Bouwstenen voor onderwijs dat vormt voor het leven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Advertisements

De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Introductiebijeenkomst
De nieuwe professional. Generatieverschillen? Kenmerken van De Nieuwe Professional Nu zo rond de 18 jaar Digital Native Altijd online Leert online Communiceert.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Het belang en functie van spel
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Arbeidsvreugde voor iedereen
Coachen Maandag 14 juni 2006.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Eerstejaarsproblemen
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Motivatie & differentiatie
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Pedagogiek als beroep.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Motiveren: de ins en outs!
Het loopbaangesprek.
23 maart 2017 profilering.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
1. Uitgangspunten van de behandeling
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Duurzame inzetbaarheid
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Creatopia| Basisonderwijs
Duurzame inzetbaarheid
BOM-model PV 25/03/2014.
Een beetje menselijk doen, graag!
Werken met plezier en goed presteren
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Doubleren.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Doubleren.
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Bouwstenen voor onderwijs dat vormt voor het leven Autonomie en bewegen: Bouwstenen voor onderwijs dat vormt voor het leven Dr. Aziza Mayo, lector Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs Studiedag BVS /VSP 2017   Zeist, vrijdag 24 maart 2017

Opzet lezing Bedoeling en van het Vrijeschoolonderwijs Onderwijs dat vormt voor het leven Oordeelsvorming Oordeelsvorming ontmoeten, verkennen en verbeelden & verwoorden in de structuur gebied van het onderwijs Autonomie en beweeglijkheid Ontmoeten, verkennen en verbeelden & verwoorden in de dynamische gebied van het onderwijs Bedoelingen vs onderwijs Ow creeeren van fundament aan ervaringen om zelf vorm te geven aan je leven OW dat vormt voor het leven Vijf vragen: Wat leef ik voor Welk appel doe ik Hoe beantwoord ik een appel Welke ruimte laat ik Hoe verkennen we dat wat nog niet gevoeld, geweten en gewild wordt? Bewegen: fysiek, maar ook mentaal en of geestelijk: DIE TWEE ZIJN VERBONDEN (Erik Scheerders) Spiegel neuronen Vraag: vragen vanuit socialisatie kinderen om naar ons toe te bewegen; wat als jij met het kind mee beweegt? VB Giel. Autonomie verschillende vormen/ invulling op verschillende leeftijden. Kijken hoe je aan kunt sluiten op de innerlijke beweging van het kind en daar mee verder werkt, hoe je ze vandaar uit kunt uitnodigen om met jou mee te doen, naar jou toe te bewegen  aansluiten intrinsieke motivatie; jonge kind: fysiek bewegen, vrijspel, oudere kind behoefte ideale voorbeelden, helderheid in leerstof. Geïnternaliseerde motivatie: kinderen helpen om dat wat wij waardevol achten, ook als waardevol te gaan beleven, zodat zij zich daar vanuit innerlijke vrijheid / de wil mee gaan verbinden, toe verhouden en voor in gaan zetten. Bewegen in het onderwijs: Wat vragen we op het niveau van het onderwijs Wat vragen we vanuit de leerkracht Wat vraagt het kind? Hoe : evt vanuit drie domeinen en vormende verbinding? in ontwikkelstof/curriculum In voorleven In pedagogisch didactische houding In tradities en gebruiken Onderwijsgemeenschap Voorleven: dit ben ik, dit kan ik, dit is hoe ik besta: voorleven als liefdevolle autoriteit; leef je daarmee voldoende beweeglijkheid voor?

Bedoelingen van Vrijeschoolonderwijs ‘De vraag is niet, wat de mens moet kunnen en weten teneinde zich in de bestaande sociale orde te kunnen voegen; maar wel, wat er in aanleg in de mens aanwezig is en in hem ontwikkeld kan worden. Pas dan kan de opgroeiende generatie de maatschappij steeds opnieuw met nieuwe krachten verrijken.’ R. Steiner (1919-1920). De sociale driegeleding.

