Virusuitbraak modelleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
JOPSI JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument Even een snelle blik…
Advertisements

Asymmentrische informatie
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Methodisch begeleiden
Een manier om problemen aan te pakken
Interactieve versie mbv DSB
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.2
Experts werkvorm + begrippentest
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Interactieve versie mbv DSB
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 5 – Stedelingen.
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Voor praktijkonderwijs
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop “Beoordelen”
Stappenplan Samenvatten
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Samenvatting Havo 5.
voor familie en vrienden van
Onze doelen en visie in beeld
Hoe leer je geschiedenis?
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
5 gelijke schooldagen model = 5gsm. Hoe zat het ook alweer?
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Anders kijken, anders doen
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Alinea: kernzin + uitwerking
Les 8 Meten en meetkunde in huis
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Instructie geven en uitvoeren
Drama Reflectie Jennie van Baalen
De vergelijking compleet
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Slim tellen.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Slim tellen.
Spellenboek buitenschoolse opvang
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Virusuitbraak modelleren Het SIR model in Coach Inmiddels weten de leerlingen met welk virus zij te maken hebben: een gemodificeerd pokkenvirus met een enorm hoog sterftecijfer en waarvoor geen vaccin of antivirus bestaat. Om in te kunnen schatten welke gevolgen er zullen optreden door het uitbreken van het virus, leert het team in deze les hoe een virusuitbraak kan worden gemodelleerd in Coach. Aan het einde van de les zal hen duidelijk worden dat er snel gehandeld moet worden; de terroristen moeten worden gestopt voordat het virus uitbreekt!

Inhoudsopgave Virusuitbraak: Het SIR model parameters en variabelen introductie het model verbeteren het model toepassen op deze casus Les opstart: uiteenzetten van de opbouw van deze les over Epidemiologie: het kunnen modelleren van een virusuitbraak met een Coach model.

Virusuitbraak Stel er is één leerling besmet met een virus, hoe lang zou het dan duren voordat de hele school ziek is? Wat moet je dan over de situatie weten om hierover een uitspraak te kunnen doen? Bedenk de benodigde variabelen: Denken, delen, uitwisselen (± 3 min per onderdeel) De leerlingen worden gevraagd om na te denken over een situatie waarin een virus uitbreekt: bijvoorbeeld de griep op een school. In een DDU werkvorm bedenken ze welke variabelen je moet weten om hier een uitspraak over te kunnen doen (grootte van de groep mensen, besmetbaarheid, etc.) Uiteindelijk kunnen in het laatste onderdeel van de DDU de benoemde variabelen worden opgeschreven op een flip-over of een whiteboard. Het is belangrijk dat de docent goed uitlegt wat er van de leerlingen wordt verwacht tijdens DDU en hoeveel tijd ze voor ieder onderdeel krijgen. Uitleg DDU werkvorm: 1. Denken: de leerling krijgt een vraag van de docent of moet een som oplossen of een begrip beschrijven. De leerlingen krijgen elk enige tijd om daar over na te denken. 2. Delen: nu vertellen de leerlingen elkaar wat hun antwoord of oplossing is. Ze kunnen met elkaar vergelijken en eventueel hun oplossing of antwoord bijstellen. 3. Uitwisselen: nu worden door de docent verschillende leerlingen aangewezen om hun antwoord te geven of hun oplossing op het bord te zetten. Aan de andere leerlingen wordt regelmatig om commentaar gevraagd.

Virusuitbraak De groepen zijn: Totaal aantal mensen Hoeveel mensen zijn nog niet ziek, maar er wel vatbaar voor? Hoeveel mensen zijn geïnfecteerd? Hoeveel mensen zijn genezen? De groepen die door de leerlingen zijn benoemd kunnen nu worden vergeleken met die in het SIR model en kort toegelicht (zie sheet).

SIR model in Coach Dit is het startscherm dat de leerlingen dadelijk zullen zien wanneer zij het Coach model openen. De eerder benoemde variabelen en parameters kunnen worden aangewezen en het verloop van de diagram kan worden besproken. Vervolgens kunnen de leerlingen aan het werk worden gezet: alle verdere instructies en opgaven zijn te vinden in het tekstscherm in Coach (linksonder).