Hogere denkvaardigheden L&I 4 Peter Kok
Wens Verbetering toetsvoorbereiding. Negen jaar ervaring. Transitie van reproductie/toepassing 1- naar toepassing 2/inzicht vragen en van beschrijvende- naar bijvoorbeeld waarderende vragen.
Hogere denkvaardigheden Vragen formuleren van een hoger denkniveau: Actief bezig met de leerstof Bezig op andere manier met de verworven kennis verandering. Verandering is leren! (Marzano & Miedema)
Hoe? 1. Leerlingen bewust maken van denkniveaus. - Van Bloom naar RTTI. - Geografische vragen volgens het examenprogramma 2012
2. Leerlingen zelf vragen laten bedenken volgens het RTTI model. Eerst klassikaal oefenen met een oefentekst. Daarna in groepjes volgens het ‘samenwerkend leren’ principe van Ebbens en Ettekoven echte vragen bedenken. Deze vragen bedenken = activeren hogere denkvaardigheden.
3. Leerlingen laten oefenen met elkaar bedachte vragen. In de vorm van een quiz, met behulp van hun telefoon. Deze vragen beantwoorden = activeren hogere denkvaardigheden.
Resultaat Op twee momenten worden er hogere denkvaardigheden bij leerlingen geactiveerd. Verwachting is dat de leerresultaten verbeteren, dit wordt echter in dit onderzoek niet onderzocht. Verwachting is dat leerlingen een positieve houding jegens deze voorbereiding hebben.