere denkvaardigheden.

3. Leerlingen laten oefenen met elkaar bedachte vragen. In de vorm van een quiz, met behulp van hun telefoon. Deze vragen beantwoorden = activeren hogere denkvaardigheden.

Resultaat Op twee momenten worden er hogere denkvaardigheden bij leerlingen geactiveerd. Verwachting is dat de leerresultaten verbeteren, dit wordt echter in dit onderzoek niet onderzocht. Verwachting is dat leerlingen een positieve houding jegens deze voorbereiding hebben.