Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst W&T en Kunstzinnige Oriëntatie Anica Schilperoord – Hazel Educatief www.hazeleducatief.nl
Kunstzinnige Oriëntatie Het leergebied KO bestaat uit de volgende vakdisciplines en cultureel erfgoed: Beeldend Dans Drama Muziek Cultureel erfgoed
Kunstzinnige Oriëntatie Leergebied specifieke vaardigheden 1. Produceren Creëren en vormgeven 2. Reproduceren Het (opnieuw) uitvoeren van een bestaand werk 3. Receptie Beleven van kunst en cultuur 4. Reflectie Waarnemen, ideeën genereren, keuzes maken en (zichzelf) vragen stellen
Kunstzinnige Oriëntatie Het (cyclische) creatieve proces
Kerndoelen Kerndoel 54 De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54a.html
Beeldende vorming Beeldaspecten Materialen Technieken
Kijken naar beeldaspecten Ruimte Ruimtesuggestie op het vlak Kleur Vorm Textuur Compositie
Opdracht
Wetenschap en Technologie
Wetenschap en Technologie Twee centrale vaardigheden: Onderzoeken Ontwerpen Drie subvaardigheden: Modelleren (maken en gebruiken van modellen) Gebruik van materiaal, gereedschap, apparatuur Waarderen en beoordelen van proces en resultaat
OOL cyclus
Opdracht
Onderzoekend Leren - Stappenplan Fase Activiteiten 1 Confrontatie Verwonderd en uitgedaagd worden Vraag formuleren 2 Verkennen Ervaringen, voorkennis en meningen inventariseren Aanrommelen in de context of met het materiaal Ideeën opperen Voorspellingen doen, verwachtingen formuleren Vraag aanscherpen 3 Opzetten experiment Bedenken experiment(en) Materiaal, meetinstrumenten of gereedschap verzamelen en hiermee ervaring opdoen Plannen 4 Uitvoeren experiment Waarnemen: kijken, luisteren, ruiken, voelen, proeven Metingen uitvoeren Noteren uitkomsten (in logboek) Ordenen, vergelijken, data verwerken 5 Concluderen Constateren Argumenteren Conclusies formuleren 6 Presenteren resultaten Verslag maken Presenteren Uitleggen Portfolio aanleggen 7 Verdiepen en verbreden Reflecteren Vergelijken (met anderen zoals klasgenoten) Evalueren
Ontwerpend Leren - Stappenplan Fase Activiteiten 1 Confrontatie Probleem constateren, formuleren Ervaringen, voorkennis en meningen inventariseren 2 Verkennen Aanrommelen in de context of met het materiaal Eisen formuleren Ideeën opperen Probleem aanscherpen 3 Ontwerpen Oplossingen bedenken Functies vaststellen Werkings- en constructieprincipes nagaan Ervaring opdoen met materialen, meetinstrumenten en gereedschappen Werktekening maken, plannen 4 Ontwerp realiseren Maken: gereedschappen gebruiken, materialen bewerken Waarnemen: kijken, luisteren, ruiken, voelen, proeven Noteren bevindingen (in logboek) Volgens plan werken 5 Beproeven Testen prototype aan de hand van eisen Relatie leggen tussen oplossing en gestelde eisen Onvolkomenheden herkennen en verbeteren 6 Presenteren resultaten Verslag maken Presenteren Demonstreren, uitleggen Portfolio aanleggen 7 Verdiepen en verbreden Reflecteren Vergelijken (met anderen zoals klasgenoten) Evalueren
Mate van sturing
Overeenkomsten en verschillen
Opdracht
Opdracht Bespreek met elkaar de opdracht Voer de opdracht uit. Gebruik hierbij de vier fasen in het ontwerpplan Noteer gedachten en ideeën bij elke fase op een groot vel (poster) Maak minimaal één foto van een kenmerkende activiteit voor elke fase en plak deze ook op het vel Bereid een korte presentatie voor van jullie opdracht, het proces (poster) en het resultaat