Naar een aanmeldingssysteem voor LOP Antwerpen secundair onderwijs*

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik 2x op om internet te openen.. Vul de website meldjeaan.antwerpen.be in en klik op.
Advertisements

Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Vul de gegevens in die u hebt ontvangen. Surf naar de website
Centraal aanmeldingsregister (CAR) Inschrijvingen basisonderwijs Sint-Pieters-Leeuw
Hoe meld ik een kind aan op
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Schoolgegevens nakijken en bezette plaatsen invoeren Surf naar Log in via het blokje ‘bestaande.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Welkom
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Het centraal aanmeldingsregister
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Inschrijven in een kleuter - of lagere school in Halle
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Aanmelden en inschrijven in Lokerse basisscholen: evaluatie, info en uitwisseling 1.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Aanmelden en inschrijven in Lokerse basisscholen: infosessie
Scheurkalender aanmelden en inschrijven
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Sociale mix in basisonderwijs Gent
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis 22 mei 2017
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Algemene vergadering
Aanmelden en inschrijven in het Gentse basisonderwijs
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Nieuw inschrijvingsrecht
Evaluatie MJA 2015 Stad Antwerpen
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
AV 4 juni 2014 LOP Antwerpen basisonderwijs
LOP Antwerpen basisonderwijs Evaluatie CAR5 door de scholen
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs
Aanmeldingen schooljaar
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Inschrijvingen voor schooljaar
Nieuw kader inschrijvingsrecht
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Aanmeldings- en inschrijvingsdata voor
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Inschrijven in de basisschool voor schooljaar
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Ism SSO_Studiedienst Stadsobservatie
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Coördinatievergadering 16 november 2018
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Naar een aanmeldingssysteem voor LOP Antwerpen secundair onderwijs* *presentatie van een mogelijke werkwijze voor Meldjeaan Antwerpen secundair. Onder voorbehoud van goedkeuring door de commissie leerlingenrechten. Versie van juni2017

Van “chronologisch aan de schoolpoort” naar Meldjeaan (MJA) Ingreep op de verdeling van schoolkeuzes KERNVRAAG 50 plaatsen /150 kinderen  welke 50 inschrijven? Antwoord = 50 “tickets inschrijven” + 100 “plaatsen op de wachtlijst” Kerndoelstelling: “eerlijke en transparante verdeling van plaatsen” Kinderen geboren na 21 november 2009, kunnen pas naar school op 1 september 2012. Toch moeten deze kinderen al aanmelden. 2

Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?

Voorrangsregeling voor 2 groepen kinderen Kinderen met een broer of zus die al ingeschreven is in de school Kinderen van schoolpersoneel Dubbele contingentering alle leerlingen worden ondergebracht in twee contingenten: indicator (IND)-leerlingen en niet-indicator (nIND)-leerlingen LOP: Scholen bepalen zelf % indicatorcontingent (30%-90% voor 1A; 60%-90% 1B) Criteria bepaald door het Lokaal OverlegPlatform (LOP) Antwerpen* Minder kandidaten dan plaatsen? Alle kinderen krijgen een plaats Meer kandidaten dan plaatsen? MJA scholen Niet-MJA scholen schoolniveau Gelijke-kansenverdeling tussen alle kandidaten onder deurwaarderstoezicht  zie voorbeeld Chronologische verdeling aan de schoolpoort op 1ste inschrijvingsdag kindniveau Kind krijgt altijd hoogst mogelijke voorkeur waar je recht op hebt 4

Hoe werkt de Meldjeaan-rangordening?

