Hartelijk Welkom!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Workshop Handelingsgericht werken
‘Van moeten naar willen!’
Realisatie kindcentrum
Zorg Beter mét Vrijwilligers
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Wat komt er zoal bij kijken?
Hoe word je een ster? *.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Titel: Groeiproces de Ceder.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Effectief werken en organiseren
Effectief leiderschap
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Ondersteunen van vrijwilligers bij het omgaan met levensvragen Symposium Tja, wat zal ik zeggen 27 september 2010.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
De gezonde school en genotmiddelen
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Communicatie met ouders
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Volksuniversiteit Zwolle
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouderavond pesten Welkom
Groepsdynamiek 1.
Welkom ik maak me sterk.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
VOORMALIG WILDE DIEREN TRAINER GEEFT LEZINGEN OP SCHOLEN WERELDWIJD over pesten, agressie, geweld, angst en veiligheid.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Mediawijsheid competentie:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Informatieavond september 2016
Communicatie 7e les.
LOB zeven stappen naar succes
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
Mediawijsheid competentie:
Covey trainingsavond.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Hartelijk Welkom op het Twents Carmel College
Onze school is een KiVa-school!.
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Communicatie 7e les.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
SEL Les 2: normen en waarden.
Cijferloos lesgeven bij talen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Hartelijk Welkom!

Even voorstellen. Onno van Ulzen (1955) is in 1997 als herintreder gaan werken in het basisonderwijs. Na een aantal jaren te hebben gewerkt als leerkracht is hij de uitdaging als directeur aangegaan en heeft zodoende leiding gegeven aan vier basisscholen. Naast het leerkracht zijn en directeur in het basisonderwijs heeft hij zich beziggehouden met coördinerende taken in dienst van het basisonderwijs vooral in Zuid-Kennemerland. Al sinds 1997 is Onno bezig geweest met het ontwikkelen van een manier van handelen tegen pesten in het basisonderwijs. Door het geven van vele antipest-lessen op verschillende basisscholen heeft deze nieuwe manier van handelen zich kunnen ontwikkelen. Door deze antipest-methode in boekvorm te vertalen, hoopt hij meer basisscholen bewust te maken van deze problematiek en een mogelijke ondersteuning te bieden. Voor extra ondersteuning geeft Onno samen met pestervaringsdeskundige Donja Bleeker (tevens oud-leerling) lezingen over het boek en zijn er in samenwerking met andere professionals ook trainingen mogelijk.

Programma. ‘Ik wil niet gepest worden’ reactief ‘Ik wil niet gepest worden’ proactief Wat leer ik als antipestcoördinator?

1. “Ik wil niet gepest worden” reactief Herkennen van diverse soorten pestgedrag Verschil pesten/plagen Geen verwijten maken Informeren van ouders en andere leerkrachten Minimale duur van het traject Huiswerk Feedback van de kinderen

2. Voorbeelden van pesten en wat doet het met degene die gepest wordt. Wat voel je of wat gebeurt er met je als je gepest wordt? Dwing niet, geen vooroordelen Excuus Advocaten Schorsen? De ontwikkeling van vriendschappen tussen kinderen Rapporteurs Grenzen

3. Vervolg wat is pesten? De pester centraal stellen. Herhaling van wat pesten is Herhaling van wat het doet met de gepeste Omgaan met meldingen van advocaten en rapporteurs Hoe zit het met de pester? De thuissituatie bij pesters/rol van de ouders Communicatie met ouders pester plus gepeste Rol van de school De gepeste wordt pester Groepsdynamiek

4. Hoe ga je met elkaar om en wat is een vriend? (deel 1) Gepesten en pesters zijn bekend Communicatie met ouders Punten van herkenning die belangrijk zijn voor vriendschap Vriendschap Groepsvorming Huiswerk

5. Wat is een vriend en hoe ga je met elkaar om? (deel 2) Advocaten/rapporteurs Voorbeelden van kinderen Rol van ouders/samenleving Rol van de school ‘Nee’ kunnen zeggen

6. Verliefd De blikseminslag Geen seks op de basisschool Rol van de trainer(ster) Rol van de deelnemende kinderen Omgaan met afwijzing

7. Evaluatie van de lessen Het pesten moet gestopt zijn Ontslag van de trainer Ontslag van de advocaten en de rapporteurs Schriftelijke eindevaluatie plus presentatie

8. Rol van de school en de leerkracht Gemeenschappelijke waarden Regels Aanvullende trainingen Rol van de leerkracht, ouders, directie en bestuur Veiligheid

9. Rol van de ouders Keuze van een school Volg de ontwikkeling van je kind Communicatie ouder/leerkracht Veranderen van school Uitnodigen voor een partijtje

“Ik wil niet gepest worden” proactief Betekenisvol   Talenten Waarden

Les 1 Start met een filmpje. Bijvoorbeeld via www.pesten.nl. Doel: Leerlingen weten goed wat pesten is. Weten wat het doet met degene die gepest wordt. Elke leerling moet een verhaal schrijven over pesten. Is dus huiswerk!

Les 2 Start opnieuw met een filmpje. 3 à 4 verhalen worden voorgelezen. Herhaal wat pesten is. Ga over tot het benoemen van rapporteurs.

Tot slot en hoe verder. Leerkracht of mentor heeft om de 2 tot 3 weken gesprek met de rapporteurs. Geen problemen! Volgende afspraak inplannen. Problemen! Gelijk ingrijpen met lessen reactief. Ga altijd in op meldingen van rapporteurs!!

Wat leer ik als antipestcoordinator Hoofdstuk 1 “ Het leven van de mens” Hoofdstuk 2 Piramide van Maslow, theorie uit 1954 Hoofdstuk 3 Cirkel van het leven Hoofdstuk 4 Welvaart, welzijn en geluksfactor Hoofdstuk 5 Cirkel van de organisatie/lees ook school Hoofdstuk 6 Communicatie/de fases van een gesprek Hoofdstuk 7 Onderscheid tussen behoeften, verlangens en wensen Hoofdstuk 8 Motivatie, perceptie, groepen en leerprocessen Hoofdstuk 9 Theorie Jelle Jolles Hoofdstuk 10 Leiding geven hoe doe je dat! over Stephen Covey Hoofdstuk 11 Opnieuw communicatie! Hoofdstuk 12 Coachen Hoofdstuk 13 Ik wil niet gepest worden proactief inzetbaar?

Piramide van Maslow

Cirkel van het leven

Cirkel van de organisatie

Referentiegroepen

De 7 eigenschappen van Stephen Covey Wees proactief. Begin met het einde voor ogen. Begin bij het begin. Denk in termen van winnen/winnen. Probeer eerst te begrijpen en dan begrepen te worden. Werk synergetisch. Hou de zaag scherp.

IJsbergmodel van McClelland.