5 Grondslagen van Redeneren II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Studieadviesregeling
Woensdag 23 maart 2011 Door: J. Tieman. Vorige les Wat hebben we gedaan?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Onderzoeksvaardigheden 3
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Kritisch denken ‘vertaald’
gespreksvaardigheden
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
3 Geavanceerd groeperen
7 Redeneringen Identificeren. Principe van Welwillendheid
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
KRITISCH DENKEN 12 Afleidingsbezwaren © Kritisch Denken.
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
KRITISCH DENKEN Evalueren van Bases © Kritisch Denken.
3 Geavanceerd groeperen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
KRITISCH DENKEN 2 Groeperen © Kritisch Denken.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
16 Evalueren Introductie & Overzicht
LOB zeven stappen naar succes
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
H1 Hoe word je wie je bent?.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Week 1, les 3.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Wet op de privacy.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Begeleiden Les 5.
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Wet op de privacy.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Les 6: non-verbale communicatie
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Klik hier om verder te lezen
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

5 Grondslagen van Redeneren II KRITISCH DENKEN 5 Grondslagen van Redeneren II © Kritisch Denken

Vorige les… Redenering Onderdelen van redeneringen: stelling, redenen, bezwaren, weerleggingen. Andere begrippen: beweringen, proposities.

Voorbeelden We maakten onze eigen voorbeelden :

We gebruikten de redenering van iemand anders. “Wapens dragen is een Amerikaanse traditie. Het is de verantwoordelijkheid van Amerikanen wapens te dragen omdat wanneer je niet gewapend bent je je onverantwoordelijk gedraagt. Wie verdedigt jouw kinderen – de politie? De Federale Regering? Nee – het is jouw taak jezelf en jouw naasten te beschermen en als je dat niet doet verzaak je je plicht als Amerikaan. Punt.”

Hebben we nu alles gedaan? Denk nog eens terug aan wat het betekent om een kritisch denker te zijn ... is het voldoende om een redenering te structureren?

Voorbeeld…

Identificeer aannames

Aanname…co-premisse

Voorbeeld..

Nut? Door aannamnes te expliciteren als co-premissen kunnen we preciezer de redenering analyseren en bijvoorbeeld gerichter bezwaren maken…..

Wat betekent een kritische denker te zijn nog meer…

Voorbeeld

Soorten…

Onderbreking.. http://viscog.beckman.illinois.edu/flashmovie/15.php

Cognitieve blinde vlekken

Cognitieve bias (cognitieve vertekening) Cognitieve biases (vertekeningen) zijn universele, aangeboren menselijke neigingen om op een bepaalde manier te denken, waarbij die manier vaak leidt tot gebrekkige oordelen. Wat zie je in het volgende plaatje…?

© KritischDenken.nl 2008

Wat zie je? Zien andere mensen hetzelfde? Als dat niet zo is, waar komen de verschillen dan vandaan? Om een goede kritische denker te zijn, moeten we niet alleen naar andere gezichtspunten kijken, maar ook naar onze eigen gedachten om te zien vanuit welk perspectief we zelf de wereld bekijken.

Kritisch denken..Kwalitatief oordeel “Als we een weegschaal voor redenen hadden die de redenen voor en tegen precies zou kunnen afwegen en die het mogelijk zou maken uitsluitsel te geven over wat het zwaarst weegt …... dan zouden we over een instrument beschikken dat krachtiger is dan de wonderbaarlijke wetenschap van goud maken.” - Gottfried W. Leibniz

Evaluatie

Waarschuwing bij het maken van redeneerschema’s: Let op de Piramideregel: Meer algemene of abstracte overwegingen moeten hoger in het redeneerschema van een redenering worden geplaatst, en overwegingen die op hetzelfde niveau in het redeneerschema staan moeten ongeveer even algemeen of abstract zijn. Dit kan ook al bij les 5 behandeld zijn (in Les 5 versie 2). Bij voldoende tijd kan het ook aan Les 5 (standaardversie) toegevoegd worden (zie in Bijlage aldaar)

Wat is het probleem met dit redeneerschema?

De piramide hiërarchie Hiërarchische redenering De redenen die elke propositie ondersteunen in een samengestelde redenering kun je opvatten als een hiërarchische structuur, waarvan de hiërarchie wordt bepaald door de logische relaties. D.w.z. als propositie A het bewijs voor of tegen propositie B is, dan staat A onmiddellijk onder B in de hiërarchie van redenen.

In een redeneerschema tonen we de hiërarchische structuur door ervoor te zorgen dat alle redenen die dezelfde logische afstand (aantal logische stappen) van de hoofdstelling hebben, geordend worden op hetzelfde horizontale niveau van het schema.

Het onontkoombare resultaat is dat het redeneerschema ruwweg de vorm van een piramide krijgt, met de hoofdstelling aan de top.