Aanmelden Amina Elke Maarten Leen Amina, Elke, Maarten en Leen zijn geboren in 2006 (inschrijven voor 1A) ze behoren niet tot de voorrangsgroep de ouders geven keuzes op in de indicator/niet-indicatoraanmeldperiode de kinderen behoren allemaal tot het contingent niet-indicatorleerlingen (n-IND) Amina Elke Maarten Leen K Amina Elke Maarten Leen 1 Lyceumcollege E I B 2 A F 3 C 4 5

30 plaatsen Lyceumcollege 1A Aantal vrije plaatsen verdelen Het Lyceumcollege heeft 30 vrije plaatsen voor 1A Keuze directeur contingent: indicator: 50% / niet-indicator: 50% 30 plaatsen Lyceumcollege 1A Waarvan 50% indicator en 50% niet-indicator 15 plaatsen indicator 15 plaatsen niet-indicator 14 kinderen in voorrangsperiode ingeschreven, waarvan 9 indicator 5 niet-indicator Blijft over 16 plaatsen, waarvan 6 plaatsen indicator 10 plaatsen niet-indicator 7

Kinderen ordenen op schoolniveau In het Lyceumcollege zijn in contingent niet-indicator nog 10 plaatsen vrij. Er melden 12 NIND kinderen aan. (waaronder Amina, Elke, Maarten, Leen + nog 8 andere kinderen)  we maken een gelijke-kansenverdeling waarbij 10 kinderen een plaats krijgen, en 2 kinderen op de wachtlijst staan Aangemelde kinderen Volgorde deurwaarder ticket wachtlijst Ahmed Amina Memmet Jolien Simon Jousef Julie Ahmed Jelle Cinthia Elke Maarten Leen Elke Memmet Amina Maarten Memmet Leen Simon Jolien Maarten Simon Julie Cinthia Jousef Jolien Jelle Julie Leen Ahmed Amina Jelle Cinthia Jousef Elke

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5

En nog eens …

Kinderen ordenen op schoolniveau In het Lyceumcollege zijn in contingent niet-indicator nog 10 plaatsen vrij. Er melden 11 NIND kinderen aan. (de 12 uit de 1ste ronde zonder Elke, want Elke kreeg een plaats in een school van hogere voorkeur)  we maken een eerlijke verdeling waarbij 10 kinderen een plaats krijgen, en 1 kind op de wachtlijst staat Aangemelde kinderen Volgorde deurwaarder ticket wachtlijst Ahmed Amina Memmet Jolien Simon Jousef Julie Ahmed Jelle Cinthia Elke Maarten Leen Elke Memmet Amina Leen Memmet Simon Jolien Maarten Simon Julie Cinthia Jousef Jolien Jelle Julie Leen Ahmed Amina Jelle Cinthia Jousef Maarten

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 1ste ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 A F 3 C 4 5

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 2de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 2de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5

En nog eens …

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 2de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5

Kinderen ordenen op hoogste voorkeur Ordening na 3de ronde K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5

En nog eens …

Ordening na de N-de ronde  RESULTAAT: u krijgt de vrije plaats van uw hoogste voorkeur waar u volgens de afspraken recht op heeft. K Amina Kolom1 Elke Kolom2 Maarten Kolom3 Leen Kolom4 1 Lyceumcollege T E W I B 2 F A 3 C 4 5

De beste strategie om uw kind aan te melden Kies alle scholen waar u uw kind zou willen inschrijven Orden deze scholen in volgorde van voorkeur (liefst school 1, als school 1 niet kan, dan liefst school 2 enz.) Geef al deze scholen in tijdens de aanmeldperiode De ordening geeft uw kind de hoogst mogelijke plaats waar u recht op heeft. Met dit ticket gaat u inschrijven op de school tijdens de inschrijvingsperiode. Komt er een plaats vrij in een school van hogere voorkeur, dan contacteert de directie u op basis van de volgorde van de wachtlijst. Staat u bovenaan de wachtlijst, dan krijgt u dus alsnog de kans om uw kind in te schrijven in een school van hogere voorkeur. 22

Vragen over deze presentatie? Steven Penneman (consulent onderwijs stad Antwerpen) steven.penneman@stad.antwerpen.be