Suzanne Luger & Yvonne Rijns (Wan)orde in de klas. Suzanne Luger & Yvonne Rijns ILO 2011
Reageer direct op ordeverstoringen Zorg voor vaart in de lessen Bedenk zinvolle taken Maak contact met leerlingen Wees zuinig met waarschuwingen Niet tegen de tafel leunen/hangen Bereid je lessen goed voor Wees vriendelijk tegen leerlingen Zet de tafels overzichtelijk neer Neem de regie
Omgaan met ongewenst gedrag Organisatorisch en didactisch Communicatie en interactie Mentale houding Niet tegen de tafel leunen/hangen Zorg voor vaart in de lessen Reageer direct op ordeverstoringen Maak contact met leerlingen Bedenk zinvolle taken Wees zuinig met waarschuwingen Wees vriendelijk tegen leerlingen Neem de regie Bereid je lessen goed voor Zet de tafels overzichtelijk neer
Marzano, R.J. (2003). Wat werkt in het onderwijs. Bazalt 2007 Regels en routines -.28 Omgaan met ongewenst gedrag -.32 Relatie leerkracht-leerling -.31 Mentale houding leerkracht -.40
Mentale houding alert-zijn simultaangedrag vertonen bewaken van het gebeuren in de klas de rol van docent op je nemen emotionele objectiviteit tonen regie willen hebben besef van non-verbaal gedrag hebben grenzen stellen bewust zijn van verwachtingen en cognities/overtuigingen
Korthagen, F. (2007).Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. Tijdschrift voor lerarenopleiders
belemmerende overtuigingen Ik mag geen fouten maken. Mijn leerlingen moeten me wel aardig vinden. Ik heb er niet zo’n last van. Ik wil geen “echte leraar” zijn. Straks doen ze niet wat ik zeg. Ik ben de populairste van de klas. Mij krijgen ze niet klein. Ik ben mijn leerlingen altijd van dienst.
Sleutelinzicht ‘Overtuigingen’ en ‘identiteit’ sturen (non-) verbaal gedrag ‘Overtuigingen’ en ‘identiteit’ bepalen in belangrijke mate de ontwikkeling van competenties.
Olga
Sleutelinzichten Orde stoelt op 4 pijlers. De combinatie van deze 4 bepaalt het succes van je klassenmanagement. Orde is niet (alleen) afhankelijk van de persoon(lijkheid) van de leraar. Veel vaardigheden en interventies zijn blijkbaar te leren. Orde is geen doel op zich, maar een middel om structuur en zekerheid aan leerlingen te bieden zodat er kan worden geleerd.
Bronnen: Hattie, J. (2007). Developing Potentials for Learning: Evidence, assessment, and progress. EARLI. Gennip, H. van & Vrieze, G. (2008). Wat is de ideale leraar? ITS. Nijmegen. Korthagen, F. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. Tijdschrift voor lerarenopleiders . Marzano, R.J. (2003). Wat werkt in het onderwijs. Bazalt 2007.