Nijmegen, 25 januari 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Ebook Library – Eenvoudig zoeken. In deze demo EBL Eenvoudig zoeken: •Snel zoeken •Browsen op categorie of onderwerp •Volledige tekst doorzoeken NB: EBL.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Presentatie voor minister Kamp van EL&I | Woensdag 9 januari 2013 | Den Haag Is er een klimaatprobleem?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Onderwijs en democatisch burgerschap
Geschiedenis havo 4 - een introductie
StatIG in de Vrolijke School
Object van studie Het vak geschiedenis gaat over ‘het leven’ Geschiedenis beschrijft ‘hoe het was’ Geschiedenis is geen wetenschap.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Het opleidingsprofiel:
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Goed voorbereid naar de Pabo!
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Aanvaarding en tolerantie
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Altermoderne Kunsteducatie
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Louis Couperus is niet dood Hoe maken we literatuurgeschiedenis weer urgent?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
Boek en bibliotheek: de toekomst Bas Savenije, algemeen directeur KB KVB Symposium, 27 april 2011.
Grammar – period 2.
Broederschool Roeselare
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Vwo 6 – literatuur Week
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
En werkstukken maken en verbeteren
Verlangen naar God Longing for God
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Dynamic Architecture What about you?
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Nijmegen, 25 januari 2017

De gouden tijd van de literatuur

Het ‘gouden tijdperk van de literatuur’ Jacques Rancière: ‘Het tijdperk bracht niet alleen Thomas Mann, James Joyce en Marcel Proust voort, het zorgde er ook voor dat wat zij te zeggen hadden ertoe deed’ William Marx: ‘Creatief talent koos bij uitstek voor de literatuur om hun visie op de wereld vorm te geven’ Susanne Janssen: ‘Het soortelijk gewicht van literatuur was hoog’

Naoorlogse periode als culminatiepunt

Naoorlogse periode als culminatiepunt ‘De grote drie’

Naoorlogse periode als culminatiepunt ‘De grote drie’

Naoorlogse periode als culminatiepunt Economisch: stijgende welvaart, meer hoger opgeleiden, opbouw culturele infrastructuur Ideologisch: cultuurpolitiek

Naoorlogse periode als culminatiepunt Economisch: stijgende welvaart, meer hoger opgeleiden, opbouw culturele infrastructuur Ideologisch: cultuurpolitiek Gerardus van der Leeuw Minster van Onderwijs, kunsten en wetenschappen 1945-1946

Naoorlogse periode als culminatiepunt Economisch: stijgende welvaart, meer hoger opgeleiden, opbouw culturele infrastructuur Ideologisch: cultuurpolitiek Literatuur als “beschavingsinstrument” Gerardus van der Leeuw Minster van Onderwijs, kunsten en wetenschappen 1945-1946

Naoorlogse periode als culminatiepunt Economisch: stijgende welvaart, meer hoger opgeleiden, opbouw culturele infrastructuur Ideologisch: cultuurpolitiek Literatuur als “beschavingsinstrument” Gerardus van der Leeuw Minster van Onderwijs, kunsten en wetenschappen 1945-1946

Naoorlogse periode als culminatiepunt Economisch: stijgende welvaart, meer hoger opgeleiden, opbouw culturele infrastructuur Ideologisch: cultuurpolitiek Institutionele infrastructuur Boekhandels Bibliotheken Literatuurkritiek Prijzen Subsidies Literatuuronderwijs

Naoorlogse periode als culminatiepunt Economisch: stijgende welvaart, meer hoger opgeleiden, opbouw culturele infrastructuur Ideologisch: cultuurpolitiek Institutionele infrastructuur Boekhandels Bibliotheken Literatuurkritiek Prijzen Subsidies Literatuuronderwijs Institutionalisering van Literatuurgeschiedenis als (deel van) een schoolvak

VWO, jaren 1980 WO, begin jaren 1990

Wat is moderne literatuurgeschiedenis? Antwoord 1: Een literatuurgeschiedenis is een boek (of een reeks boeken) waarin het verhaal van de/een literatuur wordt verteld (canon) Antwoord 2: Literatuurgeschiedenis is een vak dat het historische proces bestudeert waarin aan teksten steeds opnieuw betekenis wordt gegeven

Een literatuurgeschiedenis is een boek (of een reeks boeken) waarin het verhaal van de/een literatuur wordt verteld (canon) Antwoord 2: Literatuurgeschiedenis is een vak dat het historische proces bestudeert waarin aan teksten steeds opnieuw betekenis wordt gegeven

Het ‘gouden tijdperk van de literatuur’

Motto Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur There has always been, it would seem, poems, stories, fictions of various kinds, but there has not always been Literature. Alvin B. Kernan

Motto Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur Ons literatuurbegrip is specifiek modern There has always been, it would seem, poems, stories, fictions of various kinds, but there has not always been Literature. Alvin B. Kernan

Motto Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur Ons literatuurbegrip is specifiek modern There has always been, it would seem, poems, stories, fictions of various kinds, but there has not always been Literature. Alvin B. Kernan ‘Post-literature’ ?

