Samenvatting Strategische Dag Consent 2007 30 augustus 2007
Samenvatting “Onderwijskundig leiderschap” Ja, de schoolleider richt zich ten volle op “onderwijskundig” leiderschap. De schoolleider moet de regie in handen hebben voor hoogwaardig kwalitatief onderwijs. Ja, we hebben (niet alleen) administratieve ondersteuning nodig om dit te kunnen waarmaken. Er moet aandacht zijn voor randvoorwaarden. Voor hoogwaardig kwalitatief onderwijs moeten keuzes gemaakt worden voor de samenstelling van de formatie, kwalitatief en kwantitatief. Evaluatie van de gemaakte keuzes is van belang, ook voor de lange termijn. De “maatwerkopleiding onderwijskundig leiderschap” voor een kwalitatieve goede aanwas oké, er zijn nog veel vragen en “witte vlekken”.
Samenvatting “kwaliteit van het onderwijsaanbod / voldoende aanbod” Ja, psych/diagn onderzoek. “indien noodzakelijk” specificeren / handelingsverlegenheid! Geld !! Voldoende aanbod en materiaal voor alle ll.’en. Ja, we investeren in onze missie, mits meer helderheid, 85% P en A is teveel, ruimte voor eigen schoolbeleid!! ICT is speerpunt (opgelegd!) positief. Aandacht voor beleidsvrijheid. Ja, we zijn solidair met het spreidingsbeleid. Streven naar, stimuleren van doorstroming PO/VO – OO. Geen beloning, afhankelijk van omgevingsfactoren die niet te beïnvloeden zijn. Er is nog een spanningsveld over de mate van verdeling “centraal / decentraal” en de beleidsvrijheid.
Samenvatting “kwaliteit van het personeel” Professionele ontwikkeling, geen discussie, voortdurend, wet BIO!! Ja, gedwongen ontslag bij disfunctioneren. Onderscheid maken met onderpresteren. Duidelijke route, goed personeelsbeleid. Ja, mobiliteit moet gestimuleerd worden, positief benaderen, geen verplichting!! Ja, werkgelegenheidsbeleid invoeren. Afspiegelingsbeginsel moet op basis van kwaliteit, het is wel lastig (consequenties? rechtspositie?!) NB: Denk aan dossiervorming, voor begeleiding professionele ontwikkeling!! Niet alleen bij disfunctioneren!!
Samenvatting “Opbrengsten voor Consentscholen” Ja, kwaliteit onderwijs wordt bepaald door de mate van behalen verwachting onderwijs rendement. 10% geen harde norm, onderscheid in absolute en relatieve vordering. Rekening houden met omgevingsfactoren. Meetinstrument ontbreekt. Ja, onderpresteren = verwijzing VO ligt onder verwachting. Geen beloning, prestatie is al beloning. 3 groepen geven aan géén beloning, onderwijsprestaties zijn al beloning, je werkt om het beste uit kinderen te halen, beloning is niet de motivatie. 1 groep geeft aan beloning mag voor goede prestaties, dat motiveert, het is een cultuuromslag, wel duidelijke afspraken maken.
Samenvatting/ Vervolg We zeggen “ja” tegen beleidskeuzes voor Consent, “maar” waar hebben we “ja’” tegen gezegd? Consequenties van “ja” zijn niet te overzien, onvoldoende concreet, gevoel van grip kwijt zijn. Er is behoefte aan meer zicht op de “meerwaarde” van de keuzes,. Geen onwelwillendheid, maar is er nog voldoende beleidsvrijheid voor specifieke invulling op school m.b.t. de beleidskeuzes van Consent? Vervolg: Meerjaren aanpak specifieker en concreter samenstellen voor inzicht in consequenties en afstemming tussen Consentbeleid / Schoolbeleid Koppeling van beleid en aanpak met INK / KMPO / Schoolbezoek Voortgang vast agendapunt informatiebijeenkomsten Opbrengsten en resultaten evalueren, tussentijds rapporteren.
Samenvatting/ Vervolg Procedure Concept “meerjaren aanpak” samenstellen Concept bespreken in netwerken en RvT Terugkoppeling directeureninformatiebijeenkomst Voorstel aan adviesraad Voorgenomen besluit directeur/bestuurder aan RvT Voorgenomen besluit RvT Advies GMR Vaststelling RvT