Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
BattleBots The school battle.
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les o Werken volgens ontwerp procedure o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Thema: mijn schaduw verrast me
Ons onderwijs in groep 1 en 2
1 Cultureel zelfportret
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
3e jaar Blok 3: tekenen en handvaardigheid
harde feiten: schelpen in de klas
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Evaluatie Cursus.
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Psychomotorische taxonomie
Wat is DRAMA??.
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Het loopbaangesprek.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Wat is DRAMA??.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Wat is DRAMA??.
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Stuiterles.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst W&T en Kunstzinnige Oriëntatie Anica Schilperoord – Hazel Educatief www.hazeleducatief.nl

Kunstzinnige Oriëntatie Het leergebied KO bestaat uit de volgende vakdisciplines en cultureel erfgoed: Beeldend Dans Drama Muziek Cultureel erfgoed

Kunstzinnige Oriëntatie Leergebied specifieke vaardigheden 1. Produceren Creëren en vormgeven 2. Reproduceren Het (opnieuw) uitvoeren van een bestaand werk 3. Receptie Beleven van kunst en cultuur 4. Reflectie Waarnemen, ideeën genereren, keuzes maken en (zichzelf) vragen stellen

Kunstzinnige Oriëntatie Het (cyclische) creatieve proces

Kerndoelen Kerndoel 54 De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54a.html

Beeldende vorming Beeldaspecten Materialen Technieken

Kijken naar beeldaspecten Ruimte Ruimtesuggestie op het vlak Kleur Vorm Textuur Compositie

Opdracht

Wetenschap en Technologie

Wetenschap en Technologie Twee centrale vaardigheden: Onderzoeken Ontwerpen Drie subvaardigheden: Modelleren (maken en gebruiken van modellen) Gebruik van materiaal, gereedschap, apparatuur Waarderen en beoordelen van proces en resultaat

OOL cyclus

Opdracht

Onderzoekend Leren - Stappenplan   Fase Activiteiten 1 Confrontatie Verwonderd en uitgedaagd worden Vraag formuleren 2 Verkennen Ervaringen, voorkennis en meningen inventariseren Aanrommelen in de context of met het materiaal Ideeën opperen Voorspellingen doen, verwachtingen formuleren Vraag aanscherpen 3 Opzetten experiment Bedenken experiment(en) Materiaal, meetinstrumenten of gereedschap verzamelen en hiermee ervaring opdoen Plannen 4 Uitvoeren experiment Waarnemen: kijken, luisteren, ruiken, voelen, proeven Metingen uitvoeren Noteren uitkomsten (in logboek) Ordenen, vergelijken, data verwerken 5 Concluderen Constateren Argumenteren Conclusies formuleren 6 Presenteren resultaten Verslag maken Presenteren Uitleggen Portfolio aanleggen 7 Verdiepen en verbreden Reflecteren Vergelijken (met anderen zoals klasgenoten) Evalueren

Ontwerpend Leren - Stappenplan   Fase Activiteiten 1 Confrontatie Probleem constateren, formuleren Ervaringen, voorkennis en meningen inventariseren 2 Verkennen Aanrommelen in de context of met het materiaal Eisen formuleren Ideeën opperen Probleem aanscherpen 3 Ontwerpen Oplossingen bedenken Functies vaststellen Werkings- en constructieprincipes nagaan Ervaring opdoen met materialen, meetinstrumenten en gereedschappen Werktekening maken, plannen 4 Ontwerp realiseren Maken: gereedschappen gebruiken, materialen bewerken Waarnemen: kijken, luisteren, ruiken, voelen, proeven Noteren bevindingen (in logboek) Volgens plan werken 5 Beproeven Testen prototype aan de hand van eisen Relatie leggen tussen oplossing en gestelde eisen Onvolkomenheden herkennen en verbeteren 6 Presenteren resultaten Verslag maken Presenteren Demonstreren, uitleggen Portfolio aanleggen 7 Verdiepen en verbreden Reflecteren Vergelijken (met anderen zoals klasgenoten) Evalueren

Mate van sturing

Overeenkomsten en verschillen

Opdracht

Opdracht Bespreek met elkaar de opdracht Voer de opdracht uit. Gebruik hierbij de vier fasen in het ontwerpplan Noteer gedachten en ideeën bij elke fase op een groot vel (poster) Maak minimaal één foto van een kenmerkende activiteit voor elke fase en plak deze ook op het vel Bereid een korte presentatie voor van jullie opdracht, het proces (poster) en het resultaat