Het waartoe van Vrijeschoolonderwijs Bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen opdat zij in de wereld kunnen zijn als volwassenen die… … zodanig autonoom zijn dat zij op basis van authenticiteit, oordeelkundigheid en innerlijke vrijheid kunnen denken, voelen en handelen; … zich in alles wat zij doen, denken en voelen verbonden weten met de wereld om hen heen; … vanuit de wil, bereid zijn om dit denken, voelen en handelen zo vorm te geven dat zij daarmee recht doen aan zichzelf, aan anderen en aan de wereld. Mayo, A. (2015). Lectorale rede Autonomie in verbondenheid; waarde(n)vol onderwijs voor nu en de toekomst. p.40

Domeinen van Vrijeschool-onderwijs (Mayo, 2015) gebaseerd op: Biesta (2014)

Onderwijs dat vormt voor het leven… Moedigt de eigen beweging aan: Vormen voor het leven kan nooit alleen het proces van een ander zijn; gaat om ontdekken van jouw uniciteit (Biesta, 2011): Helpt evenwicht vinden: tussen wat iemand zelf meebrengt aan talenten, wensen, mogelijkheden – en dat wat gewenst wordt; Laat ruimte voor het ongekende: Heeft geen vast, voorspelbaar traject en geen definitief eindpunt; vormen van dat wat wil en kan verschijnen maar nog niet (altijd) is. Bedoelingen vs onderwijs Ow creeeren van fundament aan ervaringen om zelf vorm te geven aan je leven OW dat vormt voor het leven Vijf vragen: Wat leef ik voor Welk appel doe ik Hoe beantwoord ik een appel Welke ruimte laat ik Hoe verkennen we dat wat nog niet gevoeld, geweten en gewild wordt? Bewegen: fysiek, maar ook mentaal en of geestelijk: DIE TWEE ZIJN VERBONDEN (Erik Scheerders) Spiegel neuronen Vraag: vragen vanuit socialisatie kinderen om naar ons toe te bewegen; wat als jij met het kind mee beweegt? VB Giel. Autonomie verschillende vormen/ invulling op verschillende leeftijden. Kijken hoe je aan kunt sluiten op de innerlijke beweging van het kind en daar mee verder werkt, hoe je ze vandaar uit kunt uitnodigen om met jou mee te doen, naar jou toe te bewegen  aansluiten intrinsieke motivatie; jonge kind: fysiek bewegen, vrijspel, oudere kind behoefte ideale voorbeelden, helderheid in leerstof. Geïnternaliseerde motivatie: kinderen helpen om dat wat wij waardevol achten, ook als waardevol te gaan beleven, zodat zij zich daar vanuit innerlijke vrijheid / de wil mee gaan verbinden, toe verhouden en voor in gaan zetten. Bewegen in het onderwijs: Wat vragen we op het niveau van het onderwijs Wat vragen we vanuit de leerkracht Wat vraagt het kind? Hoe : evt vanuit drie domeinen en vormende verbinding? in ontwikkelstof/curriculum In voorleven In pedagogisch didactische houding In tradities en gebruiken Onderwijsgemeenschap Voorleven: dit ben ik, dit kan ik, dit is hoe ik besta: voorleven als liefdevolle autoriteit; leef je daarmee voldoende beweeglijkheid voor? Biesta (2011). De school als toegang tot de wereld: een pedagogische kijk op goed onderwijs. In R. Klarus en W. Wardekker (Eds.), Wat is goed onderwijs. Bijdragen uit de pedagogiek (p.15-35). Den Haag : Boom Lemma uitgevers

Vermogen tot volwassen oordeelsvorming Is wat ik wens wenselijk- voor mij en mijn leven met de ander en het andere?

