Samenvatting Strategische Dag Consent 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Advertisements

Onze kernwaarden.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie gemeente Beek
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Passend onderwijs. Tijdslijn passend onderwijs Oriëntatie op passend onderwijs 2. Herziening samenwerkingsverband WSNS 3. Opzetten Een loket.
Functiegesprekken in de praktijk.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Ontwikkelingsperspectief
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Loopbaanontwikkeling OOP
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Doubleren.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Doubleren.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Samenvatting Strategische Dag Consent 2007 30 augustus 2007

Samenvatting “Onderwijskundig leiderschap” Ja, de schoolleider richt zich ten volle op “onderwijskundig” leiderschap. De schoolleider moet de regie in handen hebben voor hoogwaardig kwalitatief onderwijs. Ja, we hebben (niet alleen) administratieve ondersteuning nodig om dit te kunnen waarmaken. Er moet aandacht zijn voor randvoorwaarden. Voor hoogwaardig kwalitatief onderwijs moeten keuzes gemaakt worden voor de samenstelling van de formatie, kwalitatief en kwantitatief. Evaluatie van de gemaakte keuzes is van belang, ook voor de lange termijn. De “maatwerkopleiding onderwijskundig leiderschap” voor een kwalitatieve goede aanwas oké, er zijn nog veel vragen en “witte vlekken”.

Samenvatting “kwaliteit van het onderwijsaanbod / voldoende aanbod” Ja, psych/diagn onderzoek. “indien noodzakelijk” specificeren / handelingsverlegenheid! Geld !! Voldoende aanbod en materiaal voor alle ll.’en. Ja, we investeren in onze missie, mits meer helderheid, 85% P en A is teveel, ruimte voor eigen schoolbeleid!! ICT is speerpunt (opgelegd!) positief. Aandacht voor beleidsvrijheid. Ja, we zijn solidair met het spreidingsbeleid. Streven naar, stimuleren van doorstroming PO/VO – OO. Geen beloning, afhankelijk van omgevingsfactoren die niet te beïnvloeden zijn. Er is nog een spanningsveld over de mate van verdeling “centraal / decentraal” en de beleidsvrijheid.

Samenvatting “kwaliteit van het personeel” Professionele ontwikkeling, geen discussie, voortdurend, wet BIO!! Ja, gedwongen ontslag bij disfunctioneren. Onderscheid maken met onderpresteren. Duidelijke route, goed personeelsbeleid. Ja, mobiliteit moet gestimuleerd worden, positief benaderen, geen verplichting!! Ja, werkgelegenheidsbeleid invoeren. Afspiegelingsbeginsel moet op basis van kwaliteit, het is wel lastig (consequenties? rechtspositie?!) NB: Denk aan dossiervorming, voor begeleiding professionele ontwikkeling!! Niet alleen bij disfunctioneren!!

Samenvatting “Opbrengsten voor Consentscholen” Ja, kwaliteit onderwijs wordt bepaald door de mate van behalen verwachting onderwijs rendement. 10% geen harde norm, onderscheid in absolute en relatieve vordering. Rekening houden met omgevingsfactoren. Meetinstrument ontbreekt. Ja, onderpresteren = verwijzing VO ligt onder verwachting. Geen beloning, prestatie is al beloning. 3 groepen geven aan géén beloning, onderwijsprestaties zijn al beloning, je werkt om het beste uit kinderen te halen, beloning is niet de motivatie. 1 groep geeft aan beloning mag voor goede prestaties, dat motiveert, het is een cultuuromslag, wel duidelijke afspraken maken.

Samenvatting/ Vervolg We zeggen “ja” tegen beleidskeuzes voor Consent, “maar” waar hebben we “ja’” tegen gezegd? Consequenties van “ja” zijn niet te overzien, onvoldoende concreet, gevoel van grip kwijt zijn. Er is behoefte aan meer zicht op de “meerwaarde” van de keuzes,. Geen onwelwillendheid, maar is er nog voldoende beleidsvrijheid voor specifieke invulling op school m.b.t. de beleidskeuzes van Consent? Vervolg: Meerjaren aanpak specifieker en concreter samenstellen voor inzicht in consequenties en afstemming tussen Consentbeleid / Schoolbeleid Koppeling van beleid en aanpak met INK / KMPO / Schoolbezoek Voortgang vast agendapunt informatiebijeenkomsten Opbrengsten en resultaten evalueren, tussentijds rapporteren.

Samenvatting/ Vervolg Procedure Concept “meerjaren aanpak” samenstellen Concept bespreken in netwerken en RvT Terugkoppeling directeureninformatiebijeenkomst Voorstel aan adviesraad Voorgenomen besluit directeur/bestuurder aan RvT Voorgenomen besluit RvT Advies GMR Vaststelling RvT