De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia Een evaluatie van het Chaski programma
Programma Welkom door Sylvia Ortega Azurduy – Stichting Ayni Bolivia Nederland Ayni Bolivia Nederland, ONG Ayni en het Chaski programma Pauze Effecten van het Chaski programma op Boliviaanse openbare scholen Vragen en afsluiting
Sylvia Ortega Azurduy
Het Chaski programma
Introductie Wat is Ayni en wat is Chaski? Waarom een evaluatie en waarom nu? Context Methodologie What is Ayni? -
Ayni en Chaski Ayni Chaski Opgericht in 1997 Richt zich op de ontwikkeling van Bolivia, terugdringen van armoede en het vergroten van gelijkheid binnen de samenleving Chaski Voorbereidende trainingen Computers en projecten Actoren
Waarom een evaluatie? Waarom een evaluatie? Doel: Om uit te vinden hoe de introductie van ICT als een onderwijsmiddel binnen Chaski heeft geholpen om de kwaliteit van onderwijs structureel te verbeteren
Context Het land Bolivia Onderwijs in Bolivia
Methodologie (1) Onderzoeksvraag Wat waren de doelen van het Chaski programma bij de scholen en in hoeverre zijn die doelen gehaald? Op welke manieren gebruiken docenten het Chaski programma om hun onderwijs vorm te geven? In hoeverre slaagt het programma erin om leerlingen te verbeteren in de kennis van vakken, gebruik van ICT en de voorbereiding op de arbeidsmarkt? Welke factoren in de context van Bolivia hebben invloed gehad op de invoering en ontwikkeling van het Chaski programma?
Methodologie (2) Onderzoeksperiode: 2003 – 2013 Literatuurstudie Semi-gestructureerde interviews Case-studies
Pauze
De drie departementen
De drie departementen Departement Directeuren Docenten Scholen bezocht Oruro 3 4 Tarija 5 Potosí 1
Oruro Hoe docenten ICT gebruiken om onderwijs te geven Kennis van vakken, gebruik van ICT, voorbereiding op de arbeismarkt Omgevingsfactoren
Tarija Hoe docenten ICT gebruiken om onderwijs te geven Kennis van vakken, gebruik van ICT, voorbereiding op de arbeismarkt Omgevingsfactoren
Potosí Hoe docenten ICT gebruiken om onderwijs te geven Kennis van vakken, gebruik van ICT, voorbereiding op de arbeismarkt Omgevingsfactoren
Integration Oruro Tarija Potosí Directeuren Docenten Studenten Ouders Gemeente Ayni Overheid Integration
Conclusie
Discussie Steekproef Ayni contacten Verschillende niveaus van onderwijs Docenten van een andere generatie Scholen zijn per definitie onderontwikkeld Veranderende context Link tussen idee en uitvoering
Vragen?
Dank voor uw aandacht