Leerlingen de kans geven die vermogens te gaan... Vermogens ontmoeten, verkennen en verwoorden & verbeelden … in de ander & de wereld … in henzelf vanuit dat wat gekend is. Waar? In de structurele aspecten van het onderwijs: B.v. Oriëntate in leeftijdsfasen Voelen – denken – willen Hoofd-hart- handen Opbouw van ontwikkelstof Ritme van het jaar Spiegelen aan het verleden Verbeelden & Verwoorden Verkennen Ontmoeten

Vormen door nabootsen: Verbeelden & verwoorden Zo bestaan wij in de wereld Verkennen Dit is wat wij kunnen Ontmoeten Zo zijn wij

Vormen door navolgen Verbeelden & verwoorden Verkennen Ontmoeten Zo bestaan wij in de wereld Zo besta ik in de wereld Zo besta jij in de wereld Zo kun jij in de wereld bestaan Verkennen Dit is wat wij kunnen Dit is wat ik kan Dit kun jij Dit is wat je kunt kunnen Ontmoeten Zo zijn wij Zo ben ik Zo ben jij Zo kun jij zijn

Vormen door los komen: Verbeelden & verwoorden Verkennen Ontmoeten Zo bestaan wij; Zo besta ik; Zo besta jij; Zo kun jij in de wereld bestaan Hoe besta jij? Hoe wil jij bestaan? Hoe besta ik? Hoe wil ik bestaan? Hoe bestaan wij? Hoe willen wij bestaan Verkennen Dit is wat wij kunnen; Dit is wat ik kan; Dit kun jij; Dit is wat je kunt kunnen Wat kun jij? Wat wil jij kunnen? Wat kan ik? Wat wil ik kunnen? Wat kunnen wij? Wat willen wij kunnen? Ontmoeten Zo zijn wij; Zo ben ik Zo ben jij; Zo kun jij zijn Wie ben jij? Wie wil jij zijn? Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wie zijn wij? Wie willen wij zijn?

Oordeelsvorming vraagt om autonomie en beweeglijkheid van zowel de leerling als de leerkracht Autonomie: het opleggen van je eigen wetten; vrij zijn van externe sturing ( zie bv Deci & Ryan, 2012, p.85) Autonome motivatie: intrinsieke en geinternaliseerde motivatie (Vansteenkiste & Soenens, 2016)  duurzame verantwoordelijkheidszin; zelfregulatie; receptieve interpersoonlijke houding Autonomie in leer/onderwijsprocessen: zelfsturing Initiatief tonen Zelfstandig denken Op eigen oordeel durven vertrouwen Innerlijke beweeglijkheid: het vermogen om te gaan met complexe situaties versterken elkaar :“Wanting to think for yourself helps you to think.” (Kohn, 1995)  dragen bij aan: Zelfvertrouwen & vertrouwen in anderen; “Growth mindset” (zie ook Dweck, 2006) Bedoelingen vs onderwijs Ow creeeren van fundament aan ervaringen om zelf vorm te geven aan je leven OW dat vormt voor het leven Vijf vragen: Wat leef ik voor Welk appel doe ik Hoe beantwoord ik een appel Welke ruimte laat ik Hoe verkennen we dat wat nog niet gevoeld, geweten en gewild wordt? Bewegen: fysiek, maar ook mentaal en of geestelijk: DIE TWEE ZIJN VERBONDEN (Erik Scheerders) Spiegel neuronen Vraag: vragen vanuit socialisatie kinderen om naar ons toe te bewegen; wat als jij met het kind mee beweegt? VB Giel. Autonomie verschillende vormen/ invulling op verschillende leeftijden. Kijken hoe je aan kunt sluiten op de innerlijke beweging van het kind en daar mee verder werkt, hoe je ze vandaar uit kunt uitnodigen om met jou mee te doen, naar jou toe te bewegen  aansluiten intrinsieke motivatie; jonge kind: fysiek bewegen, vrijspel, oudere kind behoefte ideale voorbeelden, helderheid in leerstof. Geïnternaliseerde motivatie: kinderen helpen om dat wat wij waardevol achten, ook als waardevol te gaan beleven, zodat zij zich daar vanuit innerlijke vrijheid / de wil mee gaan verbinden, toe verhouden en voor in gaan zetten. Bewegen in het onderwijs: Wat vragen we op het niveau van het onderwijs Wat vragen we vanuit de leerkracht Wat vraagt het kind? Hoe : evt vanuit drie domeinen en vormende verbinding? in ontwikkelstof/curriculum In voorleven In pedagogisch didactische houding In tradities en gebruiken Onderwijsgemeenschap Voorleven: dit ben ik, dit kan ik, dit is hoe ik besta: voorleven als liefdevolle autoriteit; leef je daarmee voldoende beweeglijkheid voor?