Motto Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur Ons literatuurbegrip is specifiek modern There has always been, it would seem, poems, stories, fictions of various kinds, but there has not always been Literature. Alvin B. Kernan ‘Post-literature’ ? Lager ‘soortelijk gewicht’ Diversere cultuur (etnisch en mediaal) Ander canonbegrip

Discourses on ‘Canonization’ Model: Currency/value: Standard (classic) Pyramid “Quality” Modern Sequence “Avant-garde” Present-day Metamorphosis “Adaptability”

Discourses on ‘Canonization’ Model: Currency/value: Standard (classic) Pyramid “Quality” Modern Sequence “Avant-garde” Present-day Metamorphosis “Adaptability”

Discourses on ‘Canonization’ Model: Currency/value: Standard (classic) Pyramid “Quality” Ander type legitimering Modern Sequence “Avant-garde” Present-day Metamorphosis “Adaptability”

Discourses on ‘Canonization’ Model: Currency/value: Standard (classic) Pyramid “Quality” Modern Sequence “Avant-garde” Present-day Metamorphosis “Adaptability”

Teksten worden canoniek doordat ze steeds nieuwe betekenissen krijgen In de onderhandeling over betekenis en waarde zien we wat literatuur doet Het gaat er niet om wat literatuur was (of is), het gaat erom wat literatuur doet

Teksten worden canoniek doordat ze steeds nieuwe betekenissen krijgen In de onderhandeling over betekenis en waarde zien we wat literatuur doet Het gaat er niet om wat literatuur was (of is), het gaat erom wat literatuur doet De literatuurhistoricus wil het menselijk handelen in en rondom de literatuur analyseren en verklaren in historisch perspectief

Teksten worden canoniek doordat ze steeds nieuwe betekenissen krijgen In de onderhandeling over betekenis en waarde zien we wat literatuur doet Het gaat er niet om wat literatuur was (of is), het gaat erom wat literatuur doet De literatuurhistoricus wil het menselijk handelen in en rondom de literatuur analyseren en verklaren in historisch perspectief Object van de literatuurgeschiedenis is niet ‘de literatuur’, maar de literaire cultuur

1971

Serial Book 1968 - 1970 1971

Classical (‘pyramid’) Serial Book Classical (‘pyramid’) Not on any official ‘list’ or ‘top 100’ Not one of the prescibed books in schools No claims of renewal or ‘avant-garde’ No relation to ‘isms’ in literary history Modern (‘sequence’) 1968 - 1970 1971

Serial Book Musical 1968 - 1970 1971 2003

Serial Book Musical Film 1968 - 1970 1971 2003 2004

Serial Book Musical Film Game 1968 - 1970 1971 2003 2004 2009

changeability Serial Book Musical Film Game 1968 - 1970 1971 2003 2004 2009 changeability

Model 3: Metamorphosis Present-day

Present-day Model 3: Metamorphosis A ‘canon’ is not a list of ‘great books/writers’ ‘Canonicity’ is not a mark of ‘quality’ ‘Canonical texts’ are texts to which new readers continuously give new meanings and forms Present-day

Model 3: Metamorphosis We tend to define ‘canonicity’ as the ability of texts to move beyond the boundaries of media Present-day

Model 3: Metamorphosis We tend to define ‘canonicity’ as the ability of texts to move beyond the boundaries of media Adaptation Re-mediation Appropriation Present-day

Model 3: Metamorphosis We tend to define ‘canonicity’ as the ability of texts to move beyond the boundaries of media Adaptation Re-mediation Appropriation De ‘waarde’ van literatuur zit niet in de tekst, maar wordt aan die tekst gekoppeld in de onderhandeling over zijn betekenis voor de wereld van ‘nu’ Present-day

‘Frames’ als heuristische modellen die ingezet kunnen worden om ’het leven van teksten’ te duiden, historiseren en verklaren

Verschillende perspectieven? Wetenschap: Studie van literatuur legitimeren Onderzoeksfinanciers overtuigen Strengere eisen aan ‘wetenschappelijkheid’ (niet evaluatief) Middelbaar onderwijs: Leerlingen ‘iets meegeven’ van literair erfgoed Algemene ontwikkeling ‘Ze lezen niet meer’

Verschillende perspectieven? Wetenschap: Studie van literatuur legitimeren Onderzoeksfinanciers overtuigen Strengere eisen aan ‘wetenschappelijkheid’ (niet evaluatief) Middelbaar onderwijs: Leerlingen ‘iets meegeven’ van literair erfgoed Algemene ontwikkeling ‘Ze lezen niet meer’ Terugloop…

Deutschland: Land der Dichter und Denker WO, 2017 Deutschland: Land der Dichter und Denker 8 Wochen: Vorlesung (2 uur) – Leseliste: Einleitung + 7 Meisterwerke Praktikum (2 uur) – Praktische Übungen

