Hartelijk Welkom!
Even voorstellen. Onno van Ulzen (1955) is in 1997 als herintreder gaan werken in het basisonderwijs. Na een aantal jaren te hebben gewerkt als leerkracht is hij de uitdaging als directeur aangegaan en heeft zodoende leiding gegeven aan vier basisscholen. Naast het leerkracht zijn en directeur in het basisonderwijs heeft hij zich beziggehouden met coördinerende taken in dienst van het basisonderwijs vooral in Zuid-Kennemerland. Al sinds 1997 is Onno bezig geweest met het ontwikkelen van een manier van handelen tegen pesten in het basisonderwijs. Door het geven van vele antipest-lessen op verschillende basisscholen heeft deze nieuwe manier van handelen zich kunnen ontwikkelen. Door deze antipest-methode in boekvorm te vertalen, hoopt hij meer basisscholen bewust te maken van deze problematiek en een mogelijke ondersteuning te bieden. Voor extra ondersteuning geeft Onno samen met pestervaringsdeskundige Donja Bleeker (tevens oud-leerling) lezingen over het boek en zijn er in samenwerking met andere professionals ook trainingen mogelijk.
Programma. ‘Ik wil niet gepest worden’ reactief ‘Ik wil niet gepest worden’ proactief Wat leer ik als antipestcoördinator?
1. “Ik wil niet gepest worden” reactief Herkennen van diverse soorten pestgedrag Verschil pesten/plagen Geen verwijten maken Informeren van ouders en andere leerkrachten Minimale duur van het traject Huiswerk Feedback van de kinderen
2. Voorbeelden van pesten en wat doet het met degene die gepest wordt. Wat voel je of wat gebeurt er met je als je gepest wordt? Dwing niet, geen vooroordelen Excuus Advocaten Schorsen? De ontwikkeling van vriendschappen tussen kinderen Rapporteurs Grenzen
3. Vervolg wat is pesten? De pester centraal stellen. Herhaling van wat pesten is Herhaling van wat het doet met de gepeste Omgaan met meldingen van advocaten en rapporteurs Hoe zit het met de pester? De thuissituatie bij pesters/rol van de ouders Communicatie met ouders pester plus gepeste Rol van de school De gepeste wordt pester Groepsdynamiek
4. Hoe ga je met elkaar om en wat is een vriend? (deel 1) Gepesten en pesters zijn bekend Communicatie met ouders Punten van herkenning die belangrijk zijn voor vriendschap Vriendschap Groepsvorming Huiswerk
5. Wat is een vriend en hoe ga je met elkaar om? (deel 2) Advocaten/rapporteurs Voorbeelden van kinderen Rol van ouders/samenleving Rol van de school ‘Nee’ kunnen zeggen
6. Verliefd De blikseminslag Geen seks op de basisschool Rol van de trainer(ster) Rol van de deelnemende kinderen Omgaan met afwijzing
7. Evaluatie van de lessen Het pesten moet gestopt zijn Ontslag van de trainer Ontslag van de advocaten en de rapporteurs Schriftelijke eindevaluatie plus presentatie
8. Rol van de school en de leerkracht Gemeenschappelijke waarden Regels Aanvullende trainingen Rol van de leerkracht, ouders, directie en bestuur Veiligheid
9. Rol van de ouders Keuze van een school Volg de ontwikkeling van je kind Communicatie ouder/leerkracht Veranderen van school Uitnodigen voor een partijtje
“Ik wil niet gepest worden” proactief Betekenisvol Talenten Waarden
Les 1 Start met een filmpje. Bijvoorbeeld via www.pesten.nl. Doel: Leerlingen weten goed wat pesten is. Weten wat het doet met degene die gepest wordt. Elke leerling moet een verhaal schrijven over pesten. Is dus huiswerk!
Les 2 Start opnieuw met een filmpje. 3 à 4 verhalen worden voorgelezen. Herhaal wat pesten is. Ga over tot het benoemen van rapporteurs.
Tot slot en hoe verder. Leerkracht of mentor heeft om de 2 tot 3 weken gesprek met de rapporteurs. Geen problemen! Volgende afspraak inplannen. Problemen! Gelijk ingrijpen met lessen reactief. Ga altijd in op meldingen van rapporteurs!!
Wat leer ik als antipestcoordinator Hoofdstuk 1 “ Het leven van de mens” Hoofdstuk 2 Piramide van Maslow, theorie uit 1954 Hoofdstuk 3 Cirkel van het leven Hoofdstuk 4 Welvaart, welzijn en geluksfactor Hoofdstuk 5 Cirkel van de organisatie/lees ook school Hoofdstuk 6 Communicatie/de fases van een gesprek Hoofdstuk 7 Onderscheid tussen behoeften, verlangens en wensen Hoofdstuk 8 Motivatie, perceptie, groepen en leerprocessen Hoofdstuk 9 Theorie Jelle Jolles Hoofdstuk 10 Leiding geven hoe doe je dat! over Stephen Covey Hoofdstuk 11 Opnieuw communicatie! Hoofdstuk 12 Coachen Hoofdstuk 13 Ik wil niet gepest worden proactief inzetbaar?
Piramide van Maslow
Cirkel van het leven
Cirkel van de organisatie
Referentiegroepen
De 7 eigenschappen van Stephen Covey Wees proactief. Begin met het einde voor ogen. Begin bij het begin. Denk in termen van winnen/winnen. Probeer eerst te begrijpen en dan begrepen te worden. Werk synergetisch. Hou de zaag scherp.
IJsbergmodel van McClelland.