Leerlingen de kans geven die vermogens te gaan... Vermogens ontmoeten, verkennen en verwoorden & verbeelden … in de ander & de wereld … in henzelf vanuit dat wat nog niet gekend is. Waar? In de pedagogisch-didactische ontmoetingen in het onderwijs: Hoe? Door te blijven onderzoeken: Ruimte scheppen Voorleven Appelleren Beantwoorden Verbeelden & Verwoorden Verkennen Ontmoeten

Welke ruimte schep ik voor mijn leerlingen? Autonomie Competentie Verbondenheid Hoe kom ik tegemoet aan de psychologische basisvoorwaarden? (Deci & Ryan, 2012) Verbondenheid: b.v. anticiperen op emotioneel belastende situaties en deze goed weten in te schatten; bieden van steun en troost in emotioneel en fysiek belastende situaties. Competentie: b.v. uitdagingen aanbieden en actief vertrouwen uitspreken in de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind; consequent opvolgen van verwachtingen; procesgericht toezicht houden. Autonomie: b.v. kindgerichte en betekenisvolle duiding en onderbouwing bieden; geduldig het ontwikkelingsritme van kinderen volgen Hoe ga ik om met bewegen van leerlingen dat ik niet vanzelfsprekend waardeer of makkelijk vind? Bv peuterklas

Wat leef ik mijn leerlingen voor? Hoe is mijn volwassen-in-de-wereld-bestaan ervaarbaar in mijn lessen? Verbeelden & verwoorden Aanspreekbaar zijn Verkennen Bevraagbaar zijn Ontmoeten Kenbaar zijn

Voorleven: pedagogisch-didactische wijsheid Wat is wenselijk voor dit kind in, op dit moment, in deze situatie? Wat wenst het kind? Wat leef ik mijn leerlingen voor? Leef ik beweeglijkheid voor of juist niet? Leef ik autonomie voor of juist niet? Bv met betrekking tot curriculum, didactiek Wat wordt gewenst? Wat acht ik wenselijk?

Welk appèl doe ik op mijn leerlingen? Waar en waarom vraag ik ze om vanuit eigen beweging te verschijnen of om in te voegen? Spelen: Vrijspel, ochtendspel/cultuurspel Leren: Klassikaal of individueel Bewegen:Positief effect op: fysieke fitheid, psychische gezondheid, sociaal-emotioneel welbevinden,cognitieve ontwikkeling; bv: executieve functies: leervoorwaarden zoals planning, motivatie,werkgeheugen, inhibitie, taakgerichtheid, concentratie (Donnelly et al., 2009; Mulier Instituut, 2014; van der Niet, 2015) bv: positief effect op rekenen en spellen (Donnelly et al., 2009; Fit & Vaardig)  Cognitieve uitdaging; pedagogisch klimaat, autonomie

Hoe beantwoord ik een appèl van mijn leerlingen? Wanneer kan en wil ik anders bewegen vanuit een oprechte vraag? Vb Juf, ik kom niet bij mijn plekje… Wanneer kan en wil ik andere ruimte bieden voor autonomie? Vb Schilderlessen kaars Vb Dictee

Vormen voor het leven Invoegen en uitvoegen Structuur en beweeglijkheid Continueren en vernieuwen Weten en niet weten Antwoorden geven en vragen stellen Autonomie en verbondenheid …