De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
Debatavond over de toekomst van Stein 8 juni 2011 MFC Berg aan de Maas.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
StatIG in de Vrolijke School
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoe risicobewust bent u?
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop ‘visieversneller’
ROC A12 6 november 2014 Welkom Mustafa Çelik
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Training digitale didactiek
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
WELKOM! CONFERENTIE VAN-WERK-NAAR- WERK Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
OC, wat kan je nog meer doen?!
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS
Conexus Knoopdag Welkom.
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Eigenaarschap ontwikkelen Frans Wijngaarden
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Leerling- kenmerken Motivatie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
voor een samenleving met veerkracht
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Transcript van de presentatie:

De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia Een evaluatie van het Chaski programma

Programma Welkom door Sylvia Ortega Azurduy – Stichting Ayni Bolivia Nederland Ayni Bolivia Nederland, ONG Ayni en het Chaski programma Pauze Effecten van het Chaski programma op Boliviaanse openbare scholen Vragen en afsluiting

Sylvia Ortega Azurduy

Het Chaski programma

Introductie Wat is Ayni en wat is Chaski? Waarom een evaluatie en waarom nu? Context Methodologie What is Ayni? -

Ayni en Chaski Ayni Chaski Opgericht in 1997 Richt zich op de ontwikkeling van Bolivia, terugdringen van armoede en het vergroten van gelijkheid binnen de samenleving Chaski Voorbereidende trainingen Computers en projecten Actoren

Waarom een evaluatie? Waarom een evaluatie? Doel: Om uit te vinden hoe de introductie van ICT als een onderwijsmiddel binnen Chaski heeft geholpen om de kwaliteit van onderwijs structureel te verbeteren

Context Het land Bolivia Onderwijs in Bolivia

Methodologie (1) Onderzoeksvraag Wat waren de doelen van het Chaski programma bij de scholen en in hoeverre zijn die doelen gehaald? Op welke manieren gebruiken docenten het Chaski programma om hun onderwijs vorm te geven? In hoeverre slaagt het programma erin om leerlingen te verbeteren in de kennis van vakken, gebruik van ICT en de voorbereiding op de arbeidsmarkt? Welke factoren in de context van Bolivia hebben invloed gehad op de invoering en ontwikkeling van het Chaski programma?

Methodologie (2) Onderzoeksperiode: 2003 – 2013 Literatuurstudie Semi-gestructureerde interviews Case-studies

Pauze

De drie departementen

De drie departementen Departement Directeuren Docenten Scholen bezocht Oruro 3 4 Tarija 5 Potosí 1

Oruro Hoe docenten ICT gebruiken om onderwijs te geven Kennis van vakken, gebruik van ICT, voorbereiding op de arbeismarkt Omgevingsfactoren

Tarija Hoe docenten ICT gebruiken om onderwijs te geven Kennis van vakken, gebruik van ICT, voorbereiding op de arbeismarkt Omgevingsfactoren

Potosí Hoe docenten ICT gebruiken om onderwijs te geven Kennis van vakken, gebruik van ICT, voorbereiding op de arbeismarkt Omgevingsfactoren

Integration Oruro Tarija Potosí Directeuren Docenten Studenten Ouders Gemeente Ayni Overheid Integration

Conclusie

Discussie Steekproef Ayni contacten Verschillende niveaus van onderwijs Docenten van een andere generatie Scholen zijn per definitie onderontwikkeld Veranderende context Link tussen idee en uitvoering

Vragen?

Dank voor uw aandacht