Suzanne Luger & Yvonne Rijns

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
….een korte presentatie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Opvoeden van drukke kinderen
School-als-organisatie en schoolcultuur
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Klassenmanagement en orde
K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:
Workshop klassenmanagement
BETERE DIENSTVERLENING BETERE DIENSTVERLENING Door gestructureerde samenwerking tussen LIJN & STAF kwaliteit verbeteren Peter Hammecher.
Workshop Reflecteren.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Werkplezier; werkdruk de baas?!
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Loopbaancompetenties
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
De vijf rollen van de leraar
Motivatie September 2011 Yvonne Rijns
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Leerteam Flow.
Eindpresentatie module 5
Ouderinformatie avond
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
OGI Een datamuur in de klas.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Suzanne Luger & Yvonne Rijns (Wan)orde in de klas. Suzanne Luger & Yvonne Rijns ILO 2011

Reageer direct op ordeverstoringen Zorg voor vaart in de lessen Bedenk zinvolle taken Maak contact met leerlingen Wees zuinig met waarschuwingen Niet tegen de tafel leunen/hangen Bereid je lessen goed voor Wees vriendelijk tegen leerlingen Zet de tafels overzichtelijk neer Neem de regie

Omgaan met ongewenst gedrag Organisatorisch en didactisch Communicatie en interactie Mentale houding Niet tegen de tafel leunen/hangen Zorg voor vaart in de lessen Reageer direct op ordeverstoringen Maak contact met leerlingen Bedenk zinvolle taken Wees zuinig met waarschuwingen Wees vriendelijk tegen leerlingen Neem de regie Bereid je lessen goed voor Zet de tafels overzichtelijk neer

Marzano, R.J. (2003). Wat werkt in het onderwijs. Bazalt 2007 Regels en routines -.28 Omgaan met ongewenst gedrag -.32 Relatie leerkracht-leerling -.31 Mentale houding leerkracht -.40

Mentale houding alert-zijn simultaangedrag vertonen bewaken van het gebeuren in de klas de rol van docent op je nemen emotionele objectiviteit tonen regie willen hebben besef van non-verbaal gedrag hebben grenzen stellen bewust zijn van verwachtingen en cognities/overtuigingen

Korthagen, F. (2007).Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. Tijdschrift voor lerarenopleiders

belemmerende overtuigingen Ik mag geen fouten maken. Mijn leerlingen moeten me wel aardig vinden. Ik heb er niet zo’n last van. Ik wil geen “echte leraar” zijn. Straks doen ze niet wat ik zeg. Ik ben de populairste van de klas. Mij krijgen ze niet klein. Ik ben mijn leerlingen altijd van dienst.

Sleutelinzicht ‘Overtuigingen’ en ‘identiteit’ sturen (non-) verbaal gedrag ‘Overtuigingen’ en ‘identiteit’ bepalen in belangrijke mate de ontwikkeling van competenties.

Olga

Sleutelinzichten Orde stoelt op 4 pijlers. De combinatie van deze 4 bepaalt het succes van je klassenmanagement. Orde is niet (alleen) afhankelijk van de persoon(lijkheid) van de leraar. Veel vaardigheden en interventies zijn blijkbaar te leren. Orde is geen doel op zich, maar een middel om structuur en zekerheid aan leerlingen te bieden zodat er kan worden geleerd.

Bronnen: Hattie, J. (2007). Developing Potentials for Learning: Evidence, assessment, and progress. EARLI. Gennip, H. van & Vrieze, G. (2008). Wat is de ideale leraar? ITS. Nijmegen. Korthagen, F. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. Tijdschrift voor lerarenopleiders . Marzano, R.J. (2003). Wat werkt in het onderwijs. Bazalt 2007.