WO, 2017 Big Books In this course we will ‘close read’ the most celebrated works of fiction from the English literary tradition: Shakespeare’s early modern Hamlet A selection of famous 18th-and-19th-century poems George Eliot’s astonishing Middlemarch Virginia Woolf’s modernist classic To the Lighthouse Angela Carter’s postmodernist masterpiece Nights at the Circus

Hypercanon Countercanon Shadowcanon ‘Major’ writers (‘Big books’, ‘7 Meisterwerke’) Countercanon Subaltern voices / marginalized groups Shadowcanon ‘Minor’ writers Writers of smaller languages (Nederlandse literatuur)

2003 “Daarom wil ik inventariseren hoe de canon er in het academisch literatuuronderwijs binnen de Neerlandistiek voorstaat: valt het mee of tegen, is er gezamenlijke actie gewenst?” “Ik zou het op prijs stellen indien u mij voor 1 maart zou willen laten weten welke primaire werken uit de Nederlandstalige literatuur van de Middeleeuwen tot vandaag in uw curriculum worden voorgeschreven en besproken.”

Wat is moderne literatuurgeschiedenis? (en waarom is het belangrijk)

Wat is moderne literatuurgeschiedenis? (en waarom is het belangrijk) Antwoord 1: Een literatuurgeschiedenis is een boek (of een reeks boeken) waarin het verhaal van de/een literatuur wordt verteld (canon) Antwoord 2: Literatuurgeschiedenis is een vak dat het historische proces bestudeert waarin aan teksten steeds opnieuw betekenis wordt gegeven

Wat is moderne literatuurgeschiedenis? (en waarom is het belangrijk) Antwoord 1: Een literatuurgeschiedenis is een boek (of een reeks boeken) waarin het verhaal van de/een literatuur wordt verteld (canon) Antwoord 2: Literatuurgeschiedenis is een vak dat het historische proces bestudeert waarin aan teksten steeds opnieuw betekenis wordt gegeven

Wat is moderne literatuurgeschiedenis? (en waarom is het belangrijk) Antwoord 1: Een literatuurgeschiedenis is een boek (of een reeks boeken) waarin het verhaal van de/een literatuur wordt verteld (canon) Antwoord 2: Literatuurgeschiedenis is een vak dat het historische proces bestudeert waarin aan teksten steeds opnieuw betekenis wordt gegeven Niet geheel on-polemische tegen-stellingen: Literatuurhistorisch onderwijs staat louter in het teken van kennisoverdracht en cultuurspreiding Studenten krijgen encyclopedisch overzicht van wat het geval was in de literatuur, maar ze leren geen vak Vak literatuurgeschiedenis tussen 1980 en nu teruggebracht tot Wikipedia-niveau

Wat is moderne literatuurgeschiedenis? (en waarom is het belangrijk) Antwoord 1: Een literatuurgeschiedenis is een boek (of een reeks boeken) waarin het verhaal van de/een literatuur wordt verteld (canon) Antwoord 2: Literatuurgeschiedenis is een vak dat het historische proces bestudeert waarin aan teksten steeds opnieuw betekenis wordt gegeven (inzichten en vaardigheden)

Het vak literatuurgeschiedenis Fundamentele inzichten over betekenis(geving) ‘Betekenis’ is het resultaat van onderhandeling Zolang de onderhandeling doorgaat, is betekenis veranderlijk Betekenistoekenning is politiek; de vooronderstellingen ervan zijn achterhaalbaar De historische gelaagdheid van betekenis (verhalen, opvattingen, oordelen) contaminatie, interferentie, interdiscursiviteit over cultuur Literair erfgoed is al twee eeuwen een voornaam platform voor (politieke) onderhandeling over waarde en identiteit

Het vak literatuurgeschiedenis Vaardigheden Het herkennen, doorgronden en verklaren van - processen van toe-eigening - projecties van actuele preoccupaties op historische teksten - het gebruik van ‘literaire’ middelen in argumentatieve of performatieve contexten (narratieven, metaforen…)

Het vak literatuurgeschiedenis Vaardigheden Het herkennen, doorgronden en verklaren van - processen van toe-eigening - projecties van actuele preoccupaties op historische teksten - het gebruik van ‘literaire’ middelen in argumentatieve of performatieve contexten (narratieven, metaforen…) intellectuele weerbaarheid in een wereld van voortdurende multimediale communicatie & informatie

Literatuurgeschiedenis is te belangrijk om verder naar de achtergrond te laten verdwijnen Gerichtheid op canon als ‘lijst’ is slechte strategie Canon als proces, waarin het niet om oordeelsvorming gaat (wel/niet ‘literair’), maar om betekenisgeving Belang van de literatuurgeschiedenis ligt in de functie van literaire cultuur als platform voor onderhandeling over waarde